Un an de „criza” la Dacia: de la inchiderea uzinei in noiembrie 2008 la cresterea cu 50% a exporturilor
Automobile Dacia a exportat in primele trei trimestre ale anului peste 180.000 de autovehicule, volum mai mare decat cel estimat pentru intreaga piata auto romaneasca in 2009.
Valoarea exporturilor Dacia este estimata astfel la 1,5
miliarde de euro in primele noua luni, in crestere cu aproximativ
50% comparativ cu aceelasi interval din 2008. Majorarea productiei
si a exporturilor Dacia a fost sustinuta incepand cu luna martie de
cererea din pietele vest-europene precum Germania, Italia sau
Franta, in urma aplicarii unor programe de tip "Rabla". In Franta
inmatricularile Dacia s-au apropiat de 49.000 de unitati, iar
cresterea aferenta lunii octombrie a fost de aproape 86%.
Potrivit estimarilor Ziarului Financiar in functie de volumul
exporturilor primelor trei trimestre si de un pret mediu de 8.000
de euro al unui Logan, valoarea automobilelor vandute pe alte piete
ajunge la 1,5 miliarde de euro, in crestere cu 49% fata de valoarea
de 970 de milioane de euro in aceeasi perioada din 2008.
"Ar fi extraordinar ca anul viitor sa avem aceeasi proportie a
exporturilor in productie (proportia este de 85% in prezent -
n.red.). O tinta de 70% pentru 2010 este ambitioasa. Trebuie sa
tinem minte ca 2009 a fost un an conjunctural foarte favorabil
noua", a declarat Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia.
Potrivit raportului trimestrial al Renault, care detine Automobile
Dacia, in perioada iulie - septembrie inmatricularile marcii
romanesti la nivel mondial s-au apreciat cu 88%. Volumul cuprinde
atat productia Dacia, cat si automobilele produse sub acest brand
in alte fabrici Renault.
Sfarsit de an fara pauze de productie
Reprezentantii producatorului apreciaza ca rezultatele acestui an,
din punct de vedere al productiei si al vanzarilor, vor depasi
cifrele anului 2008, cand productia a fost oprita pentru mai mult
de o luna. Prima inchidere a uzinei avea loc in 2008 la inceputul
lui septembrie.
"2009 este mult mai bun din toate punctele de vedere. Noiembrie
este acoperit in ceea ce priveste comenzile si productia, iar in
decembrie luam in calcul si obligatiile fata de angajati, care
trebuie sa primeasca libere pentru perioadele in care au lucrat
zile suplimentare", a spus Stroe.
In 2008 comenzile de automobile noi au consemnat o prabusire
rapida, astfel ca aproape toti producatorii europeni au luat
decizii de reducere a productiei sau chiar de a inchide uzinele
pentru cateva saptamani.
Ce se intampla in 2010? Reprezentantii Dacia spun ca bugetul este
construit, la fel ca si anul acesta, considerand o pondere
majoritara a exporturilor in total productie. "Piata locala a fost,
este si va fi importanta pentru Dacia. Bugetul se bazeaza si anul
viitor pe export, dar intotdeauna apar lucruri care pot intoarce
apoi situatia", a declarat Stroe, amintind de revenirea comenzilor
in primavara acestui an.
El a adaugat ca pentru o ameliorare a pietei auto locale, dupa ce
anul acesta prin programul "Rabla" s-au vandut doar 25.000 de
automobile dintr-o cota totala de 60.000 de automobile,
autoritatile ar trebui sa demareze in 2010 programul inca din luna
ianuarie. "Ar fi bine sa se aplice si posibilitatea de a casa doua
sau trei masini vechi pentru cumpararea uneia noi", a spus
Stroe.
Finalul de an aduce un nou director
general
Francois Fourmont, directorul general in mandatul caruia Dacia a
trecut pe profit dupa opt ani de pierderi, isi va incheia mandatul
la finalul anului.
Predarea oficiala a mandatului catre viitorul director general,
Jerome Olive, va avea loc la jumatatea lunii decembrie.