Codul de Bune Practici a fost promulgat. Retailerii sunt in continuare nemultumiti

Autor: Cristina Stoian 15.10.2009

Legea privind comercializarea produselor alimentare, promulgata la jumatatea acestei saptamani, nu este pe placul retailerilor, iar unii producatori se tem ca toate costurile pe care acum le suporta ei prin diferite taxe vor fi transferate in pretul final. Alti producatori spun insa ca retailerii vor fi nevoiti sa-si optimizeze cheltuielile si ca produsele proaspete romanesti nu au cum sa dispara de pe rafturi, asa cum au amenintat retailerii.

"Trecerea la amenintari denota slabiciune. Pe retaileri ii deranjeaza termenele de plata si impunerea de penalitati. Este adevarat ca se poate discuta pe marginea unora din acestea, cum sunt cele la conserve si bauturi alcoolice, dar in niciun caz amenintarile ca vor trece la importuri si la majorari de preturi nu sunt o solutie", a declarat Sorin Minea, presedintele Romalimenta, federatie care reuneste toate patronatele din industria alimentara.

Termenele de plata scurte pe care le pot cere producatorii (pentru produsele agroalimentare proaspete termenul nu poate fi mai mare de 12 zile, pentru produsele agroalimentare congelate, 20 de zile, iar pentru celelalte produse de 35 de zile) ii va determina pe retaileri sa faca mai multe comenzi si mai dese pentru a putea rula marfa, iar asta inseamna costuri logistice mai mari care implicit se reflecta in pretul final. "Termenele de plata nu se reflecta in rotatia fireasca a unor categorii de produse. Retelele vor avea probleme de cash-flow, de aceea se vor reorienta catre piete unde astfel de restrictii nu exista. Nu ne-am opus ideii de termen de plata maximal, dar cel stabilit nu este cel corect", spune Adrian Manolache, secretarul general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR).

Contractul se incheie intre comercianti si producatori, dar in timp ce producatorii romani vor ca banii pentru produsele livrate sa li se intoarca mai repede, deoarece platesc TVA (taxa pe valoare adaugata) la livrarea acestora, producatorii straini pot negocia contracte cu termene mai flexibile, deoarece multe state au un sistem de taxare inversa a TVA-ului, la incasarea banilor sau la sfarsit de an, cand se fac decontarile.

Cu toate acestea, in lege nu se face distinctie in mod explicit intre relatia retailerilor cu producatorii romani sau cu cei din strainatate. In consecinta, este posibil ca prevederile legate de termenele de plata sa se aplice si furnizorilor straini. "Costurile de productie in alte tari sunt mai mici, fermierii sunt mai performanti, primesc subventii mari la produsele primare. Isi permit sa astepte mai mult pentru plata produselor livrate", spune Viorel Matei, presedintele Federatiei Nationale a Producatorilor Agricoli din Romania.

Retailerii nu sunt de acord cu multe puncte din acest proiect, iar asta s-a vazut de la inceputul anului, cand au lipsit de la discutiile privind Codul de Bune Practici in retail si care au avut loc intre Ministerul Agriculturii, patronate si sindicatele din industria alimentara.

"Va fi o perioada de razbunare a retailerilor, care vor incerca sa se indrepte mai mult spre importuri decat o faceau pana acum. Daca pana acum produsele romanesti, fie ca vorbim de carne, legume sau fructe, reprezentau circa 30%-40% din totalul produselor, nu este exclus ca in urmatoarea perioada ponderea acestora sa ajunga la 10%", a declarat pentru ZF Nicolae Stefan, presedintele Federatiei Nationale a Sindicatelor din Agricultura - Agrostar. El a adaugat ca preturile ar putea creste pentru ca hipermarketurile raman in continuare formatorii acestora. "Chiar daca pretul de achizitie este stabilit, comerciantii agricoli vor gasi formule cu privire la adaosul comercial, iar pretul va fi la fel ca pana acum sau chiar mai mare, in functie de cererea consumatorului. Deocamdata exista cerere, magazinele sunt in continuare pline", spune Stefan.