Externe: Ce aduc investitiile in turism: Estul a luat fata Vestului

Autor: Ciprian Botea 27.10.2009

Dupa 20 de ani de piata libera, industria de turism din Europa Centrala si de Est incepe sa fie tot mai mult apreciata de vest-europeni in conditiile in care calitatea serviciilor s-a imbunatatit semnificativ in ultimii ani, iar preturile au ramas la un nivel relativ scazut.



"Pentru cel mai bun raport calitate-pret, schiorii britanici ar trebui sa se indrepte in iarna aceasta catre Europa de Est, dar ii avertizam ca preturile din statiunile percepute in mod traditional ca fiind ieftine au crescut fata de anul trecut. Destinatiile de top sunt Romania, Bulgaria, Slovacia si Slovenia", scria cotidianul britanic Daily Mail intr-un articol publicat la jumatatea lunii octombrie. Publicatia britanica clasa pe primul loc in acest top Poiana Brasov, urmata de Borovets din Bulgaria si de Muntii Tatra din Slovacia.

Costul unui sejur de o saptamana la Poiana Brasov este de 195 de lire sterline (circa 212 euro), incluzand aici serviciile de inchiriere a echipamentului si permisele pentru telecabina, potrivit unui studiu al Post Office. Pretul este cu 4% mai mare decat anul trecut. In statiunea bulgara Borovets pretul unei saptamani de vacanta sare la 250 de lire sterline, pentru ca in Slovacia sa ajunga la 264 de lire. Fata de anul trecut, preturile din Bulgaria si Slovacia au urcat cu 14%, respectiv 20%.

Bulgaria creste repede. Organizatia Mondiala a Turismului (OMT) claseaza Bulgaria pe locul al doilea in lume in ceea ce priveste dezvoltarea pietei de turism.

Imbunatatirea serviciilor si dezvoltarea din ultima perioada a infrastructurii de turism au generat o crestere exponentiala a interesului turistilor straini. In ultimii ani, piata serviciilor de turism din Bulgaria a inregistrat o crestere medie anuala de peste 10%, ajungand sa reprezinte peste 12% din Produsul Intern Brut (PIB) al tarii, potrivit datelor institutului de statistica de la Sofia. In acest sector este angajata aproape o treime din forta de munca din Bulgaria. Spre comparatie, la nivelul Uniunii Europene, turismul contribuie cu doar 5% la formarea Produsului Intern Brut.

Piata locala de turism se concentreaza in timpul sezonului de iarna in statiunile situate in Muntii Balcani, iar in sezonul de vara in statiunile de pe litoralul Marii Negre, care atrag in egala masura turisti din Europa de Vest si din Europa de Est. Turismul din Bulgaria si-a accelerat ritmul de crestere odata cu integrarea in Uniunea Europeana, in ianuarie 2007, ceea ce a facilitat accesul strainilor in tara.

Un studiu de anul acesta al Agentiei de Stat pentru Turism de la Sofia arata ca un turist strain cheltuieste, in afara de pachetul turistic achizitionat initial, in medie circa 1335 de leva (682 de euro) pentru un sejur de sapte zile petrecut intr-o statiune de iarna. Acelasi studiu releva faptul ca cel mai mult cheltuiesc turistii britanici, circa 2.600 de leva (circa 1.330 de euro), incluzand aici si pachetul turistic achizitionat initial.

Mai mult, britanicii au investit puternic in ultimii ani in achizitia si construirea de locuinte de vacanta in Bulgaria, preturile pe aceasta piata urcand constant pana la circa 1.200 de euro pentru un metru patrat, potrivit agentiilor imobiliare locale. Din 2008, britanicii au inceput totusi sa-si reduca investitiile pe aceasta piata pe fondul reducerii veniturilor disponibile ca urmare a crizei economice globale.

Slovacia atrage cehii si polonezii. Slovacia a inceput sa devina o destinatie turistica de iarna abia in ultimii ani. Desi calitatea si lungimea partiilor de schi nu rivalizeaza cu ceea ce turistii pot gasi in tara vecina, Austria, densitatea acestora si dezvoltarea continua a facilitatilor de transport si cazare, precum si preturile sensibil mai mici au transformat tara intr-un jucator cheie in regiune.

In Slovacia, care este traversata de Muntii Tatra, exista peste 300 de centre de schi dintre care aproape 60 sunt mari si foarte mari, restul constituindu-se in zone suburbane cu caracter recreational, potrivit unui studiu recent al Slovak Agriculture University. Statiunile situate in masivele Mala Fatra, Velka Fatra sau Zapadne Tatry sunt cele mai vizitate de straini.

Investitiile in infrastructura de turism au crescut exponential in ultimii ani atat in Slovacia, cat si in Cehia. Dincolo de construirea de noi facilitati a fost lansat si un program intens de reabilitare si modernizare a facilitatilor deja existente in acest sens la nivel national fiind lansata o strategie multianuala privind dezvoltarea activitatilor de turism.

Ca urmare a investitiilor puternice din ultima perioada, lungimea partiilor de schi amenajate a ajuns la 30 de kilometri, iar numarul retelelor de telescaun la cateva sute, mai arata studiul realizat de Slovak Agriculture University.

Cei mai multi turisti care vin in Slovacia provin in continuare din tarile vecine, precum Polonia, Cehia sau Ungaria. Cehia este in mod traditional principala sursa de turisti a Slovaciei, avand in vedere legaturile istorice dintre cele doua tari si faptul ca multi cehi au rude in tara vecina. In ultima perioada, numarul turistilor din regiune care viziteaza Slovacia a coborat ca urmare a deprecierii monedelor regionale in fata euro. Slovacia a adoptat euro la 1 ianuarie 2009, iar declinul masiv consemnat la inceputul anului de zlotul polonez, forintul maghiar si coroana ceha a redus drastic puterea de cumparare a populatiei din aceste tari.

Totusi, turismul slovac a fost puternic impulsionat de intrarea tarii in Uniunea Europeana, in 2004, in conditiile in care serviciile de turism oferite de jucatorii locali de profil au putut fi adresate direct clientilor vest-europeni. In acelasi timp, aderarea la Uniunea Europeana a permis accesarea de fonduri europene pentru dezvoltarea infrastructurii de turism, in conditiile in care resursele locale erau limitate.

Turism in fosta Iugoslavie. Slovenia a avut in ultimele doua decenii cea mai rapida ascensiune economica ditre toate tarile din fostul spatiu comunist, inclusiv in ceea ce priveste activitatea de turism.

Turismul de iarna este concentrat in zona de nord-vest a tarii, unde se gasesc o serie de masive muntoase apartinand lantului alpin, dar care ararerori depasesc altitudinea de 2.000 de metri.

Reteaua de cai ferate si rutiere care traverseaza regiunea a permis dezvoltarea rapida a turismului in regiune. Lacurile glaciare, cum ar fi Bled si Bohinj, s-au constituit de asemenea in puncte de atractie turistica importante.

Inca de la inceputul secolului al XX-lea Slovenia a devenit o destinatie importanta pentru turistii din Ungaria, Germania si chiar Austria, ulterior transformandu-se intr-un centru de interes si pentru locuitorii fostului spatiu iugoslav. Initial, statiunile montane erau in principal centre de recreere pentru sezonul de vara, dezvoltanu-se in sensul unor statiuni de schi veritabile abia dupa anii '60.

Cea mai cunoscuta statiune slovena este Kransjska Gora, turistii fiind atrasi aici in special de organizarea in fiecare an a unei etape din Cupa Mondiala la Schi Alpin. Pretul pentru un sejur de o saptamana in statiunea slovena se ridica la 277 de lire sterline (aproximativ 300 de euro), inclusiv inchirierea echipamentului de schi, potrivit unui studiu al Post Office.

Pretul mediu este cu 7% mai mare decat anul trecut si este apropiat de cele practicate in statiunile montane din Italia (La Thuile) sau Franta (Courchevel), unde insa preturile au sarit cu pana la 17%.

In asteptarea Euro 2012. In Polonia, turismul de iarna nu este foarte puternic dezvoltat, insa jucatorii de pe piata de profil se asteapta sa atraga strainii pe alte canale. Campionatul European de fotbal din 2012 va fi organizat de Polonia si Ucraina, fiind de asteptat ca evenimentul sa creasca potentialul turistic al zonei. Cel mai mult vor beneficia insa orasele care vor gazdui cateva milioane de suporteri si unde pregatirile au inceput deja.

La ultimul Campionat European, organizat de Austria si Elvetia, au participat circa 5 milioane de suporteri, iar profitul net obtinut in urma evenimentului s-a cifrat la circa 250 de milioane de euro.

In Ucraina, lucrarile pentru Euro 2012 au fost stopate pe fondul crizei economice cu care se confrunta fosta republica sovietica.

In Polonia insa, activitatea continua in acest sens fiind alocat un miliard de zloti (237 de milioane de euro) pentru modernizarea si extinderea aeroporturilor si alte 126 de miliarde de zloti (circa 30 de miliarde de euro) pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, potrivit datelor PL 2012, o companie de stat care se ocupa de pregatirea evenimentului.

In pregatirile pentru campionatul care va avea loc in mai putin de trei ani au fost angrenati si jucatori din industria de turism, fiind alocate cateva miliarde de zloti in investitii privind construirea si extinderea unor hoteluri si a altor facilitati de agrement in urmatorii ani, potrivit presei poloneze.

Euro 2012 este un bun prilej pentru hotelierii polonezi si ucraineni sa-si majoreze castigurile in conditiile in care cererea mare va genera o crestere inevitabila a pretului. O crestere prea mare a preturilor ar putea constitui insa un dezavantaj pentru hotelieri in conditiile in care suporterii ar putea prefera sa se cazeze in alte orase sau in tarile vecine. De exemplu, la Campionatul European din Portugalia din 2004 suporterii olandezi au preferat sa stea in orasele spaniole de la granita portugheza pentru ca preturile practicate de hotelierii locali erau sensibil mai mici decat cele din tara gazda.