CRONICA / Afara e bine
Un debut editorial extrem de interesant este Blank* al lui Vlad Moldovan. Acest adjectiv, interesant, e de obicei folosit de critici pentru a-si masca tocmai nereceptivitatea fata de un volum oarecare. Cand versurile sau paginile de proza citite nu depasesc nivelul mediocritatii, comentatorul face un efort de politete si le numeste interesante. Prin urmare, piata noastra literara e sufocata de titluri care intereseaza in acest fel si care le ofera criticilor de bine lecturi pe masura, provocatoare.
Blank provoaca realmente, intr-un mod diferit de epatarea
postavangardista, suculenta in violenta ei, a "fracturistilor" din
linia Marius Ianus - Elena Vladareanu. Lectorul trebuie sa fie
permanent in priza, conectat la glisarile, permutarile si mutatiile
unui lirism intelectualizat, problematizant si reflexiv. Vlad
Moldovan nu intra deci in profilul tanarului poet revoltat, pornit
sa dinamiteze, deodata cu reaua intocmire sociala, conventiile
batranicioase ale literaturii. El se simte bine (prea bine) atat in
lumea reala amestecata cu cea a propriei poezii, cat si in
extensiile si modificarile ei virtuale, operate fara vreun
disconfort. Linia de tensiune expresionista Ruxandra Novac - Teodor
Duna - Dan Coman e de asemenea paralela cu versurile bine definite
de titlul volumului. Fara convulsionari ale fiintei si
intensificari vizionare ale unui raport conflictual, tragic cu
lumea, blank-urile lui Vlad Moldovan sunt lipsite de orice accent
dramatic.
Daca socialul este perceput in datele sale si transformat, apoi,
dupa un proiect imaginar personal, golul terifiant din miezul altor
lumi poetice e... absent in paginile tanarului autor. Analogiile cu
"omul concret" al lui Bacovia facute, pe urmele lui Radu Vancu
(care semneaza o frumoasa, dar inexacta prezentare pe coperta a
IV-a), de cativa comentatori comozi au mult mai putina relevanta in
cazul lui Vlad Moldovan decat in cel al unui Constantin Acosmei. In
Blank, scrie R. Vancu, "studiat sub lupa enorma a unei luciditati
fara defectiune, omul ajunge sa-si piarda umanitatea". Eu cred ca e
exact pe dos. Mai intai ca debutantul nostru nu intentioneaza sa
proiecteze o imagine a Omului, cu majuscula (fie el revoltat,
invingator sau cazut). Refuzand genericul si simbolicul, el sparge
imaginile constituite si identitatile fixe, pentru a le recoagula
iarasi, dar exclusiv in propriul sistem. Se observa chiar o
abundenta de umanitate in cele mai caracteristice texte din Blank.
E insa una, ca sa zic asa, atent selectata si procesata, recompusa
din linii discontinue si din elemente luate de peste tot. Sa citim
integral Endunit: "Esti trecut de 30 si faci/ schimb de stickere
in/ statia asta./ Nu ai nici macar ochii tulburi/ si sticlosi ai
vagabonzilor./ Stai cu prietenul tau/ si rasfoiti clasorul./ Trece
metroul si/ sufla blana cainelui impasibil de langa,/ si pentru ca
sus bate cu tunul,/ si intre daramaturi serpuieste/ dulcele izvor
de hidrant./ Se invarte stolul/ si intra in tunel/ Se faramiteaza
tencuiala/ pe mine si pe voi,/ ca intr-o dimineata de februarie:/
ma luasera pe Dealul Florilor/ sa imi arate focurile din munti./
Acolo unde am dus o viata buna./ Cat fusese ploaie cat burnita si
ninsoare/ nu vazusem./ Erau numai dealurile ravasite sub perdea.//
Cum ar fi spus Aureus in secolele de mijloc:/ «Ca ne intalnim acum
sau ca o facem mai tarziu/ frumusetea fara noi si in nestire/ se
asaza necontenit pe suprafete».". Si primele trei strofe din
Excursii, cele mai frumoase din intregul volum: "De fapt n-as putea
sa povestesc,/ e de ajuns peticul asta de langa pinii si bradutii/
din parc,/ nici n-as face altcumva pentru ca/ privirea mea zgarie
ca un 0,5 pe terminate.// Am mers cu autobuzul si ma uitam, langa
fiecare om/ mai multe modificari/ parca se intersectau cateva voci
si aerul urca/ la un metru deasupra capetelor./ Acolo se suprapune
lumea/ si ochii lor umeziti de amiaza in fasii/ ar fi putut vedea/
ca dincolo si dincoace dospeste floarea,/ ca plescaie bogatia lui
Dumnezeu.// Ar fi vazut ca in fiecare zi/ miracolul iese - un
gandac prin grilajul caloriferului/ si dispare intr-alta
incheietura/ (iar eu imi pun urechea pe o tabla si/ astept sa o
trazneasca ciocanul)/ Am invatat - mesajele/ aluneca langa pervaz -
prin sticla geamului/ Pica repede si se sparg de marginea fiecarui
corp./ Cand se sparg, gura se umple de particele amare/ si daca
nimerim ceva prin cuvinte, uitam la loc."
Endunit arata cum autorul descompune realitatea si face sa alunece,
prin noile puncte de intersectare, alte planuri si suprafete
referentiale. Atentia marita la detalii (cum sunt miscate firele de
blana ale cainelui de aerul "pompat" prin venirea metroului) nu
conoteaza in hiperrealism si nici nu preia sarcinile documentare
ale poeziei sociale. Vlad Moldovan foloseste detaliul, amanuntul,
mica intamplare, dar nu ca sa le dirijeze spre o semnificatie mai
generala. Privirea inregistreaza fara sa clasifice si sa claseze,
imbibandu-se de frumusetea atomizata si randomizata a lumii, facand
una cu textura ei. In fine, aceasta realitate inconjuratoare nu va
fi ajustata si corectata meliorist. Lumea este perceputa cu
seninatate si simtita ca buna de un spirit observator pe care l-am
putea cota, in prima instanta, ca placid-descriptiv. Pe o a doua
treapta a poemelor (si Endunit e un exemplu la indemana), lumea
vazuta gliseaza insa spre lumile posibile, dar improbabile,
adaugate pe parcurs. In timp ce "trece metroul", "sus bate cu
tunul,/ si intre daramaturi serpuieste/ dulcele izvor de hidrant".
Cotidianul banal si dezastrul unei conflagratii (in alte poezii se
"vede" chiar Apocalipsa) se supraetajeaza in chipul cel mai firesc.
Alunecarile de teren liric sunt lipsite de zgomot si, cum spuneam,
de accent dramatic. Forta de impact a tunurilor si dezastrul
daramaturilor par virtuale, parte a unui joc de strategie din care,
asa cum am intrat, putem si iesi. Endunit aluneca iar, acum intr-o
"dimineata de februarie", cu munti si dealuri "ravasite sub
perdea". Decorul virtual s-a schimbat fara mari complicatii, facand
loc amintirii unor scene de culoare personala. Iar finalul
concluziv e perfect senin, ba chiar aproape mistic: "frumusetea
fara noi si in nestire/ se asaza necontenit pe suprafete"...
"Afara e bine", sintetizeaza Vlad Moldovan intr-un Blank in care,
ca si in Excursii, perceptia exteriorului vine impreuna cu
reflectia asupra poeziei. Versul este o proba de atentie
distributiva, dar si una de rabdare in sortarea efemeridelor; un
clasor de momente si senzatii asociate lor, plus un cursor care se
misca rapid si fin pe suprafetele aparute in flux, oprindu-se
selectiv asupra unor secvente. E adevarat ca peste tot in lume
"plescaie bogatia lui Dumnezeu" (verbe curente la tanarul poet:
"plescaie", "galgaie", "clipoceste", "palpaie"), dar momentele
irelevante ale texistentei sunt, practic, niste materiale
consumabile neutilizabile poetic: "Momente irelevante care isi/
lasa colturile si planurile/ cu miile in fiecare loc, tot timpul,/
materiale nefolosibile si alunecari,/ fetele pe care le uiti,/
povestile neinteresante,/ inceputurile inghetate,/ mici vartejuri
de conjuncturi iritabile." (Niste invingatori).
E limpede ca Vlad Moldovan nu lucreaza - poetic vorbind - cu
spuzeala, urdorile, matreata si gingiile inflamate din nimicul
bacovian procesat de Constantin Acosmei. Dimpotriva, schimba mereu
planurile, le interfereaza si remixeaza, suplimentand si, horribile
dictu!, transfigurand o materie prea inerta. Specialitatea lui este
sa aplice socuri imagistice poeziei si cititorilor sai, rupand in
mod repetat (dar impredictibil) directia lecturii si obligandu-ne
la o atentie maxima pe toata circumferinta ei. Un ultim citat
pentru a vedea la lucru aceasta tehnica de inflexiune si
destabilizare creativa: "La fiecare vantoasa cu pietris incetineam/
si faceam fotografii./ Click pentru tornada din suburbii/ Click,
click pentru vartejul de zgura/ ce se inalta langa liziera/ Click,
click, click in fata caravanelor/ supte de furtuna la orizont.//
Din cand in cand opream si lasam/ vietati inauntru:/ Caini, lincsi,
pisici de mlastina,/ orice putea sa misune printre glezne./ Erau si
oameni, dar ne sfiam./ Nu-i cunosteam si era prea/ tarziu./ Ce ii
sufoca pe ei/ ne-ar fi putut mahni peste poate.//(...) In timp am
auzit un murmur/ o stare trecatoare de lesin,/ si stiam ca ne
apropiem de mare.// Nimic, numai ochii ne sticleau cu nesat,/ numai
gatlejul ingana./ A urmat o fulguratie, si din ea o pata pe pupila/
deveni o pata in creier,/ o lumina de neocolit in cutia pieptului./
Cu ea dansa inima frazele de despartire.// Soferul pipai sa traga
frana de mana./ Fusese o miscare precauta/ intr-un val de foc." (In
martie 2006).
Desi e un volum de debut, Blank arata un poet pe cat de tanar, pe
atat de experimentat. Cu Vlad Moldovan, Gabi Eftimie (Ochi rosii
polaroid. Acesta este un test, 2006), Andrei Dobos (Manastur Story,
2007) si alti cativa, pare sa existe viata si dupa
"milenaristi".
*) Vlad Moldovan, Blank, Editura Cartea Romaneasca, Bucuresti,
2008, 88 p.
DANIEL CRISTEA-ENACHE (n. 19 februarie
1974) este conferentiar universitar la Facultatea de Litere,
Universitatea Bucuresti si consilier editorial la Editura Polirom.
A tinut cronica literara in Adevarul literar si artistic
(1997-2005), apoi in Romania literara (2005-2009). Colaborari la
Cultura, Suplimentul de cultura, Idei in dialog, Bucurestiul
cultural, Caiete critice, precum si la ziarele Evenimentul zilei si
Adevarul. Are o rubrica la Radio Romania Cultural si una pe
portalul LiterNet. Din 2005 este doctor in Filologie (summa cum
laude) al Universitatii Bucuresti, cu o teza despre Ion D. Sirbu.
Volume publicate: Concert de deschidere (Premiul de Debut al
Romaniei literare, Premiul pentru Debut al Uniunii Scriitorilor din
Romania si Premiul "Titu Maiorescu" al Academiei Romane); Ileana
Malancioiu, Recursul la memorie. Convorbiri cu Daniel
Cristea-Enache; Sertarul Scriitorului Roman. Dialoguri pe hartie;
Bucuresti Far West. Secvente de literatura romana; Un om din Est
(Premiul pentru Critica si Istorie Literara al Asociatiei
Scriitorilor Bucuresti); Convorbiri cu Octavian Paler; Timpuri noi.
Secvente de literatura romana.