Cel mai mare jucator din comert, Metro Cash & Carry, coboara sub un miliard de euro
Reteaua de magazine Metro Cash & Carry Romania, cel mai mare
retailer de pe piata locala, a coborat sub pragul de vanzari de un
miliard de euro la noua luni, potrivit estimarilor ZF pe baza
rezultatelor raportate de grupul Metro.
Estimarile au luat in calcul ponderea de 11-12% a retelei din
Romania in vanzarile si in numarul total de magazine ale Metro Cash
& Carry din Europa de Est, la nivelul anului 2008. Operatorul a
avut vanzari de 7,94 miliarde de euro in Europa de Est in primele
noua luni, in scadere cu aproape 15% fata de perioada similara din
2008. In regiune, Metro Cash & Carry opereaza o retea de 206
magazine in 13 tari, dintre care 24 in Romania. Declinul vanzarilor
in regiune s-a accentuat in T3, ajungand la 17,2%.
Excluzand insa fluctuatiile cursului de schimb inregistrate de
monedele tarilor mentionate, vanzarile retelei in Europa de Est
s-au majorat cu 2,6% in acest interval.
"Relansarea economica este foarte lenta in Europa de Est. Totusi,
deprecierea valutara a incetinit. Exodul de capital si scaderea
cererii pentru exporturile catre Europa de Vest continua sa
afecteze economiile acestor tari. Sectorul de retail din regiune nu
s-a putut deconecta de evolutia economiei si a inregistrat pana
acum, in acest an, contractii semnificative, dupa rate de crestere
de doua cifre in 2008", se arata in raportul grupului Metro.
La nivel de grup, vanzarile Metro in regiune s-au diminuat cu 13%
in intervalul mentionat, ajungand la 11,2 mld. euro.
In ultimii ani, grupul german a mizat puternic pe piata
hipermarketurilor din Romania, pe care si-a facut intrarea in 2006
cu divizia Real. In acelasi timp, reteaua Metro (care tinteste
clienti precum restaurante sau mici comercianti) a franat
expansiunea la nivel local, anuntand investitii masive doar in
remodelarea unor unitati vechi. Singurul magazin nou al Metro Cash
& Carry Romania din ultimii trei ani a fost inaugurat la Deva,
la finele lui 2008.
Reteaua opereaza in prezent 24 de unitati, cu o suprafata totala de
vanzare de peste 160.000 de metri patrati.
La randul sau, reteaua locala a diviziei Real are 22 de magazine in
acest moment si va ajunge la 24 pana la finele anului.
Dupa trei ani de la deschiderea primului magazin Real Romania si
dupa investitii totale estimate la peste 400-500 mil. euro, reteaua
este acum aproape de atingerea pragului de vanzari de un miliard de
euro. Reprezentantii retailerului au mentionat insa ca nu vor
depasi acest prag in 2009.