Declinul cheltuielilor pe publicitate la nivel mondial incetineste

Autor: Catalina Apostoiu 08.10.2009

Piata mondiala a publicitatii a dat semne ca este pe punctul de a atinge punctul minim in trimestrul doi al acestui an, rata declinului cheltuielilor incetinind usor fata de trimestrul anterior, indica un raport al firmei de cercetare Nielsen, citat de The New York Times.

Conform Nielsen, cheltuielile din 27 de tari au scazut cu 5,8% in trimestrul doi comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, dupa o scadere de 7,9% in trimestrul anterior. Cifrele sunt in ton cu ultimele estimari ale executivilor din publicitate, care spun ca ce a fost mai greu probabil a trecut, avertizand totusi ca o crestere semnificativa este putin probabila mai devreme de anul viitor.

In prima jumatate a anului, cel mai ridicat nivel al cheltuielilor a fost inregistrat in Asia, cu o crestere de 2,2%, indica raportul Nielsen, in timp ce nivelul cel mai scazut a fost consemnat in America de Nord, cu o scadere de 15,9%. In Europa, cheltuielile pe publicitate au scazut cu 9,1%.

Studiul estimeaza cheltuielile din majoritatea canalelor media traditionale, dar nu ia in calcul internetul, care a rezistat mai bine in timpul crizei economice.

Un raport separat publicat recent de Internet Advertising Bureau of Britain a indicat ca cheltuielile pe publicitatea online le-au depasit pe cele pe publicitatea TV in prima jumatate a anului, reprezentand 23,5% din piata de publicitate, comparativ cu 21,9% in cazul televiziunii. Printul, cu 30% din cheltuieli in prima jumatate, s-a mentinut pe primul loc, in ciuda faptului ca a consemnat cea mai mare scadere.

"Segmentul online isi creste cu siguranta cota destul de puternic in Europa", a declarat Eva Berg-Winters, specialist in publicitate online in cadrul PricewaterhouseCoopers.

Cota de piata a publicitatii online din Marea Britanie este ridicata si din alt motiv: cheltuielile pe publicitatea TV sunt reduse relativ la dimensiunea totala a pietei de publicitate pentru ca BBC cel mai mare broadcaster TV, nu accepta publicitate.

Desi a avut de suferit in perioada declinului economic, segmentul TV si-ar putea reveni mai puternic decat alte canale traditionale, cum ar fi ziarele, spun analistii. Berg-Winters spune ca nu ar fi surprinsa daca televiziunea ar castiga o cota mai mare din piata britanica a publicitatii anul viitor, depasind internetul.

Cresterea publicitatii online in Marea Britanie a fost generata in prima jumatate a anului de majorarea cheltuielilor pe reclame pe motoare de crestere ca Google.

Astfel de reclame au reprezentat aproximativ 60% din cheltuielile totale online si au consemnat o crestere de 6,8%. Cheltuielile pe anunturi de mica publicitate online au crescut de asemenea, insa anunturile online de mare publicitate au scazut cu 5,2%.

Raportul Nielsen indica rezultate slabe pe majoritatea canalelor traditionale. Dintre marketeri, producatorii de automobile si institutiile financiare au operat cele mai dramatice reduceri de cheltuieli pe publicitate, in timp ce retailerii, companiile din domeniul produselor de consum si advertiserii din domeniul serviciilor de sanatate si-au majorat cheltuielile.