Un an de „criza” la Dacia: de la inchiderea uzinei in noiembrie 2008 la cresterea cu 50% a exporturilor

Autor: Alexandru Anghel 02.11.2009

Automobile Dacia a exportat in primele trei trimestre ale anului peste 180.000 de autovehicule, volum mai mare decat cel estimat pentru intreaga piata auto romaneasca in 2009.



Valoarea exporturilor Dacia este estimata astfel la 1,5 miliarde de euro in primele noua luni, in crestere cu aproximativ 50% comparativ cu aceelasi interval din 2008. Majorarea productiei si a exporturilor Dacia a fost sustinuta incepand cu luna martie de cererea din pietele vest-europene precum Germania, Italia sau Franta, in urma aplicarii unor programe de tip "Rabla". In Franta inmatricularile Dacia s-au apropiat de 49.000 de unitati, iar cresterea aferenta lunii octombrie a fost de aproape 86%.
Potrivit estimarilor Ziarului Financiar in functie de volumul exporturilor primelor trei trimestre si de un pret mediu de 8.000 de euro al unui Logan, valoarea automobilelor vandute pe alte piete ajunge la 1,5 miliarde de euro, in crestere cu 49% fata de valoarea de 970 de milioane de euro in aceeasi perioada din 2008.
"Ar fi extraordinar ca anul viitor sa avem aceeasi proportie a exporturilor in productie (proportia este de 85% in prezent - n.red.). O tinta de 70% pentru 2010 este ambitioasa. Trebuie sa tinem minte ca 2009 a fost un an conjunctural foarte favorabil noua", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia.
Potrivit raportului trimestrial al Renault, care detine Automobile Dacia, in perioada iulie - septembrie inmatricularile marcii romanesti la nivel mondial s-au apreciat cu 88%. Volumul cuprinde atat productia Dacia, cat si automobilele produse sub acest brand in alte fabrici Renault.

Sfarsit de an fara pauze de productie
Reprezentantii producatorului apreciaza ca rezultatele acestui an, din punct de vedere al productiei si al vanzarilor, vor depasi cifrele anului 2008, cand productia a fost oprita pentru mai mult de o luna. Prima inchidere a uzinei avea loc in 2008 la inceputul lui septembrie.
"2009 este mult mai bun din toate punctele de vedere. Noiembrie este acoperit in ceea ce priveste comenzile si productia, iar in decembrie luam in calcul si obligatiile fata de angajati, care trebuie sa primeasca libere pentru perioadele in care au lucrat zile suplimentare", a spus Stroe.
In 2008 comenzile de automobile noi au consemnat o prabusire rapida, astfel ca aproape toti producatorii europeni au luat decizii de reducere a productiei sau chiar de a inchide uzinele pentru cateva saptamani.
Ce se intampla in 2010? Reprezentantii Dacia spun ca bugetul este construit, la fel ca si anul acesta, considerand o pondere majoritara a exporturilor in total productie. "Piata locala a fost, este si va fi importanta pentru Dacia. Bugetul se bazeaza si anul viitor pe export, dar intotdeauna apar lucruri care pot intoarce apoi situatia", a declarat Stroe, amintind de revenirea comenzilor in primavara acestui an.
El a adaugat ca pentru o ameliorare a pietei auto locale, dupa ce anul acesta prin programul "Rabla" s-au vandut doar 25.000 de automobile dintr-o cota totala de 60.000 de automobile, autoritatile ar trebui sa demareze in 2010 programul inca din luna ianuarie. "Ar fi bine sa se aplice si posibilitatea de a casa doua sau trei masini vechi pentru cumpararea uneia noi", a spus Stroe.

Finalul de an aduce un nou director general
Francois Fourmont, directorul general in mandatul caruia Dacia a trecut pe profit dupa opt ani de pierderi, isi va incheia mandatul la finalul anului.
Predarea oficiala a mandatului catre viitorul director general, Jerome Olive, va avea loc la jumatatea lunii decembrie.