Cine sunt cei mai mari chiriasi ai mallului Cotroceni Park

Autor: Cristina Stoian 22.10.2009
  • Proprietarul mallului Cotroceni Park ar putea incasa cel putin 6 milioane de euro anual din chiriile platite de zece companii care au inchiriat peste 1.000 de metri patrati fiecare, potrivit estimarilor ZF
  • 220 de chiriasi au semnat contracte cu dezvoltatorul
  • Veniturile totale din chirii sunt estimate de proprietari la 30 de milioane de euro.


AFI Palace Cotroceni, cel mai mare centru comercial din Romania, care urmeaza sa se deschida la sfarsitul acestei luni, a atras nume importante ca Real, Domo, Inditex sau US Food Network (compania care detine franciza KFC), doar acestea urmand sa ruleze peste 150 mil. euro, potrivit estimarilor ZF.

Desi au reusit sa aduca in mall toate numele mari prezente deja in retailul de fashion din Romania, proprietarii Cotroceni Park nu au atras "vedete" noi din acest segment, companii precum H&M sau Primark.

"Au fost operatori romani care urmau sa aduca mai multe francize internationale, dar care au amanat din cauza crizei financiare. Este greu sa deschizi un magazin nou daca brandul nu este de notorietate. Mai mult, francizorii vor sa acorde brandul unor companii care au puterea financiara sa se dezvolte cu cel putin 2-3 unitati, sa investeasca masiv in publicitate, iar firmele locale nu au deocamdata planuri de extindere", a declarat pentru ZF Razvan Gheorghe, directorul firmei de consultanta imobiliara Cushman & Wakefield, unul dintre agentii de inchiriere ai proiectului.

Gheorghe admite ca circa 6-7 branduri, avand o notorietate relativ scazuta, s-au razgandit sa mai intre in Cotroceni din cauza situatiei economice incerte.

In vremuri mai bune

Centre comerciale ca Baneasa Shopping City din nordul Capitalei, Liberty Center din cartierul Rahova sau Militari Shooping Center au mizat pe brandurile noi aduse, incercand astfel sa se pozitioneze diferit fata de celelalte malluri prezente deja pe piata.

Daca Liberty Center a atras un numar mare de branduri mai putin cunoscute la nivel local, centrul comercial din Baneasa a facut publica o lista cu "greii din fashion", printre care Peek&Cloppenburg, Zara Home, Max Mara Weekend sau Marina Rinaldi, iar cel din Militari, doua nume importante, Decathlon si C&A.

"In anii trecuti, piata era la stadiu incipient, era normal sa auzim de foarte multe nume noi. Cu C&A, de exemplu, discutiile pentru Cotroceni au inceput din 2005, cand poate anumite proiecte de malluri nici nu se discutau. Cu toate acestea, a fost un proiect care a durat mult, patru ani, iar intre timp piata s-a dezvoltat. Cred totusi ca numarul restrans de branduri noi nu va depuncta Cotroceni, important este mixul, faptul ca este foarte puternic pe componenta de leisure si entertainment", a spus Andrei Vacaru, consultant in cadrul departamentului de retail al firmei de consultanta Jones Lang LaSalle, cel de-al doilea agent de inchiriere al mallului.

Cine ar mai putea veni

Mai mult, "in momentul de fata piata locala nu mai este atat de atractiva si nici noi nu mai suntem atrasi de branduri noi. Cheltuim inca putin fata de Ungaria, Slovacia sau Polonia", il completeaza Gheorghe.

AFI Cotroceni este ultimul mare proiect finalizat in acest an, ceea ce inseamna ca jucatorii din retail vor face o pauza in ce priveste dezvoltarea, mai ales ca nici arterele pietonale nu ofera un cadru favorabil deocamdata. Asta inseamna ca numele noi vor avea primele contacte cu piata locala abia din a doua jumatate a anului viitor sau poate chiar in 2011.

Retailerul Tesco, lanturile de magazine de tip discount Lidl si Aldi, magazinele de mobila Asko sau cele de bricolaj Leroy Merlin, dar si germanii de la H&M sau britanicii de la Primark sunt asteptati in urmatorii ani in Romania, potrivit specialistilor in consultanta. Daca Leroy Merlin, Lidl si Aldi au facut deja primul pas, interesandu-se de spatii pentru magazine, pe partea de fashion va mai dura cativa ani, mai ales ca retailerii vor sa intre direct, nicidecum prin franciza.

Gata cu franciza! Intram direct

Printre retailerii noi din AFI Cotroceni se numara House, magazinul de imbracaminte pentru tineri adus de polonezii de la LPP Fashion, care mai detin Reserved si Cropp Town si magazinul de articole sportive de origine franceza Go Sport. O tendinta poate fi insa intrarea directa a companiilor internationale.

Waikiki, magazinul de imbracaminte deschis pentru inceput in Unirea Shopping Center, va fi deschis direct de catre compania-mama din Turcia impreuna cu un alt brand X-Side, fiecare avand circa 1.000 de metri patrati.

Si Mango, retailerul spaniol de imbracaminte si accesorii intra direct in Cotroceni, chiar daca celelalte magazine, fie ca vorbim de cel din Unirea, fie ca vorbim de Plaza, Bucuresti Mall sau Baneasa Shopping City, sunt deschise prin intermediul companiilor Solmar si Peeraj Group care au adus franciza la nivel local.

Chiar daca nu sunt multe nume noi, retailerii care au incheiat deja contracte cu dezvoltatorii mallului estimeaza vanzari cel putin la fel de bune ca in centrele comerciale cu renume din Capitala. Unii pluseaza, chiar daca vor deschide in plina contractie a consumului. "Estimam vanzari cu cel putn 20% mai mari decat in restul centrelor comerciale", spun reprezentantii LPP Fashion.

Spera la vanzari mari

Cel mai mare chirias, Real, care aduce primul sau hipermarket intr-un centru comercial, celelalte 21 de unitati fiind amplasate fie in spatii stand-alone, fie in parcuri de retail ar putea aduce in primul an de functionare venituri de pana la 100 mil. euro, potrivit calculelor ZF. Rezultatele ar putea fi influentate de faptul ca in Bucuresti Real aduce vanzari peste media retelei la nivel national si ca in centrul din Cotroceni va opera cu program non-stop.

Un alt retailer important, Inditex, a adus sapte din cele opt branduri ale sale, printre care Zara, Bershka, Pull&Bear sau Stradivarius, pe o suprafata de circa 4.000 de metri patrati.

Compania, care va angaja peste 200 de persoane, poate rula afaceri de pana la 10 mil. euro cu aceste magazine, tinand cont de media pe care o realizeaza per magazin la nivel national si de faptul ca suprafetele magazinelor vor fi mai mari decat in alte malluri.

Cele mai multe magazine din Cotroceni vor avea insa cateva sute de metri patrati.

"Am inchiriat 380 mp pentru un magazin de incaltaminte si accesorii Aldo, cu care speram sa obtinem vanzari comparabile cu celelalte doua pe care le avem in Bucuresti Mall si Baneasa si pentru un magazin multibrand Rafar Brands, in concept propriu care include brandurile Olsen, Kipling, Mandarina Duck, Fratelli Rossetti sau Bruno Magli", spune Ramona Stanciulescu, directorul Rafar, divizia de fashion si restaurante a RTC.

Si o "relocare"

Benvenuti a mutat magazinul din Liberty Center in Cotroceni, intr-un spatiu de 145 mp si estimeaza vanzari de circa 2.500 de euro/mp, adica venituri totale de peste 350.000 de euro in primul an de functionare.

"Toata lumea se asteapta sa mearga acest centru comercial, mai ales ca au semnat contractele cu un an sau doi in urma si nu s-au mai putut razgandi", crede Adrian Cazu, director de magazine al Benvenuti.

"Pana acum, AFI Cotroceni se diferentiaza de celelalte centre comerciale din proximitate prin marime si mixul de branduri. Urmeaza sa vedem care vor fi strategiile de marketing pe care le vor aborda pentru atragerea traficului si care ii vor diferentia de concurenta. Cred ca centrele cu o vechime mai mica de un an vor fi mai afectate pentru ca nu au inca un trafic fidel, dar batalia pe clienti se va duce prin strategiile de marketing si campaniile de comunicare pe care le vor demara reprezentantii centrelor comerciale", este de parere Ramona Stanciulescu de la Rafar, care are magazine atat in Plaza Romania, situat la o distanta de mai putin de un kilometru de Cotroceni, cat si in Liberty center din sudul Capitalei.