Cu cat se scumpesc benzina si motorina la pompa ca urmare a majorarii accizelor la inceputul lui 2010

Autor: Roxana Petrescu 27.10.2009

Cele mai mari companii locale de distributie a carburantilor spun ca majorarea accizelor de la inceputul anului viitor ar putea duce la o crestere a pretului la pompa intre 5-8%, ceea ce nu va avea un impact major asupra cererii. Pe de alta parte insa sunt foarte multi factori care ar putea duce la majorari de pret suplimentare, cel mai important dintre acestia fiind pretul petrolului.

"Cel mai important efect al deprecierii leului asupra pretului de la pompa se regaseste la nivelul accizei din 2010. In valoare absoluta in euro, aceasta va creste cu 3,6%, dar, din cauza deprecierii leului, cresterea reala a accizei in lei va fi de aproximativ 18%", spun reprezentantii MOL Romania, companie cu afaceri de aproape 600 de milioane de euro.

Concret, de la 1 ianuarie, acciza pentru benzina fara plumb va creste de la 436 de euro pe tona la 452 de euro pe tona, iar in cazul motorinei aceasta va creste de la 336 de euro pe tona la 347 de euro pe tona. Desi cresterea in euro este mica din cauza deprecierii leului, inceputul anului va aduce o crestere de 18,4% a accizei in cazul benzinei si de 18% in cazul motorinei. Acciza se calculeaza la un pret de 4,2668 lei pe euro pentru 2010, in contextul in care pentru 2009 cursul era de 3,7364 lei/euro.

"Acciza la benzina Efix reprezinta 34% din pretul carburantului la pompa, iar taxele totale, 47%. In ceea ce priveste motorina Efix, acciza este de 27%, iar toate taxele, 44% din pretul final al combustibilului", explica reprezentantii Rompetrol, al doilea mare jucator din piata locala.

Practic, luand in calcul aceste ponderi, doar majorarea accizelor, in contextul in care celelalte elemente care compun pretul la pompa ar ramane constante, ar duce la o crestere de peste 6% pentru benzina si de aproape 5% pentru motorina.

"Astfel, in 2010, totalizand toate aceste efecte (majorarea accizelor, deprecierea leului) pretul la pompa in lei ar putea creste cu peste 5%", spun reprezentantii MOL Romania, care amintesc de importanta pe care o are evolutia cotatiilor internationale in stabilirea pretului la pompa.

"Cresterea accizelor, impreuna cu TVA, vor duce la o crestere de circa 7- 8% in pretul la pompa la inceputul anului. Asta daca toate celelalte componente raman constante. Poate vom asista la o scadere a cotatiilor si astfel nu vom avea cresteri de pret la pompa, desi nu prea cred ca acest lucru se va intampla. Oricum, aceasta crestere nu va avea un impact asupra cererii, pentru ca in lunile ianuarie si februarie consumul este redus, iar oamenii vor avea un timp sa se obisnuiasca", spune Teodor Chirilescu, directorul general adjunct al Lukoil Romania.

Pretul barilului de petrol a inregistrat in perioada ianuarie-octombrie o majorare de 90%, de la 40 de dolari, pana la 76,18 dolari, in timp ce cotatiile internationale ale produselor finite au consemnat o crestere de 44,8% in cazul motorinei Euro 5, respectiv de 115% pentru benzina Euro 5, potrivit reprezentantilor Rompetrol.

"In aceeasi perioada, preturile practicate de Rompetrol Downstream, divizia de retail a grupului in Romania, s-au apreciat doar cu aproximativ 7% la motorina Efix Diesel (de la 3,52 lei/litru - 1 ianuarie la 3,79 lei/litru - 20 octombrie) si cu 27% in cazul benzinei Euro 5 (de la 3,10 lei/litru - 1 ianuarie la 3,93 lei/ litru - 20 octombrie)", spun oficialii Rompetrol care au mai precizat ca aceasta evolutie a fost determinata si de evolutia ratei de schimb valutar.