La Fantana a taiat trainingul si calatoriile si a obtinut o crestere de 13% a profitului

Autor: Mihaela Popescu 26.10.2009

Reducerea costurilor de distributie si renuntarea la programele de training si la o parte din calatoriile de afaceri au adus companiei La Fantana o crestere de 13% a profitului operational, in ciuda declinului vanzarilor cu 8% in primele noua luni din an.



La Fantana, cel mai mare imbuteliator local de apa in watercoolere (sisteme de racire-incalzire), mizeaza in acest an pe mentinerea profitului EBITDA (inainte de dobanzi, impozite, depreciere si amortizari) la nivelul din 2008, de 6,7 mil. euro.

Compania, controlata de fondul de investitii Innova Capital, a raportat o scadere de 8% a veniturilor in primele noua luni fata de aceeasi perioada din 2008, pe fondul reducerii numarului de clienti. Vanzarile la semestru au fost in stagnare, ceea ce arata ca afacerile imbuteliatorului au trecut pe un trend descendent in al treilea trimestru din an.

Cei mai multi clienti ai La Fantana sunt companii sau institutii ale statului, care achizitioneaza apa in watercooler pentru angajati.

Reducere cu 10% a numarului de angajati

Pe fondul contractiei pietei, multe companii au renuntat in ultimul an la acest serviciu pentru a face economii. In plus, multe companii s-au inchis ori si-au redus numarul de filiale.

Astfel, La Fantana a pierdut circa 20% din clienti in prima jumatate din 2009, ceea ce a orientat compania catre o activitate mai intensa de retentie a clientilor.

In acelasi timp, imbuteliatorul a luat masuri de reducere a costurilor, printre care renuntarea la traininguri, la calatorii de afaceri si la o parte din angajati.

"Pana acum am redus in principal costurile logistice, printr-o organizare mai eficienta a distributiei produselor si prin dimensionarea organizatiei la volumele vandute", a declarat Ioana Ciungradi, CFO La Fantana Romania.

In primul semestru, numarul de angajati a fost redus cu 10%. La finele lui 2008, imbuteliatorul avea 524 de angajati.

"Am diminuat si costurile administrative, in special costurile cu birotica. Am eliminat programele de training si calatoriile de afaceri pentru care nu exista certitudinea unor rezultate reale. Si nu in ultimul rand, am redus considerabil cheltuielile de marketing", a mai precizat directorul financiar al companiei.

Gata cu cresterile

Anul trecut, La Fantana a avut vanzari de 25 de milioane de euro pe cele doua piete pe care activeaza, Romania si Serbia, si a realizat un profit EBITDA de 6,7 milioane de euro.

Cel mai mare competitor al sau este Cumpana, companie detinuta de investitori locali.

In ultimii cinci ani, afacerile La Fantana s-au majorat de patru ori, inregistrand ritmuri anuale de crestere de peste 20%, insa pentru 2009 estimarile companiei facute in prima jumatate din an indicau o stagnare a vanzarilor la nivelul din 2008.

Achizitie amanata

Planurile de dezvoltare ale La Fantana vizau anul trecut si achizitia unui producator din regiune, insa din cauza dificultatilor de pe pietele financiare fondul de investitii Innova a pus in stand by acest proiect.

La Fantana este controlata de fondul de investitii Innova Capital din anul 2007, odata cu achizitia unui pachet de 92% din actiunile companiei de la un alt fond de investitii, Oresa Ventures.

La finele lui 2008, la conducerea La Fantana Romania si Serbia a venit polonezul Jaroslaw Zuchowski, fost director la Heineken Olanda, acesta fiind primul manager expat al companiei.

In acelasi timp, Cristian Amza, fondatorul La Fantana si actual actionar minoritar al imbuteliatorului, a anuntat ca ramane in boardul de conducere al companiei.

Compania are in acest moment doua unitati de imbuteliere a apei, in Bucuresti si in judetul Sibiu.

Pe pietele din Romania si Serbia, compania avea in 2007 peste 20.000 de clienti corporativi (companii si institutii) si peste 45.000 de watercoolere instalate.

La Fantana este o afacere infiintata in anul 2000 de Cristian Amza, fondul de investitii Oresa Ventures intrand in actionariat la scurt timp.