CARTEA DE POEZIE / Tratat de sudura in 3 saibe
Exista acea categorie a scriitorilor risipiti pe site-urile literare si pe care toata lumea ii asteapta sa debuteze in volum. Faptul ca ei sunt mai exigenti cu propria lor creatie sau ca au mai mult ghinion in relatia cu editurile nu inseamna ca cei ce publica in draci ar fi cu ceva mai buni.
Ilies Gorzo tocmai a iesit din aceasta categorie. Si asa cum
poezia lui e altfel decat a confratilor, asa si debutul lui e unul
cu flama. Cand vezi masivitatea elastica a Cartii sudate si cand
auzi ca inauntru textul isi imparte spatiul cu gravura, iti vine
s-o pipai, s-o mirosi, sa tragi de ea, s-o frangi pe genunchi, ca
sa vezi ce e ascuns acolo. Asta pentru ca este vorba despre o
carte-obiect, lucrata cu migala de poet si de fratele sau, artistul
plastic Dumitru Gorzo. Editie limitata, 100 de exemplare. Un obiect
de arta mai mult lung decat gros, realizat din pasla sintetica
tratata special si prinsa in trei saibe solide sudate. Cartea
sudata, cum zice chiar autorul textier, este o carte asudata. La ea
s-a muncit imens. In consecinta, nu poate fi citita decat cu
flexul. Daca o carte noua, cu paginile inca lipite, are nevoie sa
fie dezvirginata cu un coupe-papier, aici este trebuinta de un
flex. Carte barbateasca, zavorata in tacerea ei, innebunindu-te de
ciuda. In care nu merita sa patrunda decat cei cu mintea taioasa ca
un flex.
Intins cat o jumatate de masa, volumul, paradoxal, inchide in el
poeme condensate, luate la ciocan pana cand au devenit capsule
pocnind de inteligenta si aluzii comice. Multi au fost cei care au
cazut in capcana de a considera poemele lui Gorzo bufonerii,
parodii, deci refractii ale unor scrieri apartinand altor autori.
Poetul, desi mereu pus pe sotii si lansator de sentinte trasnite in
grai morosan, nu e un talent in stare bruta. Teasta lui de omulet
Gopo e doldora de filosofie clasica, moderna si postmoderna. Nu e
de joaca! Omul te pune la pamant intr-o discutie cat ai clipi din
ochi. Arta lui nu e nici stand-up poetry, nici limerick, chiar daca
da senzatia.
In tacerea lui hatra, Gorzo vede lumea altfel decat ceilalti
literati. Daca Serban Foarta scapara efecte manieriste din cuvinte
sucite si rasucite, daca Emil Brumaru amesteca gales porcarele cu
tandreturi si trufandale, daca Gabriel H. Decuble ia in raspar
metehnele romanesti in scenarii poetice bufe, poetul-sudor taie
umorul in felii scurte, geometrice si le pune pe un platou
hermeneutic. Mai sus-pomenitii scriitori, care i-ar putea parea
rude indepartate, mustesc si ei de coniac livresc. Celulita
culturala se aduna in cercuri pe trupul ager al mintii lor. De
Gorzo, insa, se prinde mai greu, pentru ca el nu se deda la jocul
infinit cu vocabule sau cu idei luate in raspar. La el e mai simplu
- punct ochit, punct lovit.
Ca ia in tarbaca fetisurile literatilor e clar. Nici un
critic-avocat nu-l poate disculpa de asa ceva. Circumstanta
atenuanta este mereu activa autoironie: "o metafora/se baga in
sufletul meu/si-l largeste/ca pe-o soseta folosita de yeti./ma simt
emasculat,/eviscerat,/sfarsit" (poezia. full-contact). Sufletul
facut soseta labartata de catre metafora are spaime
postcartaresciene: "phluturele este rau, urat, incomplet,/
phluturele vrea sa ma sperie, atinga, sa nu mai fiu"
(phluturophobia). Indiferent ca sare la gatul obsesiei fluturatoare
a lui Cartarescu sau nu, Gorzo niciodata nu invarte doar cubul
Rubik al cuvintelor. Nu urmareste simple efecte de acrobatie
lexicala. Intotdeauna este o intentie critica in subtext, daca nu
sunt mai multe. De asta la recitare textulele, cum ar zice Luca
Pitu, par un soi de epigrame spumoase si nimic mai mult. Ca un
adevarat yoghin, poetul se cade sa-si arate puterile numai in fata
celor cu atentie sporita. La lectura, poezeaua devine
poem-obiect.
Asocierile sunt naucitoare, buclucase. Exact ca in unele lucrari
ale lui Dumitru Gorzo: Catedrala de slanina, Cainele-porc, Cap cu
steaguri etc. Cum ajung drogurile pe mana hibrizilor folclorici e
de neinteles:
"jumatate_de_inger_blond_calare_pe_/_jumatate_de_mistret_cu_un_coi_de_argint./
intinse cu jumatate de gura garoul ce/ ii scapa din jumatate de
mana si/ il plesni peste jumatate de fata/ de ii sarira jumatate
din pene/ pardon, un sfert" (ma de ce te droghezi droghezi).
Cratima se-mburda, devine underscore ca in adresele de mail.
Finalul e abrupt, "pardonul" sparge rama povestii, iar titlul e
incarcat de ecou. De la basm, mintea imi sare vrand-nevrand la
Vicontele taiat in doua al lui Italo Calvino. Chiar si textele
foarte transparente, peste care esti tentat sa treci in galop, au o
rasucire inteligenta inspre sfarsit. Bunaoara, o elegie despre o
scriere extrem de miscatoare, capabila "sa inmoaie inimile/ celor
mai aspri editori", in asa hal incat "sa uite pentru moment/ de
toate problemele lor/ si sa se gandeasca numai la ale mele".
Seriozitatea lui Gorzo in bascalie este inimitabila. Versatil, se
indeparteaza de el insusi, mimeaza stiluri si maniere, apoi revine
impecabil la felul lui de zicere. Poate scrie "in genul" oricui,
demasca clisee si mecanisme poetice asamblate "pe vapor".
Intrebarea este - il poate cineva imita pe el? Pe acel Gorzo din
momentele lui de gratie, cand nu apeleaza la poante facile, cand
este extrem de precis in constructia miniscenariilor satirice? Si
nu doar satirice, ci abordand lumea din unghiuri nebanuite, asa cum
numai cineva care inca nu a iesit din Ieud o poate face.
Ironia si autoironia sunt, in cele din urma, forme ale pudorii, ale
dreptei masuri. Nu te iei prea tare in serios, nu ti se pare ca
esti buricul targului, ti-e jena sa iei poze grave si sa declami
tragedii care iti scot nume de autor sensibil, adancit. Ironia ca
bun-simt. Un bun-simt demitizator, in sensul de demistificare.
Lucrurile asa-zis importante sunt vazute anapoda. Asa se ajunge la
esente, iar viata iti apare in toata piticimea ei omeneasca, prea
omeneasca. Nu e poezia romanian song o pastila care face cat un tom
despre psihologia poporului roman? "stiti, in legatura cu/ nu s-a/
dar o sa/ uite, haideti sa/ de fapt/ daca va/ s-ar putea ca/ insa/
desi/ mda". Si nu este oare budista poetica exact datorita
inteligentei corozive puse in joc? Nu e mai cinstit asa, decat sa
tuni si sa fulgeri cu mana pe inima si ochii bulbucati inspre
ceruri? - "in padurea cernica/ de la manastirea cernica/ tantarii
nu sug sangele/ nici al omului, nici al animalului/ ci se hranesc
numai cu seva plantelor/ pe baza articolului nr. 13 din legea
cultelor". La fel de acut este rezolvata si problema
nationalismului sau cea a iredentismului: "numele meu este stefan
cel mare si ma ocup de imobiliare" (astazi m-a enervat un
ungur).
Cand atatea manifeste (Noua sinceritate, Performatismul, Manifestul
poeziei europene) combat ironia si cauta iesiri din postmodernism,
Gorzo relanseaza pe piata ironia nastratineasca. Adica acel soi de
ironie care desurubeaza lumea pocita si o lasa asa, sa rugineasca
descompusa.
Dar dincolo de orice fel de intentii subversive, partizanului ii
place mai cu seama sa traga chiulul de la gherila impotriva
talibanilor politicii si artelor; sa scrie doar pentru sufletul
lui. Astfel, gotan project devine la el goat project, de unde si
rescrierea "industriala" a basmului lui Creanga: "as pune pe roate
o fabricuta/ foarte poluanta, care/ pe o raza de cativa kilometri/
sa emita noxe severe/ iar ploaia acida/ sa-ti arda pielea/ cum mi-a
fript mie inima/ cand mi-ai mancat iezisorii". Un supermarket este
vazut cu ochii candva ageri ai lui Cartarescu si Iaru: "iubita mea
cu gene lungi/ ce vii de la megaimage/ si tragi masina in garaj/
iar eu cobor/ cu pas usor/ sa te ajut la pungi". Doar ca Gorzo este
mai eficient. El ia poezia din scurt si, dincolo de aspectul
burlesc, monteaza instalatii zalude ori scrie tratate de
(para)ontologie pe o boaba de piper: "bea pana zace/ mananca pana i
se apleaca/ fumeaza ca sarpele// n-ar da cu matura,/ n-ar da cu
mopul" (omul este o fiinta smiorcaita).
Gorzo e chinez - migalos si precis ca un tun cu laser. Singurul meu
regret este ca a exclus din volum unele poezii de o sclipire
usturatoare si a inclus altele, de calibru inferior. Orisicat, nu
ma tem ca cineva o sa adoarma citindu-i miniaturile trase in
rafala. Inca o data: desi pare naiv si pus pe giumbuslucuri, nu e
deloc doar asa. Stie el ce stie cand il lamineaza pe Eminescu:
"cine m-aude cantand zice ca n-am nici un gand/ insa am unul" (mai
am un singur gand). Mai departe, soarta lui de scriitor tine de
intelepciune, de capacitatea de a nu se pastisa pe el insusi, asa
cum fac altii pe motivul ca, de fapt, aprofundeaza. Cu alte
cuvinte, Gorzo atarna de Gorzo. Respectiv G≥G.
Din volumul Anticanonice (cronici stresate), in curs de aparitie la Editura Tritonic
Felix Nicolau (n. 1970) este
conferentiar la Universitatea "Hyperion" din Bucuresti. A publicat
romanul Tandru si rece (Cartea romaneasca, 2007) si critica
literara: Homo imprudens (Editura Muzeul Literaturii Romane, 2006)
si Eroismul eminescian (Editura Perpessicius). Colaboreaza la
revistele Luceafarul de dimineata, Steaua, Tomis si
Arca.