Companiile aeriene “uita” de programele de fidelizare

Autor: Andreea Mioara Neferu 05.11.2009

O serie de puncte valorice acumulate direct proportional cu numarul de kilometri parcursi si oferite prin programele de fidelizare practicate de companiile aeriene se risipesc fara a fi utilizate de consumatori sau sunt anulate in mod agresiv de operatori.
In prezent, exista circa 10.000 mld. mile de zbor (16.000 mld. kilometri) neutilizate, in valoare de 165 mld. dolari, care au fost oferite prin programe de fidelizare, scrie The New York Times. Majoritatea operatorilor aerieni nu fac declaratii cu privire la volumul de puncte valorice neutilizate si expirate, insa estimarile arata ca 20% sau chiar mai mult dintre acestea nu pot fi folosite de beneficiarii de drept, in special din cauza politicilor liniilor aeriene, care ofera putine detalii despre aceste bonusuri.
O serie de puncte valorice sunt pur si simplu "sterse" cu buretele, iar clientii, care se straduiesc sa stranga sute de mii de mile pentru a beneficia de diferite promotii, descopera cu stupoare ca, dupa un anumit timp, conturile lor au fost anulate de operatori din cauza lipsei de activitate.
Companiile aeriene au inceput sa inaspreasca regulile de expirare a punctelor valorice, in mare parte din cauza unei modificari operate anul trecut in sistemul american de contabilitate, care a "scumpit" mentinerea acestor pasive in bilant.
Si in timp ce liniile aeriene, in schimbul unui anumit comision, permit reactivarea punctelor valorice expirate, de cele mai multe ori aceasta alegere nu este rentabila din punct de vedere economic pentru consumatori.

Zboruri castigate prin cumparaturi la diferiti retaileri
Exista anumiti pasi pe care detinatorii de puncte valorice ii pot urma pentru a-si proteja conturile, printre care si cumparaturile facute la retailerii care ofera kilometri de zbor. Totodata, clientii pot utiliza diferite servicii online cu ajutorul carora pot supraveghea data de expirare a punctelor valorice.
Cand aceste programe de fidelizare au fost introduse pentru prima data in anii '80, punctele valorice practic nu expirau niciodata. La mijlocul anilor '90, operatorii aerieni au stabilit o perioada de valabilitate de trei ani, astfel ca fiecare punct valoric urma sa expire daca intr-o perioada de trei ani contul care le continea nu era reactivat. In ultimii doi ani insa, regulile s-au schimbat in cazul liniilor aeriene din Statele Unite.
American Airlines, United Airlines si US Airways inchid orice cont de puncte valorice care timp de 18 luni nu are niciun fel de activitate. Nu expira doar punctele valorice, ci si intregul cont. La polul opus, Delta Airlines si Alaska Air Group ofera clientilor o perioada de doi ani inainte de a le anula conturile de puncte valorice. Continental Airlines isi rezerva dreptul de a inchide conturile care nu au nicio activitate timp de un an si jumatate, insa in cele mai multe cazuri prelungeste perioada de valabilitate a punctelor valorice. In cadrul noului program de fidelizare al celor de la JetBlue Airways punctele valorice expira daca conturile sunt inactive timp de 12 luni.

Clientii risca sa afle prea tarziu ca punctele valorice au expirat
In conditiile in care operatorii aerieni isi schimba din ce in ce mai des partenerii de aliante, iar clientii renunta la loialitatea fata de o anumita companie din cauza relocarii in interes de serviciu sau din cauza reducerii masive a calatoriilor de business, din ce in ce mai multi pasageri ar putea pierde din vedere programele de fidelizare, urmand sa afle ulterior ca punctele valorice de care dispuneau au expirat. Chiar si schimbarea adresei de e-mail fara a notifica operatorul aerian sau existenta unui filtru anti-spam care blocheaza mesajele trimise de companie pot obstructiona accesul la informatiile cu privire la punctele valorice.
"Am fost socat sa aflu cat de repede au putut disparea", spune Chris Beddow din Hawaii, a carei sotie, Mary, a pierdut in iunie 61.000 de mile pe care le acumulase prin programul de fidelizare al operatorului United Airlines.