Cum a reusit Mulally sa tina Ford pe linia de plutire, atunci cand rivalii rezistau doar cu “sponsorizare” de la stat
Dupa ce a redus cu aproape jumatate numarul angajatilor din America de Nord si a reusit sa evite intrarea in faliment asemeni GM si Chrysler, seful Ford Motor, Alan Mulally, are de ce sa zambeasca: a reusit sa tina compania profitabila in unul dintre cei mai grei ani ai industriei.
Alan Mulally a inregistrat primele sale profituri trimestriale
consecutive in cadrul Ford cu un profit net de 997 mil. dolari in
trimestrul trei. Estimarile vizau o pierdere de 632 de milioane de
dolari. Cota detinuta de Ford din piata americana a crescut in
pofida reducerii discounturilor, masura ce a generat venituri
suplimentare de 1,9 mld. $, 74% provenind din America de Nord,
scrie Bloomberg.
Acest fapt a avut un efect mai amplu asupra rezultatelor decat
reducerile suplimentare de costuri de 1 miliard de dolari
inregistrate de producator in trimestrul respectiv. Modele noi, ca
Ford Taurus si Fusion, restilizate, s-au comercializat de asemenea
cu mai multe optiuni.
"In timpul celei mai grele perioade cand ne adaptam la cererea mai
scazuta pentru a reveni pe profitabilitate, am continuat de
asemenea sa investim intr-o linie de produse noi", a declarat
Mulally.
"Dispunem atat de autovehiculele pe care si le doresc oamenii pe
masura ce economia isi revine, cat si de o structura competitiva de
costuri pentru a concura cu cei mai buni."
Goana dupa reducerea de costuri
Ford va incerca din nou sa obtina reduceri de la sindicatul UAW si
va continua sa-si intareasca bilantul incercand sa atraga pana la
3,3 miliarde de dolari din vanzarea de titluri convertibile si
actiuni comune.
Valoarea actiunilor companiei a inregistrat mai mult de o triplare
in acest an.
In acest an, Ford a inregistrat un profit net de 1,8 miliarde $ si
o pierdere operationala bruta de 1,3 miliarde $. Mulally promite
acum ca producatorul va inregistra o profitabilitate solida in
2011.
"Promite putin sperand sa genereze mai mult", a declarat Bernie
McGinn, presedinte al McGinn Investment Management.
Daca va inregistra profit in 2010, acesta ar fi primul profit anual
al lui Mulally de cand a sosit la Ford de la Boeing in octombrie
2006, chiar in momentul in care producatorul aluneca in cea mai
ampla criza de la Marea Recesiune din anii '30 incoace. La putin
timp dupa ce a preluat conducerea companiei, Mulally, 64 de ani, a
fost de acord cu un plan propus de directorul financiar de atunci
al firmei, Don LeClair, de a pune garantie intreaga companie pentru
credite de 26 miliarde $.
Creditele respective, care au venit chiar inainte de blocarea
pietei financiare, au facut ca Ford sa nu aiba nevoie de un bailout
guvernamental si ca producatorul sa evite intrarea in faliment.
Mulally s-a concentrat pe brandul Ford
Mulally a concentrat de asemenea Ford pe numele sau de marca si a
vandut brandurile europene de lux ca Jaguar, Land Rover si Aston
Martin. Urmeaza Volvo. Ford a selectat ca ofertant preferat o
echipa de investitori condusa de Geely, cel mai mare producator
auto privat al Chinei. Ford are ce face cu banii. Volumul
datoriilor sale il depaseste pe cel al GM sau Chrysler, urmand sa
totalizeze 38,1 miliarde de dolari in 2011, conform Barclays
Capital.
Recent, Ford a anuntat un plan de atragere a 3,3 miliarde $,
compania prelungind in acelasi timp maturitatea unei linii de
credit de 10,7 miliarde $ cu doi ani pana in 2013 pentru a avea
timp sa-si plateasca datoriile.
Mulally a inchis deja 13 fabrici din 2006 si intentioneaza sa mai
inchida cinci pana in 2011. El nu este pregatit sa renunte la
obiectivul de a egala GM si Chrysler in privinta costurilor legate
de forta de munca. "Vom continua sa depunem eforturi pentru ca
toata lumea stie ca viitorul nostru se bazeaza pe a fi competitivi
fata de cei mai buni din lume", a declarat Mulally.
Chiar si fara noi concesii din partea UAW, Mulally si-a depasit
obiectivele in privinta reducerilor de costuri. Pana in septembrie,
compania si-a redus costurile structurale cu 4,6 miliarde $, peste
tinta anuala de 4 miliarde de dolari. Acum, Mulally si-a majorat
obiectivul la 5 miliarde de dolari pentru acest an.
Cine este Alan Mullaly
- S-a nascut pe 4 august 1945 si este inginer.
- El ocupa in prezent functia de presedinte si director executiv in cadrul Ford.
- Soseste la birou in fiecare dimineata la ora 5:15 si lucreaza timp de 12 ore.
- Organizeaza in fiecare joi o intalnire cu executivii Ford numita "Business Plan Review" (Revizuirea planului de business).
- A ocupat functia de vicepresedinte executiv in cadrul Boeing si de director executiv in cadrul Boeing Commercial Airplanes.
- Si-a inceput cariera la Boeing ca inginer in 1969 imediat dupa absolvirea facultatii.
- Este creditat pentru revenirea in prim-plan a Boeing Commercial Airplanes in anii 2000.
- A absolvit in 1969 Universitatea din Kansas, obtinand o diploma in stiinte si ulterior a absolvit un master in inginerie aeronautica si astronautica.
- A absolvit cursurile unui master in management la Massachusetts Institute of Technology.