Artizanii din industria modei din Franta apeleaza la ajutorul statului pentru a nu iesi din scena

Autor: Cristina Rosca 22.10.2009

Croitoriile, firmele specializate in realizarea de broderii si producatorii de palarii - candva unele dintre cele mai prospere sectoare din industria modei - sunt acum unele dintre cele mai afectate victime ale crizei financiare, care a condus la evaporarea cererii pentru bunurile de lux, scrie The Wall Street Journal.

In conditiile in care casele de moda isi anuleaza comenzile si reduc costurile, aceste afaceri mici se intorc acum catre guvern pentru a gasi sprijin.

Primul-ministru francez Francois Fillon urmeaza a organiza o intalnire cu consilierii guvernamentali, directorii executivi ai companiilor din industria bunurilor de lux si cu artizanii pentru a discuta despre ajutorul pe care statul il poate acorda acestor jucatori. Printre subiectele ce urmeaza a fi atinse se numara fragilitatea sectorului si importanta acestuia pentru imaginea Frantei, precum si dificultatea intampinata de companiile de profil in recrutarea si trainingul tinerilor artizani, potrivit oficialilor guvernamentali.

Reducerile de taxe si impozite, subventiile si noile reguli privind etichetarea - in principal menite sa evidentieze originea sau natura artizanala a produsului - sunt posibile masuri ce urmeaza a fi adoptate, desi ele nu vor fi anuntate imediat, potrivit oficialilor guvernamentali.

Numarul afacerilor mici care deservesc industria modei de lux s-a redus la 115 in 2007, de la 468 in 2000, potrivit Institutului de Statistica din Franta. Ca rezultat al acestei evolutii, numarul artizanilor ce lucreaza in Franta a scazut cu 80% comparativ cu inceputul de mileniu, ajungand in 2007 la 5.209.

Analistii spun ca situatia s-a inrautatit in ultimul an, dupa ce consumatorii din intreaga lume au decis sa renunte la execese. Compania de consultanta Bain & Co estimeaza intr-un raport realizat in luna iunie ca piata mondiala a bunurilor de lux se va contracta cu 10% in acest an.

"Pe termen lung, pozitia de lider a Frantei in industria modei si in ceea ce priveste creativitatea este amenintata", a spus Clarisse Reille, un consultant din domeniul bunurilor de lux, angajat de ministerul industriei din Franta pentru a-l ajuta in creionarea uni program care sa sprijine industria textila. Comenzile pentru haine de lux au scazut cu 30% in acest an in Franta comparativ cu 2008, dupa ce consumatorii au ales sa reduca volumul cheltuielilor, este de parere Reille.

Industria modei din Franta, faimoasa la nivel mondial, s-a bazat in ultimele decenii pe "mainile delicate" ale artizanilor care realizau manual haine, pantofi sau palarii. Influenta lor in industrie a intrat pe un trend descendent in perioada recenta.

Industria "pret-a-porter" - a hainelor purtate zi de zi - a inceput sa castige importanta in ultimii 40 de ani, punand in umbra importanta artizanilor extrem de talentati. Casele de moda au inceput sa produca haine de serie, in fabrici ce s-au dovedit mai eficiente din punctul de vedere al costurilor. In anii '80 si '90, designerii faimosi au inceput sa creeze haine obisnuite, precum tricouri si blue-jeans, ce se produceau in fabricile din Europa de Est si Africa de Nord, intr-o incercare a caselor de moda de a reduce costurile - desi acestea continuau sa apeleze la firmele specializate in broderii si la micii artizani din Franta si Italia.