Lidia Marin, head of human resources, Generali Asigurari: Nu stim unde ne situam pe piata in ceea ce priveste salariile pe care le oferim

Autor: Adelina Mihai 18.10.2009

In Generali Asigurari salariile oferite celor care doresc sa-si inceapa cariera in cadrul uneia din primele zece companii pe piata locala a asigurarilor pot ajunge pana la 430 de euro pe luna.



"Nu avem instrumente foarte bune prin care sa putem calibra nivelul salarial la nivelul pietei. Desi participam de ani de zile la studii salariale, concurenta nu a declarat niciodata ce salarii ofera, iar acest lucru ne ingreuneaza munca pentru ca nu stim unde ne situam in raport cu piata", sustine Lidia Marin, sef serviciu resurse umane in cadrul Generali Asigurari, care are in prezent 435 de angajati permanenti si aproximativ 4.000 de consultanti in toata tara.

Generali Asigurari este prezenta pe piata din Romania din 1993 si are o retea teritoriala formata din 91 de agentii si puncte de lucru. Salariile oferite in cadrul companiei sunt calculate in functie de o grila de salarizare.

"Un debutant, fie absolvent de facultate, fie student, primeste un salariu cuprins intre 1.500 si 1.800 de lei (360 si 430 de euro), in functie de pozitia pe care intra: operator calculator, referent de daune, inspector de asigurare sau contabil junior."

Anul acesta, in cadrul companiei s-au facut aproximativ 20 de angajari pentru pozitii nou-infiintate si inlocuiri. Generali si-a inchis unele unitati teritoriale din orase precum Deva, Arad sau Hunedoara, pentru a-si eficientiza activitatea din teritoriu acolo unde existau doua agentii si unde

s-a considerat ca nu este nevoie de mai mult de una. La sfarsitul anului 2008, compania avea 456 de angajati, cu 21 mai multi decat in prezent.

"Nu a fost o restructurare, ci o optimizare a activitatii in unele judete. Daca in 2007 si in 2008 a existat o frenezie - pe care si bancile au avut-o - de a deschide noi unitati de lucru, acum am decis ca trebuie sa inchidem unele agentii, lucru absolut normal in perioada de criza."

Astfel, in unele agentii s-au desfiintat posturile, iar angajatii respectivi au devenit agenti de asigurari, ceea ce a implicat si o schimbare a tipului de contract de munca, care a fost transformat in contract de mandatare.

Cei mai multi angajati, experti in daune

Circa 20% dintre angajatii companiei de pe piata locala sunt experti in daune, departament unde exista 98 de inspectori si referenti.

"Media de varsta a angajatilor este de 34 de ani, iar cei mai multi angajati se afla in departamentul de recuperare a daunelor."

Cea mai eficienta modalitate de recrutare folosita de companie o reprezinta site-urile specializate sau anunturile in publicatiile de profil.

"Am apelat la firme de specialitate in momentul in care postul pentru care recrutam cerea o specializare de nisa, care sunt mai putin intalnite pe piata. De exemplu, este greu de recrutat pentru un post in domeniul controlling, pentru care candidatii trebuie sa aiba cunostinte despre evolutia pe piata asigurarilor, pot sa faca o analiza a datelor, stiu cand sa spuna angajatilor din departamentele tehnic sau comercial: "Opriti-va din vanzare!" sau "Faceti ceva cu tarifele, pentru ca avem pierderi!".

O alta pozitie pentru care procesul de recrutare este mai dificil o reprezinta functia de actuar, acesta fiind angajatul care se ocupa de calcularea tarifelor practicate pentru asiguari, in functie de mai multe criterii. De asemenea, este destul de greu de recrutat angajati specializati in domeniul subscriere riscuri corporate, care se ocupa de asigurarile non-viata.

Una din practicile des intalnite pe piata asiguratorilor este preluarea angajatilor de la concurenta sau a candidatilor cu experienta in domeniu, pentru ca nu au existat, pana recent, scoli specializate care sa instruiasca oamenii in acest sens.

"Nu ai de unde sa iei oameni deja pregatiti decat de la alta companie de asigurari. Uneori, te intereseaza si experienta candidatului pe langa potentialul de dezvoltare. Totusi, cateodata se intampla sa fim sursa de angajati pentru altii mai mult decat sunt altii pentru noi".

Primesc mai putine CV-uri decat anul trecut

Fluctuatia de personal in asigurari a scazut foarte mult fata de anul trecut, cand era de 20%, iar pe piata erau foarte multe oferte de joburi si oamenii erau tentati sa plece. Au existat luni in care se faceau si cate zece angajari in cadrul Generali Asigurari pentru inlocuirea celor plecati.

"Criza a dus la o asezare, oamenii nu mai sunt atat de tentati sa plece. Primesc mult mai putine CV-uri decat in anul trecut, probabil pentru ca oamenii au realizat ca, daca au un serviciu stabil si salariul a ramas la acelasi nivel este bine."

De altfel, restructurarile masive operate de companii, inghetarea angajarilor si a cresterilor salariale, precum si cresterea somajului au determinat crearea unui schimb al raporturilor de forte dintre angajator si angajat. Daca in anii trecuti, salariatii aveau mai multe oportunitati de cariera, conditiile economice actuale i-au determinat pe angajati sa se multumeasca cu siguranta ca au un loc de munca stabil, chiar daca lucreaza mai mult pe acelasi salariu.

"Am fost contactati de firme de outplacement, companii de servicii de HR care incearca sa ii ajute pe angajatii disponibilizati de companii sa se reangajeze."

In acest moment, Generali Asigurari intentioneaza sa mai faca patru angajari in departamentul comercial, unele pentru pozitii noi si unele pentru inlocuiri.

80 de angajati, trimisi la training in acest an

Cele mai mult programe de training in cadrul Gnerali Asigurari se fac pentru angajatii din vanzari si pentru cei care se ocupa de managementul proiectelor.

"Bugetul de training a fost mai mare decat anul trecut, pentru ca noul management a pus mult mai mult accent pe programe de instruire destinate si angajatilor din departamentele de marketing sau comunicare. Astfel, in programele de training au fost si urmeaza sa fie implicati anul acesta 70 - 80 de angajati".

In echipa de management a companiei exista in acest moment patru expati, din Cehia si din Slovacia, care au venit in functii de conducere in general management, in departamente precum financiar sau comercial si in sectorul de organizare si resurse umane al Generali Asigurari.

Studiile de specialitate in domeniu nu sunt o cerinta la angajare. "In asigurari isi gasesc locul multe specializari. Avem angajati care si-au terminat studiile in domenii precum drept, medicina, psihologie, inginerie, jurnalism sau comunicare."

Mai mult, compania a subventionat, partial sau integral, programele de masterat in domeniul asigurarilor pe care le urmeaza angajatii si care se deruleaza, de regula, in cadrul universitatilor de stat de pe piata locala.

Printre beneficiile de natura nonfinanciara pe care le mai ofera compania angajatilor se numara asigurarile pentru riscul de deces, spitalizare sau interventii chirurgicale.

Cariera