LA FRONTIERA ISTORIEI / Analiza psihologica a infidelitatii
"Ce-i cucoana precupeata/ De te tii asa mareata,/ Pentr-un petec de negreata!…", spune un vechi cantec de mahala. "Pentr-un petec de negreata" este si romanul scris de N.D. Cocea in 1934. Autorul abordeaza intr-o maniera directa incercarile cuplului modern de a descoperi si intelege armonia dorita.
Cum "totu-n dulcea noastra tara e chestie de fuste si
invarteala" (p. 230), eroul romanului, Andrei Vaia, a crezut intr-o
implinire sentimentala, departe de lumea oraselor, in inocenta si
puritatea fetelor de la tara. Experienta traita a fost cu totul
alta cand Muja, o tarancuta indrazneata, intra in camera conasului,
pregatita de neprevazut cu o ardoare dezarmanta. "Ridicandu-i
privirile din pamant, ea s-a uitat mirata la dansul, naiva,
surazatoare, facandu-se ca nu pricepe. Privirea ei a alunecat prin
ochi, de-a lungul trupului, pana la inima, incalzindu-i-o; si
rasuflarea ei fierbinte, cu miros de paine scoasa din cuptor, il
nebunea (…)." Paradoxal trezirea din acest miraj erotic preliminar
s-a implinit prin obisnuitul: "Uite, mi-ai rupt camasa"; la
promisiunea altei camasi, "mai frumoasa, de la Bucuresti", copila,
deloc ofensata de intamplarea tocmai incheiata, "si-a incolacit
bratele dupa gatul lui". Apoi "s-au sculat impacati, prieteni ca de
cand lumea".
N.D. Cocea nu este strain de astfel de jocuri. Potrivit lui
Constantin Beldie, scriitorul Cocea "cumparase pe nimica, departe
de oras, in marginea padurii, un pavilion de vanatoare al grofilor
unde adunase cateva copile scoase din minti, aduse cine stie de
unde, depravate cu binisorul si tinute aici ca intr-un serai".
Altfel, omul se arata "zbarnaind de inteligenta, ca toti marii
erotici" (C.Beldie, "Memorii", p. 323). Este posibil ca tanarul
Vaia din roman sa fi fost, pe anumite pasaje intime, chiar autorul
romanului.
Uneori Bucurestiul era un oras cu desavarsire feminin, cu deosebire
la acea "ora divina" cand isi faceau aparitia "grabite foc sau
oprite in loc, ca siderate, in fata vitrinelor cu nimicuri, cu buze
violent date cu ros si cu priviri otravite de dorinti scurgandu-se
pe sub gene incondeiate… abordabile si nazuroase, candide si
perverse, rumene la fata de sulimanuri, de sanatate si de viciuri…
de la carliontii parului de pe frunte, de la varful nasului
impertinent, de la sfarcul sanilor agresivi, pana la tocurile Louis
XV si pana in varful pantofilor cambrati, de papusa, de soparla sau
de sarpe - trec abordabile si temute, virginale si impure,
fataitele noastre, pe Calea Victoriei. N-o fi el, Bucurestiul,
capitala! N-o fi avand nici teatre, nici muzee, nici stiinta, nici
arte, nici traditii, nici capete de conducatori cu dragoste de
orasul lor sau barem cu maini curate si cinstite in manuirea
banului public. Are in schimb ceea ce nici un alt oras n-are pe
lume: cate un drac impielitat de fata de fiecare metru patrat de
caldaram si, pe o dimineata cu soare, mai multe fasnete delicioase
de cate-or avea vreodata praterurile Vienei, unterderlindurile
Berlinului sau bulevardurile si pietele reputatului Paris" (pp.
217).
Intors la oras, Andrei se va indragosti de o fata pe nume Mira. Si
ea de el caci ii spunea adesea: "Te iubesc, Andrei… te iubesc si
sunt fericita… Mai fericita decat se poate spune in cuvinte… O sa
ma fac frumoasa pentru tine… nici una n-o sa fie in Bucuresti ca
Mira ta… Vreau sa fii mandru de mine… vreau cand ma vei avea sa ma
simti toata a ta, …cu trup, cu suflet, cu camasuta, cu broderiile
de pe camasa…". Cand Andrei isi manifesta dorinta cu o ardoare greu
de reprimat, Mira se detasa ironic: "Domnul e grabit?… Domnul e
nerabdator?… Domnul nu poate sa astepte? Sa nu fii grabit, dragule.
N-o sa pierzi nimic asteptand… ce-i al tau e pus deoparte".
Dar Mira l-a grabit pe prietenul iubitului, pe nume Bergher, un
cocosat cu ochii bulbucati. Surprinzandu-i, Andrei "a ramas
incremenit" cand a zarit spectacolul care se derula in fata sa: pe
patul din fund Mira era rasturnata pe spate si peste ea, peste
trupul ei dezvelit, gol, diform, inspaimantator la vedere de
uratenie si de groaza, ca un broscoi in patru labe, cocosatul" (p.
315).
Bergher, dupa cosumarea momentului a justificat: "Ce nu fac femeile
pentru o duzina de ciorapi… pentru trei coti de matase… pentru o
limuzina"? Si asta pe cand Mira isi imbratisa iubitul inselat
soptindu-i: "Sunt o nemernica, sunt o ticaloasa, stiu, dar… te
iubesc…". Ipocrizie? Nici vorba! N.D. Cocea este de parere ca
"inima femeilor e o taina care mai poate fi descifrabila. Dar
trupul lor e impenetrabil si inviolabil. Poti sa-l ai; nu poti sa
stii insa ce e intr-insul. Poti sa-l patrunzi, poti sa-l posezi".
Si apoi, mai este ceva: "n-o sa stii insa niciodata daca in spasmul
suprem al impreunarii a fost bucurie sau prefacatorie, placere vie
sau simulare" (p. 294).
Dincolo de literatura, psihiatrul vienez Wilhelm Stekel, in
lucrarea Psihologia eroticii feminine, afirma ca o pacienta a sa
"separa coitul si iubirea, ea isi iubeste sotul foarte mult,
totusi, probabil ca intr-o ocazie potrivita, si-a daruit deja
altcuiva iubirea". De altfel, problema fidelitatii "este ceva mai
complicata decat se crede - conchide Stekel -, omul trebuie sa aiba
posibilitatea alegerii. El trebuie sa poata iubi de mai multe ori
eventual, pana isi gaseste completarea sa".
Petronius istoriseste in Satyricon povestea unei femei care isi
plange barbatul langa mormant. Un soldat aflat in trecere incearca
sa-i stearga durerea, mangaind-o. Si ea i se da pe mormantul
barbatului. Povestirea a fost subiect de examen la sectia de limbi
clasice a Facultatii de Litere din Bucuresti, catre finalul anilor
'70. Profesorul Eugen Cizek l-a intrebat pe examinat: "Cand a fost
sincera femeia? Cand il plangea pe sot sau cand i s-a dat
soldatului?" Examinatul a raspuns: "In ambele cazuri!" Si a primit
nota maxima.
ADRIAN MAJURU (n. 1968) este
cercetator la Muzeul Municipiului Bucuresti si coordoneaza Muzeul
Dr. Nicolae Minovici. Este autorul mai mulor carti despre
Bucuresti, precum Bucurestiul mahalalelor sau periferia ca mod de
existenta si Bucuresti. Povestea unei geografii umane. In sfera
preocuparilor sale se afla si zona de underground social urban. In
sprijinul celor care studiaza acest domeniu din perspectiva
antropologica, a editat lucrari cu referire la cersetorie,
delincventa, vagabondaj, sinucidere, nebunie, prostitutie, incepand
cu anul 2005. Intre alte titluri publicate, amintim aici selectiv
Copilaria la romani, Familia Minovici - univers spiritual si Destin
valah in ilustratii si 101 texticulete. In prezent, coordoneaza
seriile "Antropologia urbana" si "Periferii nocturne" la Editura
Paralela 45.