Agrana: Plecarile Nestle si Kraft au afectat vanzarile de zahar ale fabricilor noastre

Autor: Diana Tudor Stoica 08.10.2009

Reprezentantii celui mai mare producator local de zahar, Agrana Romania, sustin ca mutarea in Bulgaria a fabricii de inghetata a gigantului Nestle, dar si a fabricii Kraft a afectat vanzarile de zahar destinate productiei industriale.

"Atunci cand un producator de talia Nestle sau Kraft isi muta capacitatea de productie in alta tara se simte in vanzari, deoarece acestia achizitioneaza cateva mii de tone de zahar pe an", a declarat Emilian Dobrescu, reprezentant general al Agrana Romania, companie care a rulat anul trecut afaceri de 163 mil. euro.

Potrivit lui Dobrescu, anul acesta piata de zahar nu a mai inregistrat cresterile de vanzari din anii trecuti, de doua cifre, stagnarea in volum fiind determinata in special de productia de zahar pentru segmentul industrial. Vanzarile au fost totusi echilibrate de cresterea din retail.

"Oamenii prefera acum sa isi pregateasca singuri prajiturile acasa decat sa mai cumpere din oras. Mediul rural a fost primul loc in care s-a vazut schimbarea preferintelor de consum", sustine Dobrescu.

Campanie comuna cu Bunge

Astfel, Agrana deruleaza luna aceasta o campanie de promovare impreuna cu Bunge, cel mai mare producator de ulei, care detine brandul Floriol. Cele doua companii vand la pret promotional o sticla de ulei si un pachet de zahar. "Aceasta promotie este destinata insa doar comertului traditional, nu si lanturilor de magazine din retailului modern", spune reprezentantul Agrana, mentionand ca filiala locala a producatorului austriac a pastrat anul acesta bugetul de promovare la nivelul anului 2008.

Agrana si Bunge nu sunt singurele companii care au decis sa faca anul acesta o campanie comuna de promovare. In prima parte a acestui an, Vel Pitar, unul dintre cei mai mari producatori de panificatie si producatorul de lactate Tnuva Romania au realizat, de asemenea, o campanie de promovare comuna.

Principala problema a producatorilor de zahar in aceasta perioada nu este insa schimbarea preferintelor consumatorilor, ci incertitudinea asupra cantitatii de zahar brut va putea fi rafinata in Romania din aceasta luna.

Urmeaza importurile?

Incepand cu luna octombrie a acestui an, perioada de tranzitie stabilita pentru producatorii de zahar dupa integrarea Romaniei in Uniunea Europeana s-a terminat. Astfel, desi producatorii romani de zahar vor pastra cotele de productie stabilite pentru procesarea sfeclei de zahar, cotele de rafinare a zaharului brut se vor micsora drastic.

"La inceputul lunii octombrie am depus cererile de obtinere a licentei, dar abia la finalul acestei luni vom sti ce cantitate de zahar brut vom putea importa. In mod sigur vor creste anul acesta importurile de zahar rafinat, fiind vorba de cel putin o dublare a cantitatilor importate", a declarat Emilian Dobrescu.

In Romania se comercializeaza anual intre 550.000 si 600.000 de tone de zahar, cantitate care include importurile de dulciuri si zaharul din alimente. Din aceasta cantitate, producatorii romani aveau alocata pana in octombrie anul acesta o cota de productie de 105.000 de tone zahar din sfecla pe an si de 329.000 de tone de zahar rafinat pe an, restul reprezentand importuri.

Valoarea pietei zaharului este de peste 350 de milioane de euro, printre cei mai mari producatori si ambalatori de zahar de pe plan numarandu-se companiile Agrana Romania, Lemarco, Zaharul Oradea, PIC Group si Zaharul Oradea.