Pangram intra in Serbia pentru a-si majora exporturile la 25%

Autor: Diana Tudor Stoica 21.10.2009

Pangram Resita, unul dintre cei mai mari producatori de paste fainoase de pe plan local controlat de grupul italian Colussi, a investit 800.000 de euro pentru a infiinta un punct de lucru in Serbia si intentioneaza ca exporturile sa ajunga la 25% din cifra de afaceri in urmatorii doi ani.

"Am decis sa intram in Serbia deoarece este o piata de aproape zece milioane de locuitori la doar 160 de kilometri de Resita, foarte usor de abordat, mai ales pentru ca in aproximativ doua-trei judete exista cam doua milioane de persoane vorbitoare de limba romana, iar obiceiurile de consum sunt similare", a declarat Ioan Popa, directorul general si actionar minoritar al Pangram.

Producatorul de paste detine deja un depozit situat intre Belgrad, capitala Serbiei, si localitatea Panceva, echipa de vanzari din tara vecina urmand a ajunge pana la finalul anului la 14 persoane.

Printre produsele care vor fi comercializate in Serbia se numara atat gama Monte Banato, cat si biscuitii Colussi si pastele Agnessi, produse din portofoliul grupului Colussi.

"Primele livrari vor incepe in luna decembrie a acestui an si asteptam in primul an de functionare vanzari de 1,2-1,4 milioane de euro. Pentru moment nu luam in considerare deschiderea de noi puncte de lucru in alte tari", estimeaza Popa.

Pangram exporta in Bulgaria, Ungaria, Republica Moldova, Ucraina si Belarus, piata pe care a intrat in urma cu jumatate de an, vanzarile din aceste tari asigurand in prezent intre 10 si 12% din cifra de afaceri a companiei din Resita.

"Vrem ca exporturile sa asigure 25% din cifra de afaceri, urmand ca pana la finalul anului viitor sa atingem 22% dupa primul an de functionare pe piata din Serbia. Aceasta extindere este motivata si de faptul ca vanzarea catre pietele externe va echilibra procentul importurilor pe care le realizam in acest moment din Italia si care realizeaza aproape 20% din cifra de afaceri", spune actionarul companiei.

Pangram a inregistrat anul trecut o crestere a cifrei de afaceri de 41%, la 66,7 mil. lei (18,1 mil. euro) si un profit de peste 400.000 de lei (circa 100.000 de euro). Cresterea vanzarilor a incetinit puternic insa incepand cu cel de-al doilea trimestru al anului pe fondul crizei economice, de aceea producatorul estimeaza ca va finaliza anul acesta cu afaceri similare celor din 2008.

Principalii competitori ai Pangram sunt producatorii de paste Baneasa Bucuresti, Pambac Bacau, Arnos Oradea (detinut de compania Lubella, parte a grupului polonez Maspex, producatorul Tymbark) si European-Drinks Food.

Un antreprenor fericit

Ioan Popa, 41 de ani, a vandut in urma cu doi ani 60% din actiunile Pangram catre producatorul italian de croisante Foodco, parte a grupului Colussi - unul dintre cele mai mari companii din industria alimentara italiana,

intr-o tranzactie estimata la aproximativ 10 mil. euro.

Popa a pastrat pozitia de director general al companiei si 20% din titlurile Pangram, restul de 20% din actiuni fiind detinute de Aurica Jura, directorul economic al companiei.