Analisti: Nokia este “incoltita” de rivali

Autor: Andrei Constantinescu 19.10.2009

Nokia, cel mai mare producator de telefoane mobile, este concurat pentru prima oara puternic de rivalii sai pe toate segmentele, de la modelele foarte ieftine pana la cele mai scumpe, scrie presa internationala. Pe segmentul premium Nokia concureaza dur cu Apple si Blackberry in timp ce pe segmentul terminalelor ieftine firmele chineze sunt un concurent redutabil. In prezent, afacerea principala a Nokia - telefoanele la preturi medii si mici, care genereaza 55% din venituri, este erodata de rivalii de pe pietele emergente care reactioneaza mai rapid la cererea de modele precum un mobil comemorativ cu Barack Obama care are o inscriptie cu cuvintele "Yes We Can" sau un telefon sub forma unui Buddha auriu. "Nokia s-a confruntat cu rivalii sai in trecut, dar nu cred ca a avut de-a face cu o concurenta pe segmentele de high-end, mid-end si low-end in acelasi timp, cum se intampla acum", a declarat Kulbinder Garcha, un analist al Credit Suisse. Valoarea actiunilor Nokia a scazut cu 18% in acest an pe bursa Helsinki, ajungand la 9,09 euro pe 16 octombrie si oferind companiei o valoare de piata de 34 miliarde de euro. In al treilea trimestru, cand Nokia a raportat prima pierdere trimestriala din 1996 si pana in prezent, cota de piata pe segmentul de smartphone-uri a scazut cu 35%, comparativ cu 41% raportat in trimestrul al doilea. Cota de piata acumulata pe toate segmentele a ramas la 38% si isi va mentine valoarea si in ultimul trimestru al anului, au spus oficialii Nokia.