Turcii de la Rulmenti Barlad duc brandul romanesc URB in Ungaria, Turcia si India

Autor: Alexandru Anghel 01.11.2009

Harun Adiguzel, presedintele producatorului de rulmenti din Barlad, a declarat ca incepand cu 2010 brandul URB va intra si in portofoliul fabricilor din Turcia si Ungaria, marca romaneasca urmand sa asigure imaginea pentru produsele grupului.



Rulmenti Barlad a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 65 de milioane de euro, iar pentru anul in curs estimeaza o reducere pana la aproximativ 50 de milioane de euro.
"Fiecare fabrica are acum o marca proprie, MGM in Ungaria si ART in Turcia, dar din 2010 vrem ca toti rulmentii sa fie realizati sub brandul URB. Fabrica din Romania are o traditie de peste 50 de ani, iar brandul este cunoscut peste tot. Am gasit in China fabrici care produc sub acest brand, inscriptionand rulmentii cu numele URB Romania. Am inceput demersuri juridice acolo", a declarat Adiguzel.
Compania deruleaza in prezent o campanie de rebrandig, in care a investit 250.000 de euro pentru schimbarea imaginii URB si introducerea ei in fabricile din grup.
Fabrica Rulmenti Barlad a fost preluata in anul 2000 de grupul turc Kombassan, cu activitati de productie in mai multe sectoare.
Dupa preluarea URB, derularea procesului de restructurare impus de planul de privatizare si investitii de 75 de milioane de dolari, compania a infiintat o fabrica in Turcia, care este detinuta in proportii egale de Rulmenti Barlad si o asociatie de distribuitori locali. Kombassan are mai mult de 90% din actiunile URB, restul fiind detinut de SIF Moldova si alti actionari.
In 2007 grupul a achizitionat si fabrica din Ungaria, unde Rulmenti Barlad detine 90% din actiuni.
"In 2000 am adus capitalul nostru aici, iar Romania este nava amiral pentru noi in productia de rulmenti", a spus presedintele producatorului din Barlad.
Adiguzel, inginer care a lucrat timp de mai multi ani in Turcia la producatorul de rulmenti ORS, s-a asociat la finalul anilor 1990 cu Kombassan pentru a participa la privatizarea URB, unul dintre cei mai mari producatori locali de rulmenti, aflat aproape de faliment in acea perioada.
"Si acum as investi din nou in Romania. Este o tara in care schimbarile se fac foarte rapid si ne putem dezvolta, dar trebuie sa incercam mai mult sa pastram forta de munca, sa nu plece din tara. Romania era o tara industriala si trebuie sa pastreze sectorul, iar aici trebuie sa lucreze si statul si sectorul privat", a spus Adiguzel.

Urmatorul pas: URB India
Compania are acum in desfasurare un studiu de fezabilitate pentru constructia unei fabrici de rulmenti in India. Reprezentantii companiei au declarat ca taxele mari de import in India, posibilitatea de aprovizionare si prezenta unor producatori mondiali de automobile sunt principalele motive care motiveaza constructia fabricii.
"Acolo va produce si Audi. La inceput va fi o fabrica mica, iar investitia minima o estimez la 10 milioane de dolari (aproximativ 7 milioane de euro). In plus ne-am gandit si la o societate de distributie in Statele Unite, dar deocamdata, din cauza crizei, suntem in stand-by acolo", a spus Adiguzel. India a cunoscut o dezvoltare rapida a industriei auto in ultimii ani, astfel ca Hyundai are acum o fabrica pentru modelele i10 si i20, iar BMW produce seria3.
Compania prospecteaza in prezent si piata chineza pentru deschiderea unui birou comercial local dupa ce in 2008 valoarea exporturilor catre aceasta piata au depasit 5 milioane de dolari (aproximativ 3,5 milioane de euro).

Restructurare, minus 50% in vanzari
In luna aprilie Rulmenti Barlad a trecut prin a doua restructurare importanta din ultimii zece ani, dupa cea realizata imediat dupa privatizare.
In urma scaderii comenzilor din SUA si Orientul Indepartat compania a redus volumul productiei si a concediat 800 de angajati, ramanand cu un efectiv de 2.000 de oameni. Pe perioada verii alti 450 de oameni au fost trimisi in somaj tehnic, dar reprezentantii companiei spun ca din luna septembrie comenzile au revenit, iar activitatea este la un nivel stabil.
Pentru cele trei fabrici, Adiguzel vede insa vanzari mai mici cu 30 - 50% anul acesta, dupa ce anul trecut a socotit vanzari de 150 de milioane de dolari ( 103 milioane de euro). Fabrica URB este cea mai mare, cu aproximativ 2.000 de angajati, in timp ce fabricile din Ungaria si Turcia au 120 si respectiv 200 de angajati si un grad de automatizare mai mare.
"Din partea fabricii de aici astept mai mult, pentru ca avem o concurenta mai mica pe segmentul produs. Cred ca totusi statul ar trebui sa fie mai protectionist cu industria locala, dupa cum e in Turcia. Producatori de rulmenti aici au ramas doar URB, Koyo si Timken", a spus Adiguzel. Una dintre masurile dorite este aplicarea legislatiei antidumping, pentru limitarea importurilor de rulmenti de calitate redusa fabricati in Asia.
Presedintele URB a explicat ca in Ungaria, la fel ca si in Romania, a trebuit sa realizeze disponibilizari insa in Turcia nu a fost cazul pentru ca statul a suportat salariul angajatilor in zilele fara activitate. El a mentionat ca in Turcia statul sprijina industria, astfel ca fabrica de rulmenti ART achizitioneaza energia la 60% din pretul pietei, datorita subventiilor.

Mai vin cu 8 milioane de euro
Rulmenti Barlad, unul dintre cei trei producatori de rulmenti privatizati de catre stat, exporta 85% din productie catre piata europeana, SUA si Orientul Mijlociu. Compania are in plan extinderea gamei de produse, iar pentru activitatile de cercetare, certificare si dezvoltarea de noi tehnologii a alocat 8 milioane de euro. "Sunt proiecte noi, prin care vrem sa lucram cu ajutorul nanotehnologiei la dezvoltarea produselor. Am atras si fonduri europene pentru aceste investitii. Sunt costisitoare.
Numai un aparat de masurare a calitatii pentru rulmenti feroviari costa un milion de euro", a declarat Adiguzel. La fabrica din Ungaria gama de produse include in principal rulmenti pentru autoturisme in timp ce la Barlad se fabrica atat rulmenti pentru cutii de viteze, cat si rulmenti feroviari. Adiguzel intentioneaza sa exinda gama de rulmenti pentru caile ferate, sa obtina colaborari in sectorul energetic pentru productia de rulmenti pentru turbine eoliene si alte tipuri de rulmenti mari, concurand astfel cu producatorul german INA Schaeffler din Brasov.