EDITORIAL / Ce vor de la noi vikingii
Autor:
Pop Ioan
08.10.2009
Un popor scufundat sunt astazi
vikingii: scufundat in seriosii, elegantii, manieratii scandinavi.
Mie unuia mi s-a parut ca-i intrezaresc adesea in blond-roscatii
suedezi pe care i-am intalnit recent la Stockholm si apoi la
Goteborg, pe perioada celui mai mare targ de carte din nordul
Europei, Bok & Bibliotek.
Aici, la Targul de la Goteborg,
i-am cunoscut si pe Carmen-Francesca Banciu, o minunata prozatoare
romana stabilita in Germania, si pe Gyorgy Dragoman, scriitor
nascut in Romania, stabilit in Ungaria, tradus si pretuit in
Suedia, ca si in alte parti ale Europei.
Dragoman, care are vreo 35 de
ani, a trait in Romania pana in 1988, apoi a plecat impreuna cu
familia in tara vecina, unde si-a scris si cartile (Polirom i-a
publicat in limba romana romanul "Regele alb").
Dar nu biografii vreau sa va
dezvalui aici, ci faptul ca, la Bok & Bibliotek, cei doi au
sustinut o foarte incitanta discutie despre propriile experiente
traite in Romania comunista si despre motivele care i-au determinat
sa emigreze. Motive care nu erau foarte diferite de ale noastre,
daca am fi avut si noi determinarea & norocul sa
plecam.
Dar parca mai mult decat de
motivele pentru care cei doi si numerosi altii au parasit Romania
celor mai intunecati ani ai fostului regim, am fost izbit de setea
suedezilor prezenti la dialogul dintre Banciu si Dragoman de a se
scufunda cu voluptate in povestile despre era Ceausescu, pe care,
din lipsa de repere istorice, o asociau cu vremea lui
Dracula.
E cumva de inteles: nimeni nu
vrea neaparat adevarul istoric, care este greu si de asimilat, si
de pus in relatie cu alte adevaruri istorice. Toata lumea vrea in
schimb o poveste, un thriller din care sa rezulte ca recent, foarte
recent, tragerea in teapa politica s-a practicat la fel de
spectaculos ca in urma cu cinci sute cincizeci de ani, pe cand domn
in Valahia era Vlad Draculea.
Am mai intalnit aceasta sete de
rastalmaciri in cheie medievala a unor evenimente contemporane de
rasunet si in alte parti, nu doar in Suedia: audienta nu este
interesata de Romania reala a timpului prezent, in schimb se
pasioneaza, vibreaza, reactioneaza cand se vorbeste de cuplul
Dracula-Ceausescu si de vremurile lor.
Mi-am dat seama inca o data, la
Targul de Carte de la Goteborg, ca istoria n-are un orar precis si
ca vikingii de pe vremuri, acum tolaniti confortabil in scaune,
adora legendele. Si am inteles ca, pentru multi, Ultimul Dracula,
Nicolae Ceausescu, a fost unul dintre personajele romanesti cele
mai prizate la acest targ. Iar acest lucru nu se intampla doar de
ieri, de alaltaieri. Oamenii nu prea iubesc istoria, dar adora
poezia ei, oricat de sumbra ar fi aceasta…
P.S.: Iata unde te poate
duce demonstratia de dragul demonstratiei. In fond, insa, Romania
reala a timpului prezent a trimis in Suedia, prin intermediul
Institutului Cultural Roman, numerosi mesageri ai acestui timp,
care au fost nu doar apreciati, iubiti, ci unii de-a dreptul
idolatrizati. In literatura, este vorba de Mircea Cartarescu in
primul rand, dar si de Nina Cassian, Denisa Comanescu, Saviana
Stanescu, ori de mai tinerii Adela Greceanu, Marius Ianus, Ioana
Nicolaie, Claudiu Komartin, Dan Coman, Elena Vladareanu, Dan Sociu.
IOAN ES. POP s-a nascut in 1958. Pana in 1989 a lucrat ca profesor. In 1990, a devenit corector si apoi secretar general de redactie la revista "Luceafarul". Din 1995, a lucrat ca editor executiv la revista "PRO TV Magazin", iar din anul 2000 este editor al "Ziarului de Duminica". Este autorul catorva carti de poezie. In anul 1995, a primit Premiile pentru Debut ale Uniunii Scriitorilor din Romania (USR) si din Republica Moldova, pentru volumul "Ieudul fara iesire". Ulterior, i s-au decernat Premiul "Mihai Eminescu" al Academiei Romane, de doua ori Premiul USR pentru poezie, Premiul Asociatiei Scriitorilor Profesionisti din Romania (ASPRO), Marele Premiu al Festivalului International "Nichita Stanescu" Ploiesti, Premiul Niram Art, Madrid.