Dan Sucu, Mobexpert: Cel mai important pentru noi este ca avem bani sa ne platim ratele la banca

Autor: Ioana David 20.10.2009

Omul de afaceri Dan Sucu, care controleaza grupul de firme Mobexpert, "spera" ca in 2010 si 2011, vanzarile sa nu scada sub nivelul acestui an, cand businessul s-a intors cu doi ani in urma, in 2007.



Mobexpert este al doilea jucator de talie mare din industrie care anunta un declin important al vanzarilor. Elvila ia in calcul intr-un scenariu pesimist o scadere de 15-25% a afacerilor in 2009, ceea ce intoarce compania in 2005.

"Intr-o oarecare masura am ajuns in 2007. Pentru 2010 preluam ca buget realitatea lui 2009. Speranta noastra pentru 2010 si 2011 este sa nu scadem sub 2009. Vanzarea pe metrul patrat a scazut destul de serios", a spus Sucu intr-un interviu acordat ZF.

In ultimele doua trimestre, rezultatele companiei au fost mai slabe decat estimarile initiale ajungand la o scadere de 15-17%. In primele trei luni din 2009 declinul a fost mai redus. Pana acum luna octombrie s-a situat, la nivelul Mobexpert, in linia ultimului trimestru, avand o scadere de peste 15%.

Investitii putine anul acesta

Potrivit lui Sucu, industria mobilei nu are scaderile altor piete de bunuri de folosinta indelungata, cum sunt, spre exemplu, cea auto sau cea a electrocasnicelor, pentru ca nici cresterile nu au fost importante in anii trecuti.

" In clipa in care au reusit sa puna mana pe un ban, romanii l-au folosit in general pentru electrocasnice sau pentru masina. Mobila nu a fost o prioritate. Cresterile nu au fost foarte mari in mobila, astfel ca nici scaderile nu au fost chiar atat de semnificative ca in alte industrii. Insa sunt foarte preocupante pentru noi", mai spune Sucu.

Grupul a trecut pe pierderi in primele noua luni ale acestui an, pierderi care insa ar putea fi recuperate in trimestrul patru.

"Partea importanta este ca din punctul de vedere al cash flow-ului reusim sa ne platim creditele de investitii, si atunci lucrurile sunt sub control din acest punct de vedere", afirma Sucu. Creditele contractate de divizia de investitii imobiliare a Mobexpert (in care sunt incluse mai multe firme printre care Domus Mex) sunt de circa 40-45 mil. euro.

Anul acesta, grupul a deschis un singur magazin, cel de la Iasi, care a necesitat fonduri de 2 mil. euro. Unitatea este situata in Era Shopping Center si are o suprafata de 7.000 mp, iar pentru 2010 este programata tot o singura deschidere. Sau altfel spus extinderea "este intr-un stand still".

"Extinderea se face mult mai greu, in principal din cauza dezvoltatorilor, astfel ca nu avem cine stie ce cash flow inglobat. La nivel de infrastructura, am dezvoltat deja foarte mult capacitatile de productie si nici aici nu avem nevoie de noi investitii", a spus proprietarul Mobexpert.

Concedieri si somaj tehnic pentru fabricile din grup

In cadrul programului de reducere a costurilor, la niveul grupului au existat reduceri de personal care au afectat 300-350 de persoane anul acesta. De asemenea, majoritatea fabricilor Mobexpert au trimis timp de trei luni oameni in somaj tehnic.

"Principala problema de care ne lovim nu se afla neaparat in magazine, ci in partea de productie. In 2007 si 2008 s-au facut investitii importante in productie, iar anul acesta ne-am confruntat cu situatia in care capacitatile marite au fost obligate sa lucreze comenzi mult micsorate. Nu aveai ce face cu magazinele daca nu aveai de unde sa iei produsele", explica Sucu masurile de eficientizare.

In primavara si in vara, unele fabrici din cadrul grupului au lucrat la 25-30% din capacitate, iar acum au ajuns la 50-60%. Cu un an inainte, productia se derula la 100% din capacitate, iar pierderile din aceasta zona determina lipsa profitului la nivelul intregului grup.

"In trecut aveam exces de capacitate in anumite tipuri de productie, ca exemplu cele din lemn masiv, dar aveam deficit de productie la canapele, tapiserie sau mobilier modern din materiale industrializate.

Ne-am corectat aceasta discrepanta, iar in clipa de fata avem capacitate suplimentara", spune Sucu.

In ceea ce priveste exporturile fabricilor, Sucu spune ca "sunt in cadere libera".

"Pietele sunt extrem de afectate. Chiar daca Franta nu scade per total, scade in mobila. Productia de PAL (material folosit in industria mobilei - n.red.) la nivelul Europei este intr-o cadere de aproape 20%. Consumul de mobila este, de asemenea, intr-o cadere serioasa, si pe fondul concurentei din Asia. Noi stiam lucrul acesta, dar ne bazam pe piata noastra, care acum are si ea probleme", explica seful Mobexpert.

Spre deosebire de anii trecuti, cand industria de mobila avea oscilatii puternice de la luna la alta, in 2009 Sucu spune ca piata este mai "stationara".

In provincie, magazinele scad cu 50%

Mobexpert opereaza o retea de 34 de magazine in regiune, iar cele mai mari unitati din punctul de vedere al vanzarilor sunt cele din Pipera si Baneasa. Vanzarile acestui magazin au fost constante in 2009 raportat la 2008. Pe de alta parte, veniturile din provincie ale retailerului sunt serios afectate.

"In provincie scaderea este aproape de 50%. Criza este mult mai prezenta in provincie si in principal in Transilvania. Magazinul din Sofia merge mai putin bine. Se comporta ca Brasovul. Speram mai mult, dar problemele la ei (Bulgaria - n.red.) sunt cel putin la fel de acute ca ale noastre", mai spune Sucu.

Una dintre tendintele din 2009 care au caracterizat piata de mobila a fost ca o parte dintre clienti sa migreze intre diferite segmente. "Operam destul de mult pe piata medie si peste medie. Ne intalnim cu situatia in care piata noastra putin peste medie merge oarecum mult mai bine si este legata de faptul ca multi dintre clientii care cumparau produse de lux acum se orienteaza spre produse de mediu si peste mediu", a afirmat Sucu.

Pe de alta parte, Mobexpert a pierdut clienti din zona preturilor medii, care au migrat spre zona de discount.

Ce spune Dan Sucu despre: