Un miliard de euro s-a evaporat din piata de transport, iar companiile isi ajusteaza flotele de camioane si autocare din mers

Autor: Alexandru Anghel 02.11.2009

Sectorul local de transport rutier, format din mai mult de 71.000 de firme, va inregistra in acest an o scadere valorica de aproximativ un miliard de euro in urma reducerii volumelor transportate, a presiunii concurentiale asupra tarifelor de transport si a concurentei companiilor aeriene pentru transportatorii de persoane pe rute internationale. Potrivit unei statistici a Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri (UNTRR), in 2008 cifra de afaceri cumulata a companiilor din sector a ajuns la 4,2 mld. euro, circa trei sferturi fiind realizata de sectorul de transport de marfa.
"Pietele de transport rutier de marfa si cea de persoane vor fi cu cel putin 20-30% mai jos fata de 2008. Transportul de marfa, care are cea mai mare pondere, scade acum si pe rutele interne, si pe cele internationale", a declarat Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR.
Potrivit estimarii UNTRR in urma sondajului din randul membrilor, valoarea transporturilor locale se va reduce la final de an cu cel putin 840 mil. euro.
Scaderea este corelata partial si cu reducerea fluxurilor de marfa interne si externe, care, potrivit statisticilor Insitutului National de Statistica, au inregistrat un declin de aproape 20% in primele opt luni ale anului.
Exporturile realizate in perioada ianuarie - august au fost cu 19,1% mai mici in euro fata de acelasi interval al anului trecut, ajungand la o valoare de 18,5 miliarde de euro, in timp ce importurile au atins valoarea de 24,3 miliarde de euro (mai mica cu 36,6%).

Transportatorii specializati se adapteaza
Sectoarele care au fost mai putin afectate in acest an, potrivit UNTRR, sunt transportul de produse petroliere si cel de alimente. In acelasi timp, sectorul auto sau cel al constructiilor, mari generatori de cerere de transport, si-au redus masiv comenzile odata cu blocarea proiectelor imobiliare si caderea de 50% a pietei auto. "In cazul transportului de beton, daca nu se mai construieste, clar nu mai sunt transporturi. La fel si la minereu. Daca turnatoria nu are comenzi, atunci nici trenul de aprovizionare, nici camioanele de livrare cu tabla nu mai circula", a spus Dinescu.
Transportatorul si integratorul logistic Gefco, care realizeaza transport pentru Dacia si alte companii din industria auto, a raportat pentru primele trei trimestre volume mai mici de marfa cu 30% fata de anul trecut. Compania a compensat insa scaderile din partea unor clienti prin contracte noi si volume in crestere din partea Automobile Dacia, al carei export reprezinta 80% din productie.
"Numarul celor care vor rezista depinde de cum sunt ajutati de parteneri, de companiile de leasing, pentru ca toti suportam consecintele crizei", a declarat Daniel Renard, directorul general al Gefco.
Cel mai mare transportator local privat, Edy Spedition, si-a micsorat flota de autocamioane cu 200 de unitati in acest an, autovehiculele fiind returnate companiei de leasing intrucat contractul se apropia de final. Pentru reducerea costurilor transportatorii adopta tot mai rapid solutii de transformare a costurilor fixe in costuri variabile, in principal prin inchirierea in leasing operational a camioanelor necesare in varfurile de activitate, prin inchirierea anvelopelor pentru un numar de kilometri prognozat pentru rutele lor sau plata asigurarilor numai in perioadele de utilizare a camioanelor.

Cine continua businessul?
"Este greu de spus cate companii vor ramane. Multe isi reduc flotele, iar cei mici si multi ies partial si neoficial din piata. Pot parca masina in curte la tara si se ocupa de agricultura, iar daca prind o cursa, o fac daca este bine platita", a spus Dinescu.
Dinescu apreciaza ca operatorii care integreaza cele mai multe operatiuni aferente transportului vor iesi cel mai bine din restructurarea impusa de criza financiara, iar cei care nu detin in proprietate camioane si depozite si doar le inchiriaza vor putea sa se adapteze mai rapid la conditiile pietei.

Autocarele pierd 20% din calatori

Prognoza pentru transportatorii rutieri de persoane indica o rata similara de reducere a numarului de pasageri si a cifrei de afaceri din sector, la fel ca si in cazul transportatorilor de marfa, de peste 20%. Astfel, daca numarul pasagerilor in 2008 a fost de 2,46 miliarde de persoane, potrivit UNTRR, iar cifra de afaceri de 1,03 miliarde de euro, operatorii de autocare si microbuze vad in 2009 un total sub 2 miliarde de pasageri si afaceri cumulate de 800 mil. euro. "Pe planul incasarilor avem un minus de 25% pana in prezent. A scazut si traficul, iar vara aceasta multi turisti au venit cu automobilele proprii, deci si numarul pasagerilor a fost mai mic. Din fericire, pana acum nu a fost nevoie sa returnam autocare, dar trebuie sa ne uitam la costul leasingului si al chiriilor care a crescut cu 30% anul acesta din cauza aprecierii euro", a declarat Cristi Mihailescu, directorul generalal transportatorului constantean Timona. Transportatorii de persoane precum Atlassib, Metropolitan sau Eurolines au vazut cum cursele externe nu mai au clienti odata cu aparitia ofertelor liniilor aeriene low-cost si cu reducerea numarului de calatorii ale romanilor care lucreaza in afara tarii. "Mai sunt si intreprinzatorii din Transilvania, care opereaza masini de opt locuri si duc oamenii din sat pana in Italia, la adresa de destinatie. Calatorii prefera sa le plateasca un pret mai mare pentru ca sunt transportati in regim de taxi", a spus Dinescu. El a adaugat ca acesti transportatori erodeaza piata companiilor organizate, iar acestea ar trebui sa identifice problema si sa o rezolve la nivel regional pentru a isi pastra cursele de linie. Potrivit statisticilor UNTRR, singurele rute care au in continuare un numar constant de pasageri sunt cele interjudetene, deoarece calatorii prefera un autocar fata de un tren care ajunge mult mai tarziu.