Billa vrea un ritm dublu de expansiune anul viitor, ceea ce ar aduce 14 magazine noi

Autor: Mihaela Popescu 13.10.2009

Reteaua Billa, cel mai mare jucator pe piata locala a supermarketurilor, tinteste accelerarea expansiunii in 2010, dupa ce la finele lui 2009 va ajunge la cel mai mare numar de deschideri de magazine noi pe an de la intrarea in Romania.

"Anul 2010 va sta sub semnul intensificarii expansiunii pe piata din Romania, urmand sa dublam ritmul mediu de expansiune din ultimii ani", au declarat reprezentantii Billa.

In ultimii trei ani, retailerul a deschis 22 de magazine noi, ritmul mediu anual de expansiune fiind astfel de 7 unitati. Dublarea ritmului ar putea aduce in 2010 inca 14 locatii noi in reteaua Billa.

Compania a inaugurat in acest an patru supermarketuri, in orasele Sibiu, Bacau, Petrosani si Falticeni (Suceava), si a anuntat finalizarea altor 6 proiecte de expansiune pana in 2010.

Reprezentantii retailerului nu au dorit sa comunice valoarea investitiilor in noile unitati, insa acestea ar putea fi estimate la 10-20 de milioane de euro la nivelul intregului an 2009.

Supermarketurile detin 14% din piata

Segmentul supermarketurilor, care in 2008 si-a diminuat ponderea in comertul alimentar cu un procent, ajungand la 14% din piata, a avut in acest an o dinamica mai accelerata datorita investitiilor realizate in expansiune de cele mai mari trei retele de profil, Billa, Carrefour Express si Mega Image.

Carrefour, care a intrat pe segmentul supermarketurilor in 2007 prin achizitia lantului de magazine Artima, a reluat in acest an expansiunea inaugurand pana acum 5 unitati Carrefour Market.

In ultimul trimestru retailerul francez va avea cel putin o inaugurare de supermarket, potrivit datelor comunicate de companie.

La randul lor, belgienii de la Delhaize le Lion, care opereaza la nivel local magazinele Mega Image, au mizat si in acest an pe achizitii, anuntand in primavara preluarea a patru supermarketuri Prodas din Bucuresti de la un antreprenor roman. In plus, retailerul a majorat capitalul social al operatorului local cu 17 milioane de euro in acest an, pentru a finanta extinderea retelei in 8 locatii. De partea cealalta, retelele mai mici de pe piata operate de investitori locali, printre care Spar, Ethos sau Primavara, si-au redimensionat suprafetele de vanzare prin inchiderea unor unitati neprofitabile, pe fondul scaderii vanzarilor.

Reduc la jumatate suprafata de vanzare

Redimensionarea unor suprafete de vanzare a fost operata in 2009 si in tabara retailerilor straini: magazinul Billa din Cluj-Napoca s-a redus la jumatate, dupa ce operatorul german a dat o suprafata de 1.200 de metri patrati retailerului de electronice si electrocasnice Altex.

De altfel, Billa a mizat in ultimul an pe un format de supermarketuri cu o suprafata mai mica cu aproape 50% fata de media retelei din 2008, deschizand unitati de 500-1.000 mp.

Billa Romania face parte din grupul german Rewe, al doilea mare jucator din comertul alimentar din Romania, dupa valoarea afacerilor, care opereaza la nivel local si magazinele Penny Market si Selgros Cash & Carry.

Anul trecut reteaua de supermarketuri a realizat vanzari de 1.192 mil. lei (323,7 mil. euro), in crestere cu 11% fata de valoarea din 2007, in conditiile expansiunii cu 6 unitati in acest interval.

In acelasi timp, compania a raportat o crestere de 8% a profitului net, pana la 38 mil. lei (10,3 mil. euro), potrivit datelor de la Ministerul de Finante.