MasterCard: Doar o treime din carduri au fost emise din initiativa posesorului

Autor: Izabela Badarau 05.11.2009

Numai o treime din posesorii de card au fost la banca sa isi aleaga singuri cardul, majoritatea cardurilor emise fiind din initiativa angajatorului, a universitatii sau chiar a bancii, a declarat Denisa Mateescu, general manager pe Romania si Regiunea Balcanilor, MasterCard Europe, in cadrul unui forum privind piata cardurilor.
"Card seekers (cautatorii de carduri - n.r.), asa cum i-am numit noi pe cei care se duc la banca din proprie initiativa sa isi aleaga cardul, sunt tineri cu educatie superioara din Capitala sau din orasele mari. Tot acestia sunt cei care utilizeaza cardul mai mult pentru cumparaturi decat pentru retrageri de numerar si, in general, au mai multe carduri, cel putin unul de debit si unul de credit", spune Mateescu.
MasterCard a realizat un studiu pe piata cardurilor din Romania in perioada ianuarie-iunie 2009, pentru a identifica obiceiurile, atitudinile si perceptia romanilor vizavi de mijloacele de plata electronice.
Principalele motive pentru care un client se duce singur la banca si solicita emiterea unui card sunt necesitatea de a avea acces permanent la banii sai (in 54% din cazuri), dorinta de a tine socoteala mai usor cheltuielilor (21%) si evitarea de a avea asupra sa numerar (19%).
Principalele trasaturi pe care le urmareste un client la achizitia unui card sunt costurile. Comisioanele de emitere si de administrare conteaza in proportie de 33% in cazul unui card de debit si de 28% in cazul unui card de credit. Pe locul doi in decizia de achizitie a unui card urmeaza dobanzile, fie ele pentru economiile din cont sau pentru imprumutul luat prin card.
"Studiul mai arata ca, exceptan-du-i pe cei care platesc numai cu cardul (2% din posesorii de card platesc cumparaturile numai prin card), doua treimi din respondenti au cardul cu ei zilnic, fie ca il folosesc sau nu. Deci la acest capitol nu avem de luptat prea mult", spune Mateescu.
In medie, un roman detine 1,2 - 1,5 carduri, acesta fiind produsul cel mai utilizat de clientii bancilor. Cardurile de debit detin o pondere de 89% din totalul cardurilor emise si de 87% din cardurile utilizate. Reflectand piata tanara a cardurilor din Romania, media de varsta a unui card de debit este de 2,5 ani, perioada aproape egala cu cea a principalului card pe care il detine un roman, se mai arata in studiu. In acest interval de timp, de 2-3 ani, infrastructura mijloacelor de plata electronica s-a dezvoltat puternic.
Numarul de carduri emise a crescut de la 9 milioane la peste 13 milioane, numarul de POS-uri a inregistrat aproape o dublare de la 48.000 la 81.000, iar numarul de ATM-uri a avansat de la 6.000 la 9.000, potrivit datelor prezentate de compania de consultanta AT Kearney.
Romania ramane insa codasa la capitolul plati electronice, comparativ cu tarile europene. "Tranzactiile cu bancnote inca detin o pondere ridicata in Romania, de 76%, fata de tarile din Europa Centrala si de Est unde ponderea este de 44% sau tarile din vestul Europei unde ponderea este de 22%", spune Andrei Cretu, consultant la AT Kearney.