Cu sapte hipermarketuri in plus: Retailerul francez Carrefour raporteaza primul declin al vanzarilor in euro

Autor: Mihaela Popescu 18.10.2009

In doar noua luni Romania a ajuns in topul scaderilor de vanzari ale Carrefour, in magazinele mai vechi de un an, dupa ce in 2008 a condus clasamentul cresterilor organice la nivel mondial, alaturi de Argentina si Brazilia.



Retailerul francez a avut vanzari de 809 mil. euro in primele noua luni pe piata locala, cu 22 de hipermarketuri si 24 de supermarketuri operationale la sfarsitul perioadei, potrivit datelor publicate de Carrefour.

In ultimul an, in care compania si-a continuat expansiunea accelerata inaugurand in total 12 magazine, din care 7 hipermarketuri, vanzarile consolidate in euro au trecut pe un trend descendent, pentru prima data de la intrarea in Romania, in 2002.

Vanzarile in euro s-au diminuat cu 1,2% in primele noua luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2008, declinul in magazinele mai vechi de un an ale Carrefour Romania fiind de 8%, conform raportului financiar al grupului. Vanzarile in lei au ramas insa pe un trend ascendent, fiind raportat un avans de aproape 15% in intervalul mentionat, ceea ce arata ca expansiunea retelelor nu a putut anula efectul deprecierii monedei locale fata de euro.

Carrefour este primul retailer alimentar activ in Romania care comunica date referitoare la vanzarile realizate pe primele noua luni din 2009.

Anul trecut Carrefour a fost liderul pietei locale de hipermarketuri, raportand pentru prima data depasirea pragului de vanzari de un miliard de euro.

Raportul financiar publicat saptamana trecuta de Carrefour mai arata ca, spre deosebire de anii anteriori, subsidiara romaneasca conduce in 2009 topul companiilor din Europa cu cele mai mari scaderi de vanzari in unitatile mai vechi de un an.

Spre comparatie, anul trecut Carrefour Romania a realizat cel mai mare ritm de crestere organica a vanzarilor la nivelul Europei, de 6,5%, fiind devansat in clasamentul mondial doar de Argentina (cu 32,3%) si Brazilia (8,1%).

In grupul pietelor cu potential de crestere din Europa, doar subsidiara din Polonia a grupului a raportat o crestere organica a vanzarilor la noua luni, de 0,5%, in timp ce in restul tarilor - Romania, Portugalia, Turcia si Grecia - vanzarile in euro in magazinele mai vechi de un an s-au diminuat cu ritmuri cuprinse intre 4% si 8%. La nivel de grup, Carrefour a raportat vanzari de 70,2 miliarde de euro in primele noua luni ale anului, in scadere cu 2,3% fata de aceeasi perioada din 2008. In Franta, cea mai mare piata a sa, vanzarile s-au diminuat cu circa 4% in intervalul analizat.

Primii pasi inapoi in Romania

In acest an Carrefour Romania a renuntat la divizia de agentii de voiaj, pe care a adus-o pe piata locala la jumatatea lui 2007. Astfel, compania a decis inchiderea celor aproximativ 10 agentii Carrefour Voiaj localizate in galeriile comerciale din jurul hipermarketurilor retelei.

Tot in 2009 Carrefour a fost primul lant de hipermarketuri care si-a restrans suprafata de vanzare prin renuntarea la una din locatiile sale din Braila, in urma inchiderii temporare a mallului Armonia dezvoltat de Red Management.

Intre timp, declinul consumului a adus alte trei inchideri de hipermarketuri pe piata locala - Trident Sibiu si doua unitati din cele cinci operate de grupul romanesc Pic, la Oradea si Braila. In schimb, Carrefour a reluat in acest an extinderea fostei retele Artima, preluata de la fondul de investitii Polish Enterprise Fund V in 2007. Compania a mizat pe brandul Carrefour Market pentru extinderea pe segmentul de supermarketuri.

Ce planuri are

Carrefour Romania planifica extinderea retelei de supermarketuri in trei locatii noi pana la finele anului, dupa ce in primele noua luni a finalizat 5 proiecte de expansiune, in orasele Bacau, Craiova, Timisoara, Turda si Bistrita, potrivit datelor furnizate de companie. Noile magazine au fost deschise sub denumirea Carrefour Market, dupa ce in 2008 majoritatea magazinelor Artima au fost rebranduite Carrefour Express. "In acest an am facut un test intre cele doua branduri, Carrefour Market si Carrefour Express, iar in curand vom alege unul dintre ele", a explicat Andreea Mihai, directorul de marketing al Carrefour Romania.

Compania franceza a atacat piata locala a supermarketurilor in anul 2007, prin preluarea retelei de 21 de magazine Artima de la fondul de investitii Polish Enterprise Fund V. Unitatile au fost integrate in Carrefour Romania in luna februarie din 2008, iar in acest an retailerul a reluat expansiunea retelei.

Cei mai mari competitori ai sai pe segmentul supermarketurilor sunt retelele Billa si Mega Image, care la randul lor si-au accelerat expansiunea in 2009.

Se retrage din Rusia, la patru luni de la intrarea pe aceasta piata

Retailerul francez a anuntat ca renunta la operatiunile din Rusia, dupa ce in luna iunie a deschis primul magazin propriu pe aceasta piata, la Moscova, transmite Reuters. Rusia ofera perspective reduse pentru dezvoltare si achizitii, iar retragerea va genera un nivel redus de lichiditati, a anuntat Carrefour. Grupul a precizat ca, pentru moment, nu intentioneaza sa renunte la nicio alta piata emergenta si va vinde magazinele deschise in Moscova si Krasnodar. Mediafax