De ce cred autoritatile ca Bucurestiul s-a dezvoltat haotic: Lipseste o mana de fier

Autori: Ciprian Botea , Adriana Rosoga 28.10.2009

Autoritatile locale afirma la unison ca infrastructura Capitalei ar trebui sa devanseze cu cel putin doi ani de zile dezvoltarea urbana a Bucurestiului, insa in lipsa unui administrator ferm, proiectele sunt de cele mai multe ori amanate sau blocate.



Arhitectul-sef al Capitalei, Gheorghe Patrascu, spune ca Bucurestiul are nevoie in primul rand de o planificare si prioritati pentru dezvoltare in perioada urmatoare. "Paradoxal, Bucurestiul nu are o strategie de dezvoltare. Dupa revolutie am renuntat foarte usor si repede la principiul de planificare care nu avea nimic de-a face cu comunismul. Bucurestiul are nevoie de repere in jurul carora sa se dezvolte. Avem in curs o procedura in care incercam sa lansam pentru prima data o strategie de dezvoltare pe care sa luam decizii de planificare urbana", a spus el.

Problema principala a Bucurestiului este lipsa unei administrari eficiente a resurselor, considera arhitectul-sef al Capitalei.

"Modul de administrare al Bucurestiului este atipic pentru ca are sapte bugete si sapte strategii de dezvoltare. Bucurestiul are nevoie de o reforma administrativa pentru a duce la bun sfarsit acest obiectiv. Ar trebui regandite competentele administrative si relatia cu Ilfovul", a precizat el.

In opinia viceprimarului Mircea Raicu problema care necesita cea mai rapida solutie este cea a traficului, in conditiile in care Bucurestiul este tranzitat zilnic de peste 1,2 milioane de autovehicule, iar parcul auto al orasului a crescut de zece ori in ultimele doua decenii.

"Principala problema a Bucurestiului este problema traficului, iar in acest sens noi am identificat patru solutii: reabilitarea infrastructurii pe toate cele 5.000 de strazi din oras, crearea unei unde verzi, construirea de locuri de parcare si modernizarea transportului in comun astfel incat acesta sa devina mijlocul de deplasare preferat de bucuresteni", a spus Raicu.

El spune ca pana la sfarsitul anului viitor spera sa fie finalizat pasajul Basarab si ca exista alte cateva proiecte de infrastructura in diverse stadii de dezvoltare. El apreciaza ca finantarea nu este o problema in conditiile in care Primaria nu-si va folosi toate fondurile proprii pe care le are la dispozitie anul acesta si pe care va trebui astfel sa le vireze la bugetul de stat.

Problema infrastructurii este prioritara si pentru Gheorghe Udriste, seful Metrorex. "Infrastructura orasului trebuie sa vina cu doi pasi inaintea dezvoltarii urbane. Bucurestiul are nevoie de o reforma puternica administrativa si o mana de fier care sa conduca orasul."

In acelasi timp, lipsa de expertiza a autoritatilor publice ingreuneaza si mai mult dezvoltarea Capitalei, in conditiile in care de multe ori proiectele sunt blocate de litigii si contestatii in instanta. Acest lucru vine din vulnerabilitatile pe care le presupun procedurile de achizitie publica, noteaza Claudiu Munteanu-Jipescu, local partner al Salans. "Exista un cadru legislativ adecvat, care prevede dreptul fundamental al oricarui operator de a actiona in judecata autoritatea contractanta. In Romania 25% din procedurile de achizitii publice sunt anulate chiar de autoritatea contractanta, pentru ca exista teama repercusiunilor ulterioare chiar si in cazul in care nu exista evidenta incalcarii unui interes public", a declarat el, citand date ale Societatii Academice din Romania. In acest caz nu este insa nevoie de o modificare a legislatiei privind procedurile de achizitie publica, ci doar de imbunatatirea experientei departamentelor specializate ale institutiilor publice si apelul la expertiza externa, a spus el.

Si arhitectul-sef al Capitalei spune ca lipsa de expertiza se resimte foarte acut. "Orasul se dezvolta si prin aportulinvestitorilor privati. Bucurestiul are nevoie sa atraga investitii si sa dezvolte mecanisme eficiente de parteneriat. Am negociat doua-trei proiecte mari de parteneriat public-privat care au fost esecuri din nepriceperea lumii politice si a partenerilor privati."

In viziunea Siemens este nevoie de mai multe proiecte pe partea de transport public si trebuie pus un accent mai mare pe energia regenerabila, pe investitiile in domeniul sanatatii combinate cu un management mai bun. "Provocarile pentru primarii sunt legate de gasirea unui echilibru intre trei obiective: competitivitatea economica, mediul inconjurator si calitatea vietii urbane", apreciaza Cristian Secosan, CEO al Siemens Romania.

In acelasi timp, Paul Kielstra din cadrul Economist Intelligence Unit spune ca in dezvoltarea oricarui oras este nevoie de o abordare ecologista, dar ca aceasta tine de istorie, de dimensiunea orasului, de implicarea oamenilor in societatea civila si chiar de resursele naturale.

In ce va investi Metrorex 7 mld. euro

Ce planuri are Primaria pentru infrastructura

Cum vede arhitectul-sef dezvoltarea urbana