Tot mai multi antreprenori renunta la malluri pentru locatii „la strada”

Autor: Cristina Stoian 22.10.2009

Marius Ghenea, omul de afaceri care a pus bazele retailerului de electronice si electrocasnice Flamingo si care anul trecut a adus brandul de cafenele Testa Rossa, cu care a intrat in centrele comerciale Liberty Center si Baneasa Shopping City din Bucuresti, si-a regandit planul de expansiune, urmand ca din primavara sa deschida unitati stradale in centrul Capitalei.



Decizia de retragere a celor doua cafenele din malluri a fost luata ca urmare a scaderii traficului si implicit a vanzarilor companiei.

"Suntem in discutii cu cativa proprietari pentru spatii stradale, dar deocamdata nu am semnat niciun contract. Am avut si propuneri de a intra in alte centre comerciale, dar ne-am dat seama ca rezultatele acolo sunt foarte slabe. Solutia o reprezinta locatiile stradale bine alese", a declarat Marius Ghenea, care admite ca cel mai devreme va deschide o cafenea in prima parte a anului viitor, iar restul unitatilor vor fi lansate pe principiul "vazand si facand".

Italian Coffee Concept, compania prin intermediul careia a fost adus brandul Testa Rossa in Romania, a anuntat anul trecut ca va deschide opt cafenele in trei ani. Ghenea spune ca se va tine de acest plan, dar incepand cu 2010, an pe care insa il vede la fel de slab pentru piata cafenelelor ca si pe cel in curs.

"Consumatorii se vor retine de la a face cheltuieli care nu tin de stricta necesitate. Daca banii pentru distractie si relaxare nu vor fi eliminati complet, vor reprezenta o pondere mai mica in portofelul romanului, care de asemenea va fi mai subtire. Cu toate acestea, cultura cafelei este la inceput, de aceea este posibil ca piata sa creasca in urmatorii ani", este de parere Ghenea.

"Nici gratis" in mall

Multi antreprenori au inceput sa analizeze foarte serios posibilitatea relocarii unor unitati din centrele comerciale pe fondul scaderii dramatice a traficului. Dragos Petrescu, proprietarul restaurantelor City Grill, Caru' cu Bere, Hanu' Berarilor, Buongiorno si al cafenelelor City Cafe, care au rulat circa 15,2 mil. euro in 2008, a anuntat recent ca dezvoltarea businessului sau se va face doar in unitati independente, nicidecum in centre comerciale, unde a si inchis pana acum unitatile neprofitabile si unde nu va mai deschide "nici gratis", dupa cum a spus chiar el.

Alti jucatori au stabilit inca de la inceput sa nu mearga in malluri, Tudor Niculescu de la Turabo si Florin Balu care detine reteaua fast-food Snack Attack fiind doar doi dintre cei care s-au extins stradal si au luat ca alternativa cladirile de birouri pentru noi unitati.

Chiar daca nivelul chiriilor a scazut semnificativ, in unele cazuri cu pana la 50%, multi retaileri se descurca greu deoarece cheltuielile raman in continuare ridicate. Mondex, producatorul de ciorapi intrat in acest an in insolventa, a dat vina pe chiriile mari din malluri pentru situatia dramatica in care a ajuns. Si companiile mari, ca McDonald's si US Food Network, operatorul restaurantelor KFC, se feresc de centrele comerciale, mai ales de cele din provincie, unde vanzarile scad mai mult.