Vanzatorii de uleiuri de motor sunt pesimisti: nivelul maxim al crizei, in primele luni din 2010

Autor: Roxana Petrescu 08.11.2009

Producatorii si importatorii de lubrifianti auto si industriali spun ca in primul semestru al anului viitor volumele vandute vor scadea cu inca, 10% dupa ce pana acum vanzarile companiilor din aceasta piata s-au redus cu circa 30%.



Firmele de profil cred ca cea mai dura etapa a crizei economice va fi inregistrata abia in prima parte a anului viitor. "In primele noua luni din acest an, industria noastra s-a confruntat cu o contractie a pietei de aproximativ 30%. Volumul vanzarilor de lubrifianti auto si industriali depinde de evolutiile din toate industriile, in primul rand din industria auto. Evident, contractia economiei se proiecteaza in mod direct in restrangerea pietei de uleiuri de motor si industriale", spun reprezentantii Lubrichem, patronatul producatorilor si importatorilor de lubrifianti, chimicale si accesorii auto.
Lubrichem reprezinta peste 80% din piata romaneasca a lubrifiantilor industriali si auto, printre membri numarandu-se companii precum Chevron Romania care distribuie gama de lubrifianti Texaco, Elgeka-Ferfelis Romania, care comercializeaza gama de lubrifianti Shell, Lukoil Romania, MOL Romania, Prista Oil, OMV sau Premium Lubricants Romania care distribuie produsele Castrol, BP sau Aral.

Estimari pesimiste pentru 2010
Companiile de profil sunt de parere ca ceea ce este mai rau abia de acum inainte urmeaza si cred ca anul viitor se vor confrunta cu o reducere de 10% a volumelor vandute. Mai multe companii din diferite sectoare de activitate si-au exprimat pesimismul in ceea ce priveste sfarsitul acestui an si anul viitor, precizand ca lucrurile nu au cum sa se imbunatateasca in contextul in care puterea cumparatorilor scade din ce in ce mai mult, somajul creste, iar situatia economica in general se deterioreaza in lipsa unor masuri foarte clare anticriza.
"Analizand datele economice de care dispunem, estimam ca, cel putin in primul semestru al anului viitor, se va accentua tendinta de comprimare a pietei uleiurilor de motor si industriale care se va mai restrange cu cel putin 10%. Consideram ca nivelul maxim al crizei economice din Romania va fi atins in primele luni ale anului 2010. Speram insa ca institutiile statului sa devina mai constiente de rolul pe care trebuie sa il joace in relatia cu mediul de afaceri si sa preia propunerile noastre, atat in ceea ce priveste modificarea legislatiei, cat si in aplicarea acesteia", mai spun reprezentantii Lubrichem.
Piata de profil are o valoare de circa 200 de milioane de euro, anul trecut fiind comercializate 155.000 de tone de lubrifianti de motor si industriali.

Imblanziti fiscalitatea
Companiile din domeniul distributiei uleiurilor de motor si industriale spun ca la nivel de piata una dintre tendintele notabile ale ultimilor ani a fost cresterea ponderii uleiurilor performante pe masura ce romanii au inceput sa-si cumpere masini din ce in ce mai multe si mai bune.
In ciuda acestui lucru, cantitatile au scazut semnificativ in 2009 pe fondul crizei economice care a dus la scaderea drastica a numarului de masini noi vandute local.
"Pe piata romaneasca a uleiurilor de motor si industriale sunt vizibile in acest moment doua tendinte: pe de-o parte a crescut ponderea uleiurilor performante, pe masura ce in parcul auto romanesc a crescut ponderea brandurilor de calitate, iar, pe de alta parte, se fac simtite efectele crizei economice prin restrangerea semnificativa a consumului de lubrifianti", spun reprezentantii Lubrichem. Potrivit companiilor de profil, o solutie pentru redresarea situatiei ar fi imblanzirea fiscalitatii.
"Pentru a atenua efectele crizei economice este necesar sa se produca o schimbare a atitudinii institutiilor statului fata de mediul de afaceri. Reprezentatii acestor institutii trebuie sa inteleaga ca daca sufoca firmele prin fiscalizari excesive si controale care urmaresc aplicarea de amenzi, nu vor reusi decat sa adanceasca recesiunea economica", au mai precizat reprezentantii Lubrichem.

Confruntati cu scaderea

155.000 de tone - cantitatea comercializata

30% - ritmul de scadere in primele noua luni ale anului

10% - estimare de scadere pentru primul semestru al anului 2010