Cel mai mare jucator din lactate spune ca urmeaza inca 12 luni grele din cauza mediului economic foarte dificil

Autor: Diana Tudor Stoica 27.10.2009

Ian Gearing, directorul general al producatorului FrieslandCampina Romania, cel mai mare jucator din industria lactatelor, considera ca nu exista in prezent nicio premisa pentru o revenire a consumului mai devreme de anul 2011.



"Situatia general economica nu isi va reveni foarte mult pana la finalul anului 2010 si chiar in 2011. Vor fi inca 12 luni grele, pentru ca eu cred ca mediul economic va fi foarte dificil in Romania si in anul care va urma. Sper sa ma insel, dar nu as fi un bun manager daca nu as fi realist si pragmatic", declara Ian Gearing.

Britanicul in varsta de 59 de ani conduce FrieslandCampina Romania din luna septembrie a anului trecut. El l-a inlocuit pe Gerbrant de Boer, cel care s-a aflat la conducerea filialei locale a producatorului olandez de lactate Friesland de la intrarea grupului olandez pe piata locala.

Gearing face parte din compania Friesland Foods, care a fuzionat anul acesta cu producatorul olandez de lactate Campina, de peste 11 ani, timp de cinci ani ocupand pozitia de director general al Friesland Foods Malaiezia si alti cinci ani aceeasi functie, dar in Thailanda. El sustine ca in ciuda diferentelor de cultura intre cele doua tari si Romania exista mai multe asemanari in ceea ce priveste consumul de lactate.

Doar piete emergente

"Thailanda, Malaiezia si Romania sunt tari complet diferite, insa sunt toate piete emergente. Exista diferente In ceea ce priveste portofoliul, deoarece in Thailanda si Malaiezia portofoliul de branzeturi este mai putin dezvoltat decat in Romania, dar in toate se vede o dezvoltare puternica a segmentului de lactate proaspete. In plus, toate trei sunt foarte orientate asupra brandurilor", sustine directorul general al FrieslandCampina Romania.

Gearing este de parere ca piata locala a lactatelor va inregistra anul acesta o stagnare in volum si o scadere mica a vanzarilor in valoare, pe fondul reducerii consumului si a scaderii preturilor. Cu toate acestea, el spune ca piata are in continuare un potential mare de crestere pe termen lung, deoarece piata gri se va micsora.

"A fost un an dificil din cauza preturilor si a conditiilor pietei, dar faptul ca volumul nu a crescut cred ca este o problema de moment. Aceasta este doar un regres de doi ani pentru piata lactatelor si avem deja un buget pentru anul viitor atat pentru promovare, cat si pentru noi proiecte de investitii", a explicat Gearing, fara a vorbi despre valoarea acestor proiecte.

Directorul Friesland sustine ca filiala locala a producatorului olandez de lactate a facut putine reduceri de personal anul acesta si ca bugetul de marketing alocat anului 2009 a fost chiar mai mare decat in anul precedent, portofoliul companiei majorandu-se cu peste zece produse. El nu a oferit insa cifre exacte.

"Am realizat sinergii in ceea ce priveste echipa de vanzari si am imbunatatit sistemul de distributie, dar am cheltuit mai mult decat anul trecut pentru bugetul de marketing, deoarece actionarii companiei vor sa creasca businessul din Romania pe termen lung."

De ce inghetata Napoca a fost vanduta la Unilever

Producatorul de lactate a realizat mai putine restructurari anul acesta si deoarece filiala FrieslandCampina a inchis in ultimii doi ani trei dintre cele sapte fabrici pe care le detinea pe plan local, respectiv de la Deta (din judetul Timis), de la Satu Mare si de la Huedin, judetul Cluj. In plus, anul acesta a vandut brandul de inghetata Napoca si intreaga capacitate de productie a acestuia catre Unilever.

"Piata de real estate merge prost acum si va trebui sa asteptam pentru a vinde terenurile de la Huedin si Deta pana atunci cand aceasta isi va reveni. In ceea ce priveste locatia de la Satu Mare, acolo operam depozite de inghetata si spatii de depozitare, pentru ca desi am vandut divizia de inghetata, vom produce in continuare pentru Unilever", spune Gearing, fara a dezvalui perioada pe care se va derula acest parteneriat.

El sustine ca in spatele vanzarii diviziei de inghetata Napoca catre Unilever a existat un singur motiv. "Cand am vandut Napoca, foarte multe persoane au fost surprinse, dar adevarul este ca inghetata nu face parte din businesul de baza al companiei, iar viitorul nostru trebuie sa fie bazat pe portofoliul de lactate", explica el.

Ian Gearing estimeaza pentru acest an o stagnare a cifrei de afaceri a FrieslandCampina Romania la nivelul anului 2008, respectiv 125 de milioane de euro.

Milli duce "greul"

Gama de produse Milli asigura intre 40 si 45% din cifra de afaceri a filialei FrieslandCampina, Napolact aproximativ 30%, Campina intre 5 si 10%, iar restul vanzarilor sunt realizate de marcile Dots, Completa si Oke (brand de lactate situat pe segmentul economic).

Toate aceste marci sunt produse in cele patru fabrici detinute de producatorul olandez pe plan local in judetele Cluj, Mures si Satu Mare.