Orasele din Rusia animate economic de o singura companie intra intr-o spirala a mortii
Criza economica mondiala pune capat erei monooraselor, a caror viata este intretinuta de un singur actor economic, si obliga guvernul sa gaseasca solutii pentru fabricile din era comunista aflate acum in prag de colaps.
Parca pictat in culori de toamna, orasul Tolyatti, aflat pe
malurile raului Volga, undeva in sudul Rusiei, pare la prima vedere
un exemplu de liniste. Tensiunea insa mocneste undeva aproape de
suprafata. Pentru cei 700.000 de locuitori ai orasului, urmatoarele
saptamani vor fi critice, din cauza faptului ca principalul actor
economic de pe scena locala, producatorul auto Avtovaz, se afla pe
marginea prapastiei, amenintat fiind de faliment si amenintand la
randul sau cu disponibilizarea angajatilor, scrie Financial
Times.
In Rusia exista sute de orase si orasele ca Tolyatti, un monogorod,
sau un monooras, unde o singura industrie sau fabrica reprezinta
principalul motor pentru economia locala.
Temandu-se de posibile instabilitati sociale, insa constient ca nu
poate mentine in functiune multe companii din era sovietica,
guvernul rus, condus de Vladimir Putin, a lansat un program ce
prevede analizarea a pana la 400 de astfel de orase si companii
locale pentru a gasi o modalitate de a le restructura si de a crea
noi surse de locuri de munca. In conditiile in care cel mai
pesimist scenariu va fi pus in scena, acestea vor fi inchise, iar
oamenii vor incepe noi vieti al caror viitor inca ramane
incert.
Viitorul fabricilor "comuniste" atarna de un fir de
ata
Majoritatea monooraselor nu sunt mai vechi de 50 de ani, ele fiind
construite peste mine de carbuni, peste depozite de minereuri sau
in apropierea barajelor hidroelectrice. Ele au aparut in timpul
Uniunii Sovietice, parte a programului de industrializare rapida ce
a inceput in anii '30. Viata in aceste orase a fost dura, in cea
mai mare parte a timpului oamenii fiind nevoiti sa lupte pentru
a-si castiga existenta.
In prezent, raspandite in diferite colturi ale padurilor si
campiilor din Rusia, multe dintre aceste orase nu mai au o ratiune
economica pentru a exista dupa ce a cazut comunismul si s-a
incheiat era planificarii centralizate. Produsele ce iau nastere in
fabricile din aceste orase nu sunt suficient de competitive
comparativ cu rivalele venite din import. Guvernul a fost singurul
care a mai facut investitii in aceste zone, insa acestea au fost
minime. In acest an insa, lucrurile s-au schimbat dupa ce
veniturile din petrol au fost diminuate considerabil.
In conditiile actualei crize economice multe dintre aceste orase au
vazut cum intra intr-o spirala a mortii. Cel mai mare monooras din
Rusia, Tolyatti gazduieste ceea ce a mai ramas din stindardul
industriei auto nationale al Rusiei sovietice. Avtovaz angajeaza
102.000 persoane care produc masinile Lada, omniprezente pe
soselele din Rusia. Construit in urma cu jumatate de secol in
apropiere de malurile raului Volga, orasul a fost numit dupa
Palmiro Togliatti, un lider comunist italian.
Optimismul sovietic deplasat din acele vremuri mai poate fi regasit
in picturile murale socialiste de pe blocurile de apartamente, acum
afectate de trecerea timpului, picturi care infatiseaza steaguri
rosii si proletari fericiti.
Orasul este poate cea mai scumpa problema sociala cu care se
confrunta guvernul rus. Acest oras risca sa se confrunte cu cea mai
mare rata a somajului si cele mai ridicate datorii din randul
monooraselor.
Disponibilizarile ce urmeaza a avea loc ar putea lasa fara loc de
munca intre 17.000 si 27.500 de persoane (25% din forta de munca a
Avtovaz). Autoritatile se lupta pentru a impiedica intrarea in
faliment a fabricii.
Avtovaz este gaura neagra a economiei
Rusiei
Avtovaz, despre care presa locala scrie in termeni precum o "gaura
neagra" din punct de vedere financiar, a inghitit deja 25 mld.
ruble (570 mil. euro) sub forma de ajutoare de stat, insa acestea
nu au avut efectul scontat.
Erorile de management de la fabrica par a fi problema ce a stat la
baza situatiei actuale. Saptamana trecuta Avtovaz a recunoscut ca
7.500 de autovehicule lipsesc din reteaua sa de dealer. Masinile
produse de Avtovaz nu au forta necesara pentru a concura cu
masinile din import, in pofida taxelor de import de 30% din
valoarea masinii impuse de stat. Fabrica a fost detinuta de mai
multi proprietari. In 2005 Rostechnologiya, ce detine monopolul pe
piata armamentului din Rusia, a preluat fabrica. Compania franceza
Renault a preluat un pachet de 25% din actiuni in 2008. Banca de
investitii de la Moscova Troika Dialog detine la randul sau o
participatie similara. Politicienii si oamenii de afaceri incearca
sa gaseasca un vinovat pentru situatia actuala. Premierul Vladimir
Putin a cerut companiei Renault sa contribuie la resuscitarea
Avtovaz. Intre timp, dimensiunea sociala a acestei probleme ia
amploare. In august Avtovaz a fost inchisa complet si de atunci,
dupa ce a fost redeschisa se lucreaza doar in una sau doua ture
normale, iar muncitorii primesc doar jumatate de salariu. Multi
dintre fostii angajati conduc acum taxiuri sau stau in parcuri si
joaca sah.
"Toata lumea este ingrijorata", a spus Mikhail Akhmetov, care
conduce un taxi in zilele sale libere. Salariul sau este de 12.000
ruble pe luna, din care 4.000 ruble reprezinta chiria, la care se
adauga taxele pentru educatie. Lui nu ii mai ramane decat foarte
putin pentru mancare. "Ne apropiem de marginea prapastiei".
Tolyatti are insa un avantaj in fata celorlalte orase -
investitorii straini sunt interesati de industria auto din
Rusia.