Scolile de machiaj au mizat pe tinerii care doresc sa castige pana la cateva mii de euro lunar din arta frumosului

Autor: Andrada Asaftei 26.10.2009

Pentru a deschide o scoala de machiaj este necesara absolvirea unui curs in cadrul unei scoli renumite de make-up si o experienta de business, acreditarea cursurilor de catre Ministerul Muncii si Ministerul Educatiei si Cercetarii, un spatiu pentru desfasurarea orelor si colaborarea cu make-up artisti de renume.



In Bucuresti scolile de make-up sunt cautate pentru ca tot mai multe persoane sunt atrase de tehnica machiajului si posibilitatile pe care acestea le ofera pe viitor. Absolventa a Universitatii Huron din Londra, unde a studiat managementul afacerilor si pasionata de arta machiajului, Giulia Nahmany (26 de ani) si-a deschis pe 17 aprilie 2008 o scoala de machiaj sub franciza Fleurimon, una din cele mai cunoscute scoli de make-up din Paris.

Prima idee de a investi in acest bussines a fost in 2005, cand a urmat cursurile scolii de machiaj Fleurimon din Paris, unde l-a intalnit pe fondatorul acesteia Jean Pierre Fleurimon. A incercat sa deschida o scoala de machiaj la New York, insa nu a reusit sa puna in practica afacerea. Doi ani mai tarziu, vazand ca pe piata din Romania existau foarte putine scoli de acest gen, in urma unui research, s-a hotarat sa obtina franciza scolii de make-up unde studiase, Fleurimon din Paris. "L-am contactat pe domnul Fleurimon si apoi am plecat la Paris sa ne intalnim. Am avut noroc pentru ca a fost foarte receptiv la ideea mea. Este o onoare sa colaboram cu un om ca el", spune Giulia Nahmany.

Pentru a porni afacerea, a gasit sprijin financiar si sustinere din partea familiei. Angajatii pe care ii are in prezent au fost alaturi de ea inca de la inceputul businessului, oameni pe care Giulia ii considera "o familie si nu angajati". In timp a atras de partea ei si colaboratori, cum este Mirela Vescan, unul dintre make-up artistii de renume din Romania. Desi Giulia a urmat cursuri de machiaj, nu s-a gandit sa predea, ocupandu-se doar de partea de management a firmei.

Ideea de a urma o scoala de make-up a fost binevenita printre clientii romani, insa unii dintre ei au fost interesati doar de preturi, clasand Makeup Academy ca o scoala de top. Durata cursurilor variaza de la 7 zile la 9 luni, iar preturile sunt prezentate atunci cand clientul se hotaraste sa ramana. Cat despre concurenta, "desi e bine ca exista, nu trebuie sa stie ce facem noi", explica Giulia, care a ales sa nu dezvaluie preturile cursurilor de la Makeup Academy. Ea mai colaboreaza cu doua firme de produse profesionale de machiaj, Fleurimon si MAC. Diplomele eliberate de Makeup Academy sunt recunoscute de Ministerul Muncii, dar si international. Cei care au absolvit lucreaza in prezent ca make-up artisti in televiziune, la reviste sau au propriul salon de machiaj, fapt pentru care Giulia este foarte mandra, povestind despre o fosta eleva a academiei care si-a deschis un salon de infrumusetare in Arad si se bucura de succes.

Planurile pe termen lung sunt reprezentate de dorinta de a deschide o scoala de machiaj si in Republica Moldova, pentru care a inceput demersurile, iar in Bucuresti doreste sa se extinda si pe partea de hair-style, deoarece Fleurimon Paris ofera si cursuri de coafura. Despre dificultatile pe care le-a intampinat, Giulia spune ca nu a fost nimic care sa nu fie solutionat. "Acest business este al meu 100%, chiar daca suntem sub franciza Fleurimon. Deocamdata afacerea merge bine, suntem in crestere", conchide Giulia.

Firma Cotimanis Show a intrat pe piata romaneasca de make-up inca din 1997, fiind infiintata de Florina Marcuta si sotul acesteia, actorul Constantin Cotimanis, datorita pasiunii pentru arta machiajului si a dorintei acesteia de a oferi din experienta ei celor care isi doresc o cariera in acest domeniu. Dupa ce a vizitat si cercetat scolile de make-up din strainatate, a venit pregatita sa scoata profesionisti de pe bancile scolii Cotimanis.

"Am inceput sa functionam cu trei angajati si patru colaboratori, lucru care nu s-a schimbat nici in prezent", a spus Florina Marcuta, expert in machiajul profesional. Desi nu foarte multa lume este informata despre aceste scoli de make-up, afacerea a mers bine, mai ales ca scoala este acreditata de Ministerul Muncii si de Ministerul Educatiei si Cercetarii.

Colaborarea cu make-up artistul Fabio de Stefano, care are peste 20 de ani experienta in domeniu, a dus la creionarea primului plan de afaceri. In 2008, Cotimanis Show a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 30.000 de euro, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finante, iar pentru 2009 estimeaza o crestere de 5-10%. In ceea ce priveste planurile de viitor, Cotimanis Show doreste sa se extinda. "In momentul de fata capacitatea scolii este de zece cursanti pe serie, iar cursurile se fac in paralel. Durata cursurilor poate varia de la zece ore la sapte luni, iar in functie de optiunile alese, preturile sunt intre 150 si 2.700 de euro, cu posibilitatea de a plati in rate", spune Florina Marcuta.

Cel mai scump curs este cel de calificare in meseria de machior, care costa 2.700 de euro, inclusiv TVA, si dureaza sapte luni, in timp ce un curs de machiaj personalizat (automachiaj) costa 150 de euro, inclusiv TVA, si dureaza zece ore. Cursurile de initiere si perfectionare variaza de la 350 la 550 de euro, pe o perioada de cinci, respectiv 21 de zile.

Cursurile sunt de initiere, calificare si perfectionare si se fac in paralel. Profesorii care predau la Cotimanis Show sunt make-up artisti, stilisti, specialisti in imagine si chiar psihologi. Despre concurenta, Florina Marcuta spune ca "deoarece suntem un domeniu de nisa, nu tinem seama de concurenta si de ceea ce face ea. Consideram ca este o abordare depasita. Ne straduim sa oferim cursuri de calitate si costuri competitive, sa ne orientam eforturile 100% catre client", explica Florina.

Despre absolventii scolii de machiaj Cotimanis, Florina spune ca acestia "lucreaza ca make-up artisti, angajati sau liber-profesionisti". Deoarece bazele acestui domeniu sunt mult mai bine fixate in strainatate, cei care doresc sa-si deschida un business de acest gen apeleaza la schimburile de experienta sau urmeaza cursuri de pregatire. Un make-up artist bun castiga intre 300 si 3.500 de euro pe luna. Cei mai cunoscuti make-up artisti romani sunt: Alexandru Abagiu, Dana Argesan, Doinel Ungureanu, Nick Barna, Mirela Vescan.

Makeup Academy Giulia Nahmany & Fleurimon Paris

Cotimanis Show