De unde mai scoate statul bani? Cresterea taxelor, solutia pe termen scurt

Autor: Ciprian Botea 19.10.2009

Deficitul bugetar a scapat de sub control si daca majorarea TVA sau a impozitului pe venit ar putea reprezenta solutii pe termen scurt de reducere a presiunilor asupra bugetului de stat, pe termen lung este necesara o regandire a intregului sistem de fiscalitate, spun specialistii.

Deficitul bugetar prognozat pentru anul acesta este de 7,3% din Produsul Intern Brut (PIB), urmand ca anul viitor sa coboare pana la 5,9% din PIB, dar declinul accentuat al economiei face din ce in ce mai dificila indeplinirea acestor obiective. Pentru ca timpul este prea scurt, deficitul bugetar de anul acesta nu va putea fi decat finantat prin imprumuturi, dar din 2010 analistii se asteapta ca discutiile despre majorarea fiscalitatii sa devina realitate.

"Nu poate fi vorba de o majorare a fiscalitatii anul acesta. De preferat ar fi fost sa se ia masuri pe partea de cheltuieli, dar in conditiile in care astfel de masuri nu au fost luate este foarte probabil ca o majorare a fiscalitatii sa aiba loc anul viitor", noteaza Nicolaie Chidesciuc, economistul-sef al ING. "Probabil FMI va sugera masuri in acest sens pentru ca deficitul bugetar a scapat de sub control si trebuie corectat cat mai repede", a precizat el. Chidesciuc considera ca cel mai probabil se va opta pentru majorarea TVA, o masura care este agreata atat de politicienii straini, cat si de Fondul Monetar International (FMI). Insa, nici alte solutii nu pot fi excluse complet.

"Nici majorarea impozitului pe venit nu este exclusa in conditiile in care o asemenea cale este destul de sigura spre deosebire de majorarea de TVA. Un nivel mai mare al TVA nu aduce neaparat venituri mai mari la buget pentru ca s-ar putea traduce intr-o restrangere a consumului", explica economistul-sef al ING.

In primul semestru din 2009, statul a incasat 17 mld. lei (4 mld. euro) din Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA), cu 15% sub nivelul din perioada similara a anului trecut. Proiectul de buget pe 2009 prevede venituri de 40 mld. lei (9,5 mld. euro) din TVA, in scadere cu 3% fata de anul trecut. Din impozitul pe profit s-au strans in primul semestru 6 mld. lei.

De cealalta parte, Cristian Parvan, secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), spune ca pe termen lung este nevoie de o regandire a intregului sistem de fiscalitate. "Daca nu facem acest lucru ne vom certa in continuare pe ce trebuie sa facem cu TVA, cu impozitul pe profit si cu alte doua-trei taxe", considera Parvan.

El spune ca sistemul de impozitare trebuie sa devina mai flexibil si sa permita plierea pe diverse politici fiscale in functie de contextul economic. "De exemplu, alte state care au sisteme mai flexibile pot muta accentul de la impozitul pe capital la impozitul pe mediu", spune Parvan. El a precizat ca in acest moment la nivel european exista discutii privind scaderea impozitelor populatiei cu 10% in decursul a zece ani si majorarea impozitului pe mediu tot cu 10% in acelasi interval de timp.

"Un alt exemplu ar fi impozitul pe familie care sa permita transpunerea in practica a unei politici a familiei. In Franta, dupa al treilea copil familia nu mai plateste impozit", a mai declarat Parvan. In acelasi timp, este nevoie de o regandire a impozitarii in agricultura, care sa incurajeze dezvoltarea de cooperative si eficientizarea intregului sistem. In agricultura se aplica un impozit de 2% din valoarea produselor livrate de producatori, impozit care se retine din 2008 direct de la sursa.

"Actualul Cod fiscal nu are decat un singur obiectiv, si anume acela de a aduna bani la bugetul de stat, nu de a dezvolta economia. Si aceasta in conditiile in care fiscalitatea este singurul instrument de a dezvolta economia ramas in mana statelor", apreciaza Parvan.

El considera ca nu pot fi neglijate nici masurile pe termen scurt. "In cazul in care se opreste finantarea externa statul trebuie sa ia o decizie clara si nu are decat doua optiuni: ori isi reduce brutal cheltuielile, ori majoreaza impozitele".