MasterCard: Doar o treime din carduri au fost emise din initiativa posesorului
Numai o treime din posesorii de card au fost la banca sa isi
aleaga singuri cardul, majoritatea cardurilor emise fiind din
initiativa angajatorului, a universitatii sau chiar a bancii, a
declarat Denisa Mateescu, general manager pe Romania si Regiunea
Balcanilor, MasterCard Europe, in cadrul unui forum privind piata
cardurilor.
"Card seekers (cautatorii de carduri - n.r.), asa cum i-am numit
noi pe cei care se duc la banca din proprie initiativa sa isi
aleaga cardul, sunt tineri cu educatie superioara din Capitala sau
din orasele mari. Tot acestia sunt cei care utilizeaza cardul mai
mult pentru cumparaturi decat pentru retrageri de numerar si, in
general, au mai multe carduri, cel putin unul de debit si unul de
credit", spune Mateescu.
MasterCard a realizat un studiu pe piata cardurilor din Romania in
perioada ianuarie-iunie 2009, pentru a identifica obiceiurile,
atitudinile si perceptia romanilor vizavi de mijloacele de plata
electronice.
Principalele motive pentru care un client se duce singur la banca
si solicita emiterea unui card sunt necesitatea de a avea acces
permanent la banii sai (in 54% din cazuri), dorinta de a tine
socoteala mai usor cheltuielilor (21%) si evitarea de a avea asupra
sa numerar (19%).
Principalele trasaturi pe care le urmareste un client la achizitia
unui card sunt costurile. Comisioanele de emitere si de
administrare conteaza in proportie de 33% in cazul unui card de
debit si de 28% in cazul unui card de credit. Pe locul doi in
decizia de achizitie a unui card urmeaza dobanzile, fie ele pentru
economiile din cont sau pentru imprumutul luat prin card.
"Studiul mai arata ca, exceptan-du-i pe cei care platesc numai cu
cardul (2% din posesorii de card platesc cumparaturile numai prin
card), doua treimi din respondenti au cardul cu ei zilnic, fie ca
il folosesc sau nu. Deci la acest capitol nu avem de luptat prea
mult", spune Mateescu.
In medie, un roman detine 1,2 - 1,5 carduri, acesta fiind produsul
cel mai utilizat de clientii bancilor. Cardurile de debit detin o
pondere de 89% din totalul cardurilor emise si de 87% din cardurile
utilizate. Reflectand piata tanara a cardurilor din Romania, media
de varsta a unui card de debit este de 2,5 ani, perioada aproape
egala cu cea a principalului card pe care il detine un roman, se
mai arata in studiu. In acest interval de timp, de 2-3 ani,
infrastructura mijloacelor de plata electronica s-a dezvoltat
puternic.
Numarul de carduri emise a crescut de la 9 milioane la peste 13
milioane, numarul de POS-uri a inregistrat aproape o dublare de la
48.000 la 81.000, iar numarul de ATM-uri a avansat de la 6.000 la
9.000, potrivit datelor prezentate de compania de consultanta AT
Kearney.
Romania ramane insa codasa la capitolul plati electronice,
comparativ cu tarile europene. "Tranzactiile cu bancnote inca detin
o pondere ridicata in Romania, de 76%, fata de tarile din Europa
Centrala si de Est unde ponderea este de 44% sau tarile din vestul
Europei unde ponderea este de 22%", spune Andrei Cretu, consultant
la AT Kearney.