Un miliard de euro s-a evaporat din piata de transport, iar companiile isi ajusteaza flotele de camioane si autocare din mers
![](http://storage0.dms.mpinteractiv.ro/media/401/781/10387/5075406/1/layout-1-page-12.jpg?width=320)
Sectorul
local de transport rutier, format din mai mult de 71.000 de firme,
va inregistra in acest an o scadere valorica de aproximativ un
miliard de euro in urma reducerii volumelor transportate, a
presiunii concurentiale asupra tarifelor de transport si a
concurentei companiilor aeriene pentru transportatorii de persoane
pe rute internationale. Potrivit unei statistici a Uniunii
Nationale a Transportatorilor Rutieri (UNTRR), in 2008 cifra de
afaceri cumulata a companiilor din sector a ajuns la 4,2 mld. euro,
circa trei sferturi fiind realizata de sectorul de transport de
marfa.
"Pietele de transport rutier de marfa si cea de persoane vor fi cu
cel putin 20-30% mai jos fata de 2008. Transportul de marfa, care
are cea mai mare pondere, scade acum si pe rutele interne, si pe
cele internationale", a declarat Radu Dinescu, secretarul general
al UNTRR.
Potrivit estimarii UNTRR in urma sondajului din randul membrilor,
valoarea transporturilor locale se va reduce la final de an cu cel
putin 840 mil. euro.
Scaderea este corelata partial si cu reducerea fluxurilor de marfa
interne si externe, care, potrivit statisticilor Insitutului
National de Statistica, au inregistrat un declin de aproape 20% in
primele opt luni ale anului.
Exporturile realizate in perioada ianuarie - august au fost cu
19,1% mai mici in euro fata de acelasi interval al anului trecut,
ajungand la o valoare de 18,5 miliarde de euro, in timp ce
importurile au atins valoarea de 24,3 miliarde de euro (mai mica cu
36,6%).
Transportatorii specializati se adapteaza
Sectoarele care au fost mai putin afectate in acest an, potrivit
UNTRR, sunt transportul de produse petroliere si cel de alimente.
In acelasi timp, sectorul auto sau cel al constructiilor, mari
generatori de cerere de transport, si-au redus masiv comenzile
odata cu blocarea proiectelor imobiliare si caderea de 50% a pietei
auto. "In cazul transportului de beton, daca nu se mai
construieste, clar nu mai sunt transporturi. La fel si la minereu.
Daca turnatoria nu are comenzi, atunci nici trenul de
aprovizionare, nici camioanele de livrare cu tabla nu mai circula",
a spus Dinescu.
Transportatorul si integratorul logistic Gefco, care realizeaza
transport pentru Dacia si alte companii din industria auto, a
raportat pentru primele trei trimestre volume mai mici de marfa cu
30% fata de anul trecut. Compania a compensat insa scaderile din
partea unor clienti prin contracte noi si volume in crestere din
partea Automobile Dacia, al carei export reprezinta 80% din
productie.
"Numarul celor care vor rezista depinde de cum sunt ajutati de
parteneri, de companiile de leasing, pentru ca toti suportam
consecintele crizei", a declarat Daniel Renard, directorul general
al Gefco.
Cel mai mare transportator local privat, Edy Spedition, si-a
micsorat flota de autocamioane cu 200 de unitati in acest an,
autovehiculele fiind returnate companiei de leasing intrucat
contractul se apropia de final. Pentru reducerea costurilor
transportatorii adopta tot mai rapid solutii de transformare a
costurilor fixe in costuri variabile, in principal prin inchirierea
in leasing operational a camioanelor necesare in varfurile de
activitate, prin inchirierea anvelopelor pentru un numar de
kilometri prognozat pentru rutele lor sau plata asigurarilor numai
in perioadele de utilizare a camioanelor.
Cine continua businessul?
"Este greu de spus cate companii vor ramane. Multe isi reduc
flotele, iar cei mici si multi ies partial si neoficial din piata.
Pot parca masina in curte la tara si se ocupa de agricultura, iar
daca prind o cursa, o fac daca este bine platita", a spus
Dinescu.
Dinescu apreciaza ca operatorii care integreaza cele mai multe
operatiuni aferente transportului vor iesi cel mai bine din
restructurarea impusa de criza financiara, iar cei care nu detin in
proprietate camioane si depozite si doar le inchiriaza vor putea sa
se adapteze mai rapid la conditiile pietei.
Autocarele pierd 20% din calatori
Prognoza pentru transportatorii rutieri de persoane indica o rata similara de reducere a numarului de pasageri si a cifrei de afaceri din sector, la fel ca si in cazul transportatorilor de marfa, de peste 20%. Astfel, daca numarul pasagerilor in 2008 a fost de 2,46 miliarde de persoane, potrivit UNTRR, iar cifra de afaceri de 1,03 miliarde de euro, operatorii de autocare si microbuze vad in 2009 un total sub 2 miliarde de pasageri si afaceri cumulate de 800 mil. euro. "Pe planul incasarilor avem un minus de 25% pana in prezent. A scazut si traficul, iar vara aceasta multi turisti au venit cu automobilele proprii, deci si numarul pasagerilor a fost mai mic. Din fericire, pana acum nu a fost nevoie sa returnam autocare, dar trebuie sa ne uitam la costul leasingului si al chiriilor care a crescut cu 30% anul acesta din cauza aprecierii euro", a declarat Cristi Mihailescu, directorul generalal transportatorului constantean Timona. Transportatorii de persoane precum Atlassib, Metropolitan sau Eurolines au vazut cum cursele externe nu mai au clienti odata cu aparitia ofertelor liniilor aeriene low-cost si cu reducerea numarului de calatorii ale romanilor care lucreaza in afara tarii. "Mai sunt si intreprinzatorii din Transilvania, care opereaza masini de opt locuri si duc oamenii din sat pana in Italia, la adresa de destinatie. Calatorii prefera sa le plateasca un pret mai mare pentru ca sunt transportati in regim de taxi", a spus Dinescu. El a adaugat ca acesti transportatori erodeaza piata companiilor organizate, iar acestea ar trebui sa identifice problema si sa o rezolve la nivel regional pentru a isi pastra cursele de linie. Potrivit statisticilor UNTRR, singurele rute care au in continuare un numar constant de pasageri sunt cele interjudetene, deoarece calatorii prefera un autocar fata de un tren care ajunge mult mai tarziu.