Ford ar putea aduce si divizia de servicii financiare, la fel cum a facut si Porsche

Autor: Bogdan Alecu 07.10.2009

Ingvar Sviggum, vicepresedintele pe vanzari al Ford Europa, spune ca pietele auto est-europene isi vor reveni dupa cele din Vest deoarece au intrat mai tarziu in criza.

Constructorul Ford, care detine uzina de la Craiova, ar putea aduce de anul viitor pe piata locala si Ford Financial, divizia de finantare a Ford Motor Company in Europa, in conditiile in care peste 40% din autoturismele si vehiculele comerciale Ford vandute in Romania sunt finantate prin leasing.

"Ford Financial este o parte importanta a companiei si exista un parteneriat important intre vanzari si compania de finantare. Pe masura ce vom inainta in Europa de Est, inclusiv in Romania, vom veni si cu noi solutii pentru a sustine vanzarile dealerilor", a spus Ingvar Sviggum, vicepresedintele Ford Europa pentru vanzari, in cadrul unui interviu pentru ZF in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt.

Ford Financial reprezinta brandul utilizat de catre FCE Bank pentru a acoperi atat serviciile financiare pentru Ford, cat si pentru Volvo si care are operatiuni in 19 tari europene. Detinuta integral de Ford Motor Company, Ford Financial acorda servicii financiare in cadrul dealerilor marcii americane, inclusiv pentru leasing sau vanzari de flote prin produse bancare precum Ford Credit si Ford Bank.

In prezent dealerii Ford colaboreaza cu majoritatea bancilor si societatilor de leasing prezenti pe piata locala.

Situatie dramatica pentru dealeri

Efectul programului "Rabla" de pe piata locala a fost unul moderat in opinia vicepresedintelui Ford Europa, dar si in conditiile unei scaderi de peste 50%, Romania se mentine la un nivel mai inalt decat vecinii sai. Pentru acest an Ingvar Sviggum estimeaza piata locala undeva la 190.000 de autovehicule, fata de 324.000 de unitati in 2008.

"Si pe piata romaneasca s-a derulat in acest an un program de tip "Rabla", care a avut un succes "moderat". Dar a ajutat piata auto. In prezent vedem piata auto din Romania la un nivel cu pana la 35-40% mai coborat decat cel atins in 2008. Chiar si asa, Romania este intr-o situatie mai buna decat Ungaria sau Bulgaria", a spus Sviggum.

In Romania Ford a demarat pe 8 septembrie productia utilitarei usoare Transit Connect in cadrul uzinei de la Craiova. Productia acesteia pana la finele anului va fi potrivit sefului Ford Europa de aproximativ 1.000-2.000 de masini.

"Am vazut o imbunatatire a vanzarilor si in Spania, care a fost o piata puternic afectata de recesiune in ultimele opt luni. In Marea Britanie programul "Rabla" nu a inregistrat o "explozie" a vanzarilor, asa cum s-a intamplat in Germania, dar se observa o revenire a vanzarilor. In prezent vedem o piata puternica in Germania, UK, una care revine in Spania, iar Franta se mentine stabila", au spus oficialii Ford.

Cele mai afectate piete raman in continuare in Europa de Est, Romania fiind singura tara din aceasta regiune cu un program de casare.

"Rusia spre exemplu a inregistrat o scadere a vanzarilor de 60%, Ungaria a scazut cu 77% comparativ cu perioada similara a anului trecut. De asemenea si Irlanda a inregistrat o scadere de peste 50%, la fel si Finlanda. Este dramatic nu numai pentru noi, cat si pentru dealeri", a subliniat Sviggum.

La nivelul primelor opt luni ale acestui an Ford a fost cel de-al doilea constructor din punctul de vedere al inmatricularilor de autoturisme, cu un volum de aproape 800.000 de masini, in scadere cu 1,7%, dupa Volkswagen, cu peste un milion de autoturisme.

"Vanzarile Ford s-au apreciat in fiecare luna din acest an, iar acum am devenit cea de-a doua cea mai bine vanduta marca la nivel european. In august am atins cea mai ridicata cota de piata din ultimii zece ani", a spus Ingvar Sviggum.

Ingrijorare pentru perioada "post Rabla"

Dupa epuizarea programului de casare din Germania, in valoare totala de 5 mld. euro, urmatorul pas potrivit celor de la Ford este cautarea unor solutii care sa vina in continuare in sprijinul pietei auto si care sa faca tranzitia de la astfel de programe la o piata normala.

"Suntem ingrijorati acum de sfarsitul programului "Rabla" in Germania si am dori cautarea unor solutii pentru ca piata sa nu inregistreze un declin puternic.

Multe dintre guverne la nivel european au anuntat deja continuarea acestor programe de tip "Rabla" si in 2010", a subliniat vicepresedintele Ford.

In Franta, statul va reduce prima de casare oferita de la 1.000 de euro in prezent la 700 de euro la inceputul anului viitor si 500 de euro din iulie 2010, potrivit presei franceze, care il citeaza pe premierul Franois Fillon.

"Avem semnale clare din piata ca programul "Rabla" din Spania va continua si in 2010, la fel si Franta si Italia, poate si Marea Britanie. Vom avea discutii cu guvernul german pentru lansarea unui program cu privire la continuarea sustinerii pietei auto chiar si printr-un alt program de casare", a spus Sviggum.

Daca in prezent vanzarile de masini aproape si-au revenit, inclusiv programelor de casare, pietele est-europene se mentin sub semnul intrebarii in perioada urmatoare.

"Pietele din Europa de Est isi vor reveni dupa cele din Vest, pentru ca au inregistrat scaderi mai tarziu", a subliniat Sviggum.

Cine ofera si finantare