CULTURA ORASULUI / O marturisire invidioasa
Am coborat la metrou in Piata Victoriei. Prima faza a fost ca am
facut blatul. Mai exact, mi s-a cerut sa fac blatul. N-aveam
cartela, iar la ghiseu nu era nimeni. In schimb, portile erau
pazite de un badigard. Am intrebat: "Doamna…?", aratand spre locul
in care consideram eu ca ar trebui sa se afle o doamna. Paznicul
mi-a raspuns cu o intrebare mirata: "N-aveti cartela!?" Am bagat
capul in pamant si am recunoscut spasit ca nu, n-am. Atunci, omul
mi-aratat portile de iesire: "Treceti pe-acolo!" Adica sa intru pe
un' se iese. M-am conformat cuminte. Ceea ce nu e tocmai usor, ca
barele alea se invart in sens invers, spre tine, drept care trebuie
sa le incaleci. Ca sa nu mai spun ca tocmai venise un tren si lumea
se bulucea sa iasa pe-acolo pe unde eu ma buluceam sa intru. Oare
ce-or fi gandit despre mine!? (Cel mai probabil nimic - am tot mai
multe semne ca nimeni nu mai gandeste nimic despre nimeni, ai putea
sa reciti "Iliada" in strada si lumea ar trece fara sa se uite.
Daca ti-ai taia venele, dac-ar fi cu sange, atunci, da!, s-ar opri
cu priviri pofticioase. Era o paranteza).
Dupa efractie, m-am indreptat spre un scaun liber. Primul era la
vreo zece metri si se afla langa o tanara nu tocmai urata care, in
timp ce ma apropiam de ea, ma privea zambind. Aproape ca m-am
intimidat. Cand am ajuns la doi metri de ea, continuand sa ma
priveasca, a spus limpede: "Ete, cacat!"
Am incremenit. Din fericire, dupa doar o secunda a smucit capul in
dreapta si a zis: "Asa face el, parca tu nu stii!" Atunci am
rasuflat usurat, intelegand ca vorbeste la telefon printr-un
wireless care continua sa nu se vada. Cacatul nu-mi era adresat,
slava Domnului.
Nu e, fireste, prima data cand ma lovesc de fenomen. Nu o data mi
s-a intamplat ca un tip care mergea langa mine in tacere sa cuvante
brusc, eventual pe un ton ridicat, facand inima sa-mi sara din
piept. Dupa cum am privit ingrijorat si putin speriat, in destule
randuri, oameni care gesticuleaza larg pe strada, certandu-se cu
intelocutori nevazuti. Si m-am gandit: daca un contemporan a
calatorit vreodata in Evul Mediu, dotat cu astfel de aparatura (si
cu astfel de apucaturi, ca aparatura singura, saraca, nu naste
impresii socante), nu-i de mirare ca a cunoscut o asemenea voga
obsesia oamenilor posedati de diavol si hartuiti de
dracusori.
In acelasi timp, nu m-am lamurit pana azi - privind siderat si la
soferii care nu doar circula vorbind la telefon fara wirless, dar
mai si fac manevre periculoase cu o singura mana - cat de
spectaculoasa trebuie sa viata unuia care nu poate astepta cateva
minute (macar pana la urmatorul ambuteiaj, ca nu ducem lipsa) ca sa
vorbeasca. Io, cu trei copii si cinci joburi care, impreuna,
carpesc de-un venit decent, n-am vorbit niciodata la telefon mai
mult de zece minute pe zi. Sunt de-a dreptul invidios pe cei care
au o viata mult mai bogata.
La telefon, cel putin.
tczarojanu@yahoo.com
TUDOR CALIN ZAROJANU (n.1956) a absolvit sectia de Informatica a Facultatii de Matematica, Universitatea Bucuresti, cu lucrarea de licenta "O privire matematica asupra piesei «Romeo si Julieta»", publicata ulterior de Editura Academiei. A lucrat 12 ani in informatica, pe toate sistemele de calcul si in toate tipurile de limbaje de programare. Din 1992 lucreaza in presa: cotidian, saptamanal, lunar, agentie de stiri, radio, TV. A debutat editorial cu volumul de proza scurta "Viata ca troleibuz" (1992, Premiul Uniunii Scriitorilor pentru debut), urmat de biografia "Viata lui Corneliu Coposu" (1996, editia a doua 2005), romanele "Reluare cu incetinitorul" (1997) si "Sfarsitul lumii" (2005), culegerea de proza scurta "Copiii asfaltului" (2007). In prezent lucreaza in TVR, fiind realizatorul talk-show-ului "In spatele usilor deschise", si este colaborator permanent al Ziarului de duminica, Revista Flacara si Radio Romania Cultural.