Sunt spalatoriile cu autoservire imune la criza?
Concedierile survenite pe motiv de criza au motivat o serie de
persoane sa se lanseze in afaceri considerate a fi imune la crize,
in aceasta categorie intrand de altfel si spalatoriile auto si cele
de haine.
Aceeasi recesiune care i-a distrus americanului Brian McChristian
cariera in domeniul financiar ii aduce acestuia profit in afacerea
cu spalatorii de haine, scrie The New York Times.
"Veniturile mele au fost cu 10-12% mai mari anul acesta", spune
McChristian, care la inceputul lui 2008 a achizitionat spalatoria
cu autoservire Austin Community Coin Laundry din vestul metropolei
Chicago, la putin timp dupa ce si-a pierdut jobul de ofiter de
credite intr-o banca.
In businessurile cu spalatorii cu autoservire este nevoie de un
avans de doar 20% pentru achizitia echipamentelor, dupa care poti
da drumul afacerii. Mai mult, nici nu ai nevoie de experienta,
potrivit lui McChristian.
In conditii economice precare, spalatoriile cu autoservire care
functioneaza non-stop sunt cu adevarat profitabile. Oamenii isi
spala hainele si pe timp de criza, somerii nu isi mai permit sa-si
repare masinile de spalat stricate, si de multe ori cei care raman
fara casa in urma prescrierilor ipotecare apeleaza la aceste
servicii.
"Acum, mai mult ca niciodata, vom testa daca modelul acesta de
business este imun la recesiune", afirma Brian Wallace,
presedintele asociatiei spalatoriilor cu autoservire din Statele
Unite.
Exista insa si spalatorii cu autoservire ale caror venituri au
scazut drastic in aceasta perioada, in special cele situate in
cartierele unde numarul de locuitori a intrat pe o panta
descendenta.
In Statele Unite, spalatoriile care deservesc clientii de origine
hispanica au de suferit cel mai mult din cauza reintoarcerii
acestora in tarile de origine, crede Wallace. Spre exemplu, exodul
hispanicilor a contribuit anul trecut la o scadere cu 15% a
veniturilor realizate de doua spalatorii cu autoservire din
Chicago, aflate in proprietatea lui Jim Schultz.
Circa 70% din proprietarii de spalatorii din Statele Unite detin o
singura unitate, in timp ce 20% dintre acestia opereaza cate doua
unitati. Spalatoriile cu autoservire reprezinta o industrie ce
genereaza 5 mld. dolari anual numai in SUA, prin intermediul celor
35.000 de puncte existente.
"Poti sa ai in administrare una dintre cele mai bune spalatorii din
tara fara a fi o firma prea mare", explica Wallace, presedintele
asociatiei spalatoriilor cu autoservire din SUA.
Fun Fact: Imaginea spalatoriilor cu autoservire este una clasica in
filme americane precum Shopgirl, Waynes's World 2 sau Laundromat,
reprezentand cel mai atipic loc de intalnire pentru protagonisti si
in acelasi timp spatiul in care se infiripa diferite povesti de
dragoste. Reteta a fost folosita si in diverse spoturi
publicitare.