CEO Orange: Scaderea veniturilor vine mai ales din ajustarea consumului din companii

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 29.10.2009

Desi numarul de clienti se apropie de 11 milioane, Orange are incasari aproape egale cu cele din 2006, cand avea 7,5 milioane de utilizatori. Cauza: reglementarile, reducerile de tarife si reducerea drastica a consumului firmelor.



Orange, numarul unu pe piata locala de telefonie mobila, si-a majorat cu aproape 5% baza de clienti fata de aceeasi perioada a anului trecut, insa cresterea bazei de utilizatori si chiar a traficului din retea nu a adus companiei venituri mai mari decat anul trecut in al treilea trimestru (T3).

Veniturile Orange in T3 au fost de 269 mil. euro, in scadere cu 23% fata de aceeasi perioada din 2008, un trimestru in care economia era inca pe crestere, iar veniturile operatorului avansasera cu peste 7 procente.

Care sunt motivele pentru care cei trei milioane de clienti noi castigati din 2006 incoace de Orange nu se resimt in veniturile totale?

Thierry Millet, CEO al Orange Romania, spune ca aceasta situatie este efectul combinat al mai multor factori: reducerea tarifelor, evolutia cursului valutar, reglementarile mai dure si scaderea drastica a bugetului de comunicatii al companiilor. "Pana in acest moment, in Romania, efectul crizei economice a fost cel mai vizibil in segmentul business. Numarul clientilor nostri business a crescut in trimestrul al treilea, insa perioada economica dificila s-a reflectat intr-o contractie a consumului pe acest segment", a declarat pentru ZF Thierry Millet.

Marii operatori de comunicatii, printre care si Romtelecom si Vodafone, au admis ca in acest an clientii de business au cerut renegocieri ale tarifelor sau reduceri ale bugetelor chiar si in cazul contractelor abia semnate.

"Am semnat in noiembrie 2008 un contract cu un client mare. In aprilie ne-au invitat sa renegociem contractul, deci dupa cinci luni. Cand clientul vrea acest lucru, nu poti spune nu", explica recent, intr-un interviu pentru ZF, Yorgos Ioannidis, CEO al Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa de pe piata locala.

A crescut si baza de abonati

Directorul executiv al Orange nu a oferit detalii despre evolutia bazei de clienti, insa sustine ca aceasta a crescut pe toate categoriile. "Baza de clienti a urmat o evolutie ascendenta pe toate segmentele - prepay, servicii de voce pe baza de abonament si servicii de date".

Pe de alta parte, remarca seful Orange, dupa scaderea dramatica a veniturilor din primul trimestru din acest an fata de ultimul trimestru din 2008, de 70 mil. euro, compania a reusit sa-si majoreze constant veniturile de la trimestru la trimestru.

"O evolutie ascendenta de la trimestru la trimestru intr-un an de plina criza economica demonstreaza ca piata a raspuns foarte bine la initiativele comerciale lansate de Orange incepand cu trimestrul al doilea", a spus Millet.

Veniturile Orange Romania au scazut cu 18,1% in primele noua luni, la 800 de milioane de euro, de la 977 de milioane de euro in perioada similara a anului trecut. Orange Romania avea la finele lunii septembrie 10,694 milioane de clienti, cu 4,7% mai multi decat cu 12 luni in urma. Din numarul total de clienti ai Orange, 2,236 milioane utilizeaza si serviciile de internet mobil in banda larga, in crestere cu 95% fata de sfarsitul lunii septembrie a anului 2008.

Numarul de clienti noi pentru internetul prin tehnologiile EDGE si 3G a urcat cu 13.000 in T3, una dintre cele mai mici rate de crestere din ultimii ani, insa aceasta perioada din an este in general mai slaba, potrivit datelor anuntate anterior de companie.

Fata de nivelul de 10,355 milioane de clienti de la inceputul acestui an, baza de utilizatori ai serviciilor Orange Romania a crescut cu 3,2%.

Scaderea din Romania, cea mai mare

Veniturile din Romania au continuat sa fie afectate de mediul economic dificil si presiunile competitive puternice, potrivit datelor prezentate de grupul francez.

Incasarile grupului Orange in Belgia, Luxemburg, Elvetia, Romania, Slovacia si Moldova au scazut in primele noua luni cu 5,4%, in principal din cauza declinului din Romania si a masurilor regulatorii nefavorabile. Excluzand impactul scaderii din Romania si al masurilor regulatorii, veniturile din aceste state ar fi crescut cu 2%, precizeaza Orange. "Situatia din regiune difera foarte mult. Sunt tari care scad puternic, pecum Romania, si altele care sunt intr-o forma mai buna, cum este Republica Moldova, care creste in continuare", a declarat, in cadrul unei conferinte cu investitorii Didier Lombard, CEO al France Telecom.

Venitul mediu anual pe utilizator al Orange Romania s-a plasat, in cele 12 luni incheiate la 30 septembrie, la 100 de euro, fata de 122 euro in perioada similara finalizata la aceeasi data din 2008, respectiv 119 euro la nivelul anului trecut.

La nivel mondial, grupul Orange a inregistrat venituri de 38,14 miliarde euro in primele noua luni ale acestui an, in scadere cu 4,3% de la nivelul de 39,85 miliarde euro din perioada similara a anului trecut.

Profitul EBITDA (inainte de deducerea dobanzilor si impozitelor, deprecierii si a amortizarii) s-a redus totodata cu 6,1%, de la 14,24 miliarde euro la 13,37 miliarde euro. Incasarile grupului francez au scazut cu 6,4% in trimestrul al treilea fata de perioada corespunzatoare din 2008, de la 13,55 miliarde euro la 12,68 miliarde euro, iar rezultatul EBITDA a coborat cu 8%, de la 4,95 miliarde euro la 4,55 miliarde euro, se mai arata in raportul Orange.