Companiile aeriene “uita” de programele de fidelizare
O serie de puncte valorice acumulate direct proportional cu
numarul de kilometri parcursi si oferite prin programele de
fidelizare practicate de companiile aeriene se risipesc fara a fi
utilizate de consumatori sau sunt anulate in mod agresiv de
operatori.
In prezent, exista circa 10.000 mld. mile de zbor (16.000 mld.
kilometri) neutilizate, in valoare de 165 mld. dolari, care au fost
oferite prin programe de fidelizare, scrie The New York Times.
Majoritatea operatorilor aerieni nu fac declaratii cu privire la
volumul de puncte valorice neutilizate si expirate, insa estimarile
arata ca 20% sau chiar mai mult dintre acestea nu pot fi folosite
de beneficiarii de drept, in special din cauza politicilor liniilor
aeriene, care ofera putine detalii despre aceste bonusuri.
O serie de puncte valorice sunt pur si simplu "sterse" cu buretele,
iar clientii, care se straduiesc sa stranga sute de mii de mile
pentru a beneficia de diferite promotii, descopera cu stupoare ca,
dupa un anumit timp, conturile lor au fost anulate de operatori din
cauza lipsei de activitate.
Companiile aeriene au inceput sa inaspreasca regulile de expirare a
punctelor valorice, in mare parte din cauza unei modificari operate
anul trecut in sistemul american de contabilitate, care a "scumpit"
mentinerea acestor pasive in bilant.
Si in timp ce liniile aeriene, in schimbul unui anumit comision,
permit reactivarea punctelor valorice expirate, de cele mai multe
ori aceasta alegere nu este rentabila din punct de vedere economic
pentru consumatori.
Zboruri castigate prin cumparaturi la diferiti
retaileri
Exista anumiti pasi pe care detinatorii de puncte valorice ii pot
urma pentru a-si proteja conturile, printre care si cumparaturile
facute la retailerii care ofera kilometri de zbor. Totodata,
clientii pot utiliza diferite servicii online cu ajutorul carora
pot supraveghea data de expirare a punctelor valorice.
Cand aceste programe de fidelizare au fost introduse pentru prima
data in anii '80, punctele valorice practic nu expirau niciodata.
La mijlocul anilor '90, operatorii aerieni au stabilit o perioada
de valabilitate de trei ani, astfel ca fiecare punct valoric urma
sa expire daca intr-o perioada de trei ani contul care le continea
nu era reactivat. In ultimii doi ani insa, regulile s-au schimbat
in cazul liniilor aeriene din Statele Unite.
American Airlines, United Airlines si US Airways inchid orice cont
de puncte valorice care timp de 18 luni nu are niciun fel de
activitate. Nu expira doar punctele valorice, ci si intregul cont.
La polul opus, Delta Airlines si Alaska Air Group ofera clientilor
o perioada de doi ani inainte de a le anula conturile de puncte
valorice. Continental Airlines isi rezerva dreptul de a inchide
conturile care nu au nicio activitate timp de un an si jumatate,
insa in cele mai multe cazuri prelungeste perioada de valabilitate
a punctelor valorice. In cadrul noului program de fidelizare al
celor de la JetBlue Airways punctele valorice expira daca conturile
sunt inactive timp de 12 luni.
Clientii risca sa afle prea tarziu ca punctele valorice
au expirat
In conditiile in care operatorii aerieni isi schimba din ce in ce
mai des partenerii de aliante, iar clientii renunta la loialitatea
fata de o anumita companie din cauza relocarii in interes de
serviciu sau din cauza reducerii masive a calatoriilor de business,
din ce in ce mai multi pasageri ar putea pierde din vedere
programele de fidelizare, urmand sa afle ulterior ca punctele
valorice de care dispuneau au expirat. Chiar si schimbarea adresei
de e-mail fara a notifica operatorul aerian sau existenta unui
filtru anti-spam care blocheaza mesajele trimise de companie pot
obstructiona accesul la informatiile cu privire la punctele
valorice.
"Am fost socat sa aflu cat de repede au putut disparea", spune
Chris Beddow din Hawaii, a carei sotie, Mary, a pierdut in iunie
61.000 de mile pe care le acumulase prin programul de fidelizare al
operatorului United Airlines.