Orasele din Rusia animate economic de o singura companie intra intr-o spirala a mortii

Autor: Cristina Roşca 01.11.2009

Criza economica mondiala pune capat erei monooraselor, a caror viata este intretinuta de un singur actor economic, si obliga guvernul sa gaseasca solutii pentru fabricile din era comunista aflate acum in prag de colaps.



Parca pictat in culori de toamna, orasul Tolyatti, aflat pe malurile raului Volga, undeva in sudul Rusiei, pare la prima vedere un exemplu de liniste. Tensiunea insa mocneste undeva aproape de suprafata. Pentru cei 700.000 de locuitori ai orasului, urmatoarele saptamani vor fi critice, din cauza faptului ca principalul actor economic de pe scena locala, producatorul auto Avtovaz, se afla pe marginea prapastiei, amenintat fiind de faliment si amenintand la randul sau cu disponibilizarea angajatilor, scrie Financial Times.
In Rusia exista sute de orase si orasele ca Tolyatti, un monogorod, sau un monooras, unde o singura industrie sau fabrica reprezinta principalul motor pentru economia locala.
Temandu-se de posibile instabilitati sociale, insa constient ca nu poate mentine in functiune multe companii din era sovietica, guvernul rus, condus de Vladimir Putin, a lansat un program ce prevede analizarea a pana la 400 de astfel de orase si companii locale pentru a gasi o modalitate de a le restructura si de a crea noi surse de locuri de munca. In conditiile in care cel mai pesimist scenariu va fi pus in scena, acestea vor fi inchise, iar oamenii vor incepe noi vieti al caror viitor inca ramane incert.

Viitorul fabricilor "comuniste" atarna de un fir de ata
Majoritatea monooraselor nu sunt mai vechi de 50 de ani, ele fiind construite peste mine de carbuni, peste depozite de minereuri sau in apropierea barajelor hidroelectrice. Ele au aparut in timpul Uniunii Sovietice, parte a programului de industrializare rapida ce a inceput in anii '30. Viata in aceste orase a fost dura, in cea mai mare parte a timpului oamenii fiind nevoiti sa lupte pentru a-si castiga existenta.
In prezent, raspandite in diferite colturi ale padurilor si campiilor din Rusia, multe dintre aceste orase nu mai au o ratiune economica pentru a exista dupa ce a cazut comunismul si s-a incheiat era planificarii centralizate. Produsele ce iau nastere in fabricile din aceste orase nu sunt suficient de competitive comparativ cu rivalele venite din import. Guvernul a fost singurul care a mai facut investitii in aceste zone, insa acestea au fost minime. In acest an insa, lucrurile s-au schimbat dupa ce veniturile din petrol au fost diminuate considerabil.
In conditiile actualei crize economice multe dintre aceste orase au vazut cum intra intr-o spirala a mortii. Cel mai mare monooras din Rusia, Tolyatti gazduieste ceea ce a mai ramas din stindardul industriei auto nationale al Rusiei sovietice. Avtovaz angajeaza 102.000 persoane care produc masinile Lada, omniprezente pe soselele din Rusia. Construit in urma cu jumatate de secol in apropiere de malurile raului Volga, orasul a fost numit dupa Palmiro Togliatti, un lider comunist italian.
Optimismul sovietic deplasat din acele vremuri mai poate fi regasit in picturile murale socialiste de pe blocurile de apartamente, acum afectate de trecerea timpului, picturi care infatiseaza steaguri rosii si proletari fericiti.
Orasul este poate cea mai scumpa problema sociala cu care se confrunta guvernul rus. Acest oras risca sa se confrunte cu cea mai mare rata a somajului si cele mai ridicate datorii din randul monooraselor.
Disponibilizarile ce urmeaza a avea loc ar putea lasa fara loc de munca intre 17.000 si 27.500 de persoane (25% din forta de munca a Avtovaz). Autoritatile se lupta pentru a impiedica intrarea in faliment a fabricii.

Avtovaz este gaura neagra a economiei Rusiei
Avtovaz, despre care presa locala scrie in termeni precum o "gaura neagra" din punct de vedere financiar, a inghitit deja 25 mld. ruble (570 mil. euro) sub forma de ajutoare de stat, insa acestea nu au avut efectul scontat.
Erorile de management de la fabrica par a fi problema ce a stat la baza situatiei actuale. Saptamana trecuta Avtovaz a recunoscut ca 7.500 de autovehicule lipsesc din reteaua sa de dealer. Masinile produse de Avtovaz nu au forta necesara pentru a concura cu masinile din import, in pofida taxelor de import de 30% din valoarea masinii impuse de stat. Fabrica a fost detinuta de mai multi proprietari. In 2005 Rostechnologiya, ce detine monopolul pe piata armamentului din Rusia, a preluat fabrica. Compania franceza Renault a preluat un pachet de 25% din actiuni in 2008. Banca de investitii de la Moscova Troika Dialog detine la randul sau o participatie similara. Politicienii si oamenii de afaceri incearca sa gaseasca un vinovat pentru situatia actuala. Premierul Vladimir Putin a cerut companiei Renault sa contribuie la resuscitarea Avtovaz. Intre timp, dimensiunea sociala a acestei probleme ia amploare. In august Avtovaz a fost inchisa complet si de atunci, dupa ce a fost redeschisa se lucreaza doar in una sau doua ture normale, iar muncitorii primesc doar jumatate de salariu. Multi dintre fostii angajati conduc acum taxiuri sau stau in parcuri si joaca sah.
"Toata lumea este ingrijorata", a spus Mikhail Akhmetov, care conduce un taxi in zilele sale libere. Salariul sau este de 12.000 ruble pe luna, din care 4.000 ruble reprezinta chiria, la care se adauga taxele pentru educatie. Lui nu ii mai ramane decat foarte putin pentru mancare. "Ne apropiem de marginea prapastiei". Tolyatti are insa un avantaj in fata celorlalte orase - investitorii straini sunt interesati de industria auto din Rusia.