INTERVIU/ Luminita Ghildus: „Arta s-ar vinde singura daca ar exista o legislatie adecvata”

Autor: Stelian Turlea 28.10.2009
Nascuta la Horezu, Luminita Ghildus a studiat germanistica la Universitatea Bucuresti, intre 1975 si 1979. Din 1979 a lucrat ca traducator-interpret la Intreprinderea Optica Romana, in Bucuresti, apoi, din 1984 pana in 2006, la Ambasada Elvetiei, in calitate de traducator-interpret relatii diplomatice. In zilele Revolutiei romane, a coordonat, impreuna cu autoritatile elvetiene, sosirea pe Aeroportul Otopeni a avioanelor cu ajutoare. Experienta elvetiana i-a fost esentiala pentru formare. In 2006, a urmat un curs de comunicare la Departamentul Federal al Afacerilor Externe de la Berna. La finele lui 2006, a decis sa-si dezvolte afacerile pe care le incepuse cu sotul ei in domeniul artei. Asa a ajuns sa conduca Galeria de Arta GoldArt si sa fondeze, in 2008, Casa de Licitatii Goldart.
- Conduci o galerie de arta, GoldArt Gallery, de aproape doi ani. Ce inseamna sa conduci o galerie de arta? Presupun ca e o lupta acerba intre galeriile existente pe piata. Din ce motive?
- Din anul 2006 am decis sa fiu independenta si sa ma ocup de ceea ce-mi facea mai multa placere si anume de arta. Este adevarat ca, impreuna cu sotul meu, artistul plastic Alexandru Ghildus, am infiintat doua galerii de arta, Blue Gallery, la Sofitel, in anul 1992 si, mai tarziu, in 1997, GoldArt Gallery, la Hotel Hilton-Athenee Palace. Am inteles insa ca numai o implicare directa si constanta ar putea aduce succesul unei galerii de arta. Ideea unei case de licitatii am avut-o mai tarziu, la inceputul anului 2000, urmarind piata de arta din Romania si din lume. GoldArt Gallery din cadrul Hotelului Hilton - Athenee Palace este axata in principal pe arta contemporana, pe cand casa de licitatii cu acelasi nume, care-si organizeaza licitatiile in Galeria de Arta Galateca a Bibliotecii Centrale Universitare, prezinta si vinde, in principal, arta veche si moderna. Perioada cuprinsa intre anii 1992, cand am deschis prima galerie, si 2008, cand am fondat casa de licitatii, a insemnat acumulare de cunostinte in domeniul artei, acomodare cu principalii actori de pe piata, studiere a conceptelor de marketing. O casa de licitatii presupune in general notiuni de arta si management, dar si multa abilitate de comunicare, de negociere si de cunoastere efectiva cel putin a creatiei celor mai mari nume ale picturii romanesti. De aceea, inceputul nu a fost deloc simplu, mai ales ca a coincis cu inceputul crizei economice. Concurenta pe piata de arta este la fel de mare ca in orice alt domeniu, cu diferenta ca produsele pe care le propunem noi spre vanzare sunt unice, nu se gasesc in doua locuri in acelasi timp. Succesul depinde asadar de abilitatea de a avea lucrari de arta de buna calitate si corect expertizate. De aici si lupta acerba, dar si unele atacuri, mai mult sau mai putin fatise, la adresa noastra.
- Ce-a adus nou GoldArt Gallery?
- Casa de Licitatii GoldArt a indraznit sa ofere arta plastica contemporana, a tiparit inca de la inceput un catalog cu imagini color alte tuturor lucrarilor din licitatie, a pus accent pe calitatea expunerii lucrarilor creand o atmosfera eleganta in spatiul expozitional si a organizat multe alte evenimente de promovare a artei - expozitii ale unor colectii mai putin cunoscute sau licitatii cu scop umanitar, precum cea care a avut loc la Caminul Artei, la 1 octombrie, cu lucrari ale unor artisti canadieni. O anumita suma de bani va fi donata azilului de batrani de la Manastirea Bogdanesti, judetul Suceava.
- Cu ce succese se poate mandri GoldArt?
- Din 1997 pana astazi, prin Galeria de Arta de la Hotelul Hilton s-au vandut aproximativ 19.000 lucrari de arta ale creatorilor romani contemporani, majoritatea cumparatorilor fiind cetateni straini. Acestea au ajuns in colectiile unor actori celebri, precum Christopher Lambert, Tom Slater, Michael Madsen, Rupert Procter, Jim Byrne, ale unor vedete de succes ca Mihaela Radulescu, ale unor oameni de afaceri sau ale unor politicieni, cum ar fi, spre exemplu, Pascal Couchepin, fost presedinte al Elvetiei, care, in biroul sau de la Berna, a etalat vasul de sticla, creatie a artistului plastic Mihai Topescu, cumparat din galeria noastra. Am promovat asadar si o alta imagine a Romaniei si a locuitorilor ei, o imagine a bunului-gust, a creativitatii, a imaginatiei. Toate acestea cu eforturi proprii, fara nici un ajutor din partea unor institutii ale statului. De altfel, arta nu are nevoie de ajutor, s-ar vinde singura daca ar exista o legislatie adecvata. In acest sens, as propune neimpozitarea venitului investit in arta. S-ar incasa astfel mai multi bani din TVA-ul aplicat vanzarilor si, in mod sigur, ar iesi la suprafata multe tranzactii din zona gri a acestui comert.
- Pe ce fel de arta e pus accentul?
- De doi ani, am inceput un proiect intitulat "Hilton Art Club", prin care am promovat arta contemporana romaneasca intr-un spatiu neconventional, acela al unui hotel de lux. Anul acesta, am initiat, in cadrul proiectului, programul «Maestri si discipoli», reunind maestri recunoscuti ai plasticii romanesti contemporane, veritabili "creatori" de scoala, alaturi de "ucenici" ai acestora, deveniti, multi dintre ei, personalitati marcante, cu o bineconturata fizionomie artistica. I-am avut astfel invitati pe Vasile Grigore, Marilena Murariu, Emanoil Mazilu, iar acum pe Vasile Celmare si Diana Braescu.
- Ce fel de lucrari se cumpara? Numai nume consecrate?
- Anul acesta, am editat un catalog cu imagini, cuprinzand toate vanzarile Casei de Licitatii GoldArt pe anul 2008, o noutate absoluta in zona licitatiilor de arta. Catalogul prezinta, pe de o parte, un top al celor mai bine vandute lucrari, iar, pe de alta parte, o situatie a lucrarilor artistilor prezentati in ordine alfabetica. Asadar, am incercat stabilirea unei cotatii a artistilor, prin insumarea tuturor vanzarilor efectuate pe parcursul unui an. In cele 15 licitatii organizate in 2008, au fost expuse 1.500 de lucrari de arta plastica si s-au vandut 609, dintre care doar 32 nesemnate si neatribuite vreunui autor. Din totalul lucrarilor de arta plastica, 198 au apartinut artistilor contemporani. Procentul lucrarilor vandute a fost de 40%, destul de bun daca ne raportam la situatia de pe piata autohtona, dar inca mult sub procentele obisnuite la casele de licitatie din tari cu traditie precum Franta, SUA sau Anglia.
- Care a fost succesul cel mai mare inregistrat de GoldArt Gallery?
- Comertul cu opere de arta s-a specializat, nu se mai cumpara la intamplare. Colectionarii urmaresc anumiti autori sau anumite opere de arta. Se cumpara in special pictura, numele consacrate si lucrarile semnate. A devenit evident, in aceasta perioada de criza, ca o opera de arta autentica este o investitie profitabila si mult mai lichida decat investitiile in terenuri si case. Casa noastra de licitatie a inregistrat chiar de curand, la ultima sa licitatie, din 27 septembrie, un frumos succes cu un tablou de Nicolae Tonitza, care s-a adjudecat la pretul de 165.000 de lei, pornind de la suma de 100.000 lei. Tot anul acesta am vandut un tablou semnat de Theodor Pallady, cu suma de 232.000 de lei, de altfel cel mai scump vandut de GoldArt. In topul celor mai scumpe lucrari vandute de noi in 2009 se numara opere semnate de Gheorghe Petrascu, Nicolae Grigorescu, Stefan Popescu si Eustatiu Stoenescu, primele locuri fiind ocupate de Theodor Pallady, Nicolae Grigorescu, Gheorghe Petrascu si Nicolae Tonitza.
- Cine vinde, cine cumpara, cine asigura expertiza?
- Printre cei care vand acum se numara colectionarii vechi, urmasii acestora, negustorii sau colectionarii noi, de dupa 1989. Cei care doresc sa vanda lucrari de arta ar trebui sa stie ca vanzarea prin licitatie publica este cea mai transparenta si profitabila. Comisionul Casei GoldArt este de 15,5% din pretul de adjudecare, iar preturile, daca sunt stabilite corect, au sanse sa creasca in timpul licitatiei. Cumparatorii apartin tuturor mediilor sociale - avocati, profesori, doctori, oameni de afaceri, bancheri, colectionari straini, negustori, in general iubitori de arta si investitori.
- Daca un artist plastic necunoscut incearca sa intre pe piata, o poate face prin acest sistem?
- Oricine se poate adresa casei noastre de licitatii pentru a vinde sau cumpara un tablou sau pentru a organiza o expozitie interesanta. Expertii nostri sunt autorizati de Ministerul Culturii, iar expertiza si evaluarea lucrarilor sunt gratuite.
Pe de alta parte, un artist plastic tanar poate sa intre pe aceasta piata daca ne convige ca arta lui este de calitate si originala. Pentru tineri, programul Hilton Art Club ofera cadrul lansarii si al sustinerii, iar in licitatii, alaturi de artistii cu nume, cei tineri se regasesc din ce in ce mai des.
Seriozitatea intregului colectiv, atentia speciala aratata expertizei si, de ce nu, indrazneala de a introduce noutati in programele expozitionale si in licitatii au facut posibile contacte internationale care speram sa fie de succes.

STELIAN TURLEA (n. 1946) a urmat studii de filologie (1968) si filosofie (1976), la Bucuresti, a fost aproape trei decenii redactor de politica externa la revista "Lumea", a condus, dupa 1989, revistele "Lumea", "Zig-Zag", apoi ziarul "Meridian", dupa care a lucrat in televiziune, ca sef al departamentului de stiri al Antenei 1. Din 1996 lucreaza la PRO TV, din 2000 este si editor senior al Ziarului de Duminica. Este autorul a zece carti de publicistica, zece romane, opt carti pentru copii si doua traduceri. A ingrijit trei albume. A primit Premiul Uniunii Scriitorilor pentru literatura pentru copii (2003), Premiul Asociatiei Editorilor din Romania (AER) pentru literatura pentru copii (2005), Premiul Special al Uniunii Scriitorilor (2006), Premiul Asociatiei Scriitorilor din Bucuresti (2007). A fost nominalizat la Premiul Uniunii Scriitorilor pentru literatura pentru copii in 2000 si Premiul AER pentru roman in 2003.