Vanzatorii de uleiuri de motor sunt pesimisti: nivelul maxim al crizei, in primele luni din 2010
Producatorii si importatorii de lubrifianti auto si industriali spun ca in primul semestru al anului viitor volumele vandute vor scadea cu inca, 10% dupa ce pana acum vanzarile companiilor din aceasta piata s-au redus cu circa 30%.
Firmele de profil cred ca cea mai dura etapa a crizei economice
va fi inregistrata abia in prima parte a anului viitor. "In primele
noua luni din acest an, industria noastra s-a confruntat cu o
contractie a pietei de aproximativ 30%. Volumul vanzarilor de
lubrifianti auto si industriali depinde de evolutiile din toate
industriile, in primul rand din industria auto. Evident, contractia
economiei se proiecteaza in mod direct in restrangerea pietei de
uleiuri de motor si industriale", spun reprezentantii Lubrichem,
patronatul producatorilor si importatorilor de lubrifianti,
chimicale si accesorii auto.
Lubrichem reprezinta peste 80% din piata romaneasca a
lubrifiantilor industriali si auto, printre membri numarandu-se
companii precum Chevron Romania care distribuie gama de lubrifianti
Texaco, Elgeka-Ferfelis Romania, care comercializeaza gama de
lubrifianti Shell, Lukoil Romania, MOL Romania, Prista Oil, OMV sau
Premium Lubricants Romania care distribuie produsele Castrol, BP
sau Aral.
Estimari pesimiste pentru 2010
Companiile de profil sunt de parere ca ceea ce este mai rau abia de
acum inainte urmeaza si cred ca anul viitor se vor confrunta cu o
reducere de 10% a volumelor vandute. Mai multe companii din
diferite sectoare de activitate si-au exprimat pesimismul in ceea
ce priveste sfarsitul acestui an si anul viitor, precizand ca
lucrurile nu au cum sa se imbunatateasca in contextul in care
puterea cumparatorilor scade din ce in ce mai mult, somajul creste,
iar situatia economica in general se deterioreaza in lipsa unor
masuri foarte clare anticriza.
"Analizand datele economice de care dispunem, estimam ca, cel putin
in primul semestru al anului viitor, se va accentua tendinta de
comprimare a pietei uleiurilor de motor si industriale care se va
mai restrange cu cel putin 10%. Consideram ca nivelul maxim al
crizei economice din Romania va fi atins in primele luni ale anului
2010. Speram insa ca institutiile statului sa devina mai constiente
de rolul pe care trebuie sa il joace in relatia cu mediul de
afaceri si sa preia propunerile noastre, atat in ceea ce priveste
modificarea legislatiei, cat si in aplicarea acesteia", mai spun
reprezentantii Lubrichem.
Piata de profil are o valoare de circa 200 de milioane de euro,
anul trecut fiind comercializate 155.000 de tone de lubrifianti de
motor si industriali.
Imblanziti fiscalitatea
Companiile din domeniul distributiei uleiurilor de motor si
industriale spun ca la nivel de piata una dintre tendintele
notabile ale ultimilor ani a fost cresterea ponderii uleiurilor
performante pe masura ce romanii au inceput sa-si cumpere masini
din ce in ce mai multe si mai bune.
In ciuda acestui lucru, cantitatile au scazut semnificativ in 2009
pe fondul crizei economice care a dus la scaderea drastica a
numarului de masini noi vandute local.
"Pe piata romaneasca a uleiurilor de motor si industriale sunt
vizibile in acest moment doua tendinte: pe de-o parte a crescut
ponderea uleiurilor performante, pe masura ce in parcul auto
romanesc a crescut ponderea brandurilor de calitate, iar, pe de
alta parte, se fac simtite efectele crizei economice prin
restrangerea semnificativa a consumului de lubrifianti", spun
reprezentantii Lubrichem. Potrivit companiilor de profil, o solutie
pentru redresarea situatiei ar fi imblanzirea fiscalitatii.
"Pentru a atenua efectele crizei economice este necesar sa se
produca o schimbare a atitudinii institutiilor statului fata de
mediul de afaceri. Reprezentatii acestor institutii trebuie sa
inteleaga ca daca sufoca firmele prin fiscalizari excesive si
controale care urmaresc aplicarea de amenzi, nu vor reusi decat sa
adanceasca recesiunea economica", au mai precizat reprezentantii
Lubrichem.
Confruntati cu scaderea
155.000 de tone - cantitatea comercializata
30% - ritmul de scadere in primele noua luni ale anului
10% - estimare de scadere pentru primul semestru al anului 2010
- Tendinte: cresterea ponderii uleiurilor performante in contextul innoirii parcului auto
- Jucatori semnificativi: Texaco, Elgeka-Ferfelis Romania, Lukoil, MOL, Prista Oil, OMV sau Premium Lubricants Romania