Afacerile cu Pentagonul sunt o oaza de profit pentru companiile producatoare de echipamente militare
Mutarea trupelor americane din Irak in Afganistan aduce companiilor care produc echipamente militare bani frumosi din contractele incheiate cu Pentagonul, in conditiile in care in Afganistan flota de vehicule va fi inlocuita sau modernizata.
Patentul cu numarul de ordine 5.820.150, reprezentat de
suspensiile independente pentru camioane, este doar una dintre
sutele de inventii pentru care compania americana Oshkosh a obtinut
brevet in ultimii ani, scrie The New York Times. In conditiile in
care administratia americana isi reorienteaza trupele militare din
Irak catre Afganistan, numai aceasta inventie valoreaza miliarde de
dolari.
Acest tip special de suspensii este utilizat pentru noile camioane
blindate care reusesc sa evite minele artizanale ce au ucis sau
ranit sute de soldati americani si nu numai.
Oshkosh a reusit in urma cu putin timp sa castige unul dintre cele
mai importante contracte militare din ultima vreme, in valoare de
2,8 mld. dolari (1,9 mld. euro), prin care se angajeaza sa
construiasca 5.200 de astfel de camioane. Mai mult, reprezentantii
companiei se asteapta sa mai primeasca comenzi de inca 600 mil.
dolari (410 mil. euro) in urmatoarea perioada.
Primele unitati au fost deja livrate catre Afganistan luna trecuta,
iar Oshkosh a mai angajat inca 1.200 de persoane pentru a onora
restul comenzilor pana la sfarsitul primaverii.
Contractul castigat de compania Oshkosh este cea mai recenta dovada
ca Pentagonul se reorienteaza catre echipamente si arme mult mai
practice care sa aiba utilizare imediata pe campul de lupta, in
defavoarea investitiilor in programe de cercetare tehnologica
derulate pe perioade prea lungi de timp.
In aceste conditii, companii precum Oshkosh au sanse mult mai mari
sa prinda contracte, intrucat Pentagonul achizitioneza noi vehicule
pentru a-si adapta masinile la conditiile dificile de pe soselele
din regiunea muntoasa ce caracterizeaza Afganistanul.
Camioanele pot urca si pe pante cu unghi de 60 de
grade
Autoritatile americane au cheltuit 26 mld. dolari (17,8 mld. euro)
pentru a achizitiona 16.000 de camioane necesare la interventiile
militare din Irak, insa mare parte dintre acestea sunt prea rigide
pentru a strabate zonele muntoase din Afganistan.
In contextul in care dispozitivele explozibile improvizate devin
din ce in ce mai mult o amenintare la adresa trupelor americane,
camioanele produse de Oshkosh, mult mai usoare si mai agile, vor
reusi sa evite aceste pericole si sa poata urmari in continuare
insurgentii.
Camioanele pot transporta pana la cinci soldati si au capacitatea
de a parcurge drumuri cu o inclinare accentuata, de 60 de grade,
chiar si in marsarier. Totodata, sistemul special de suspensii
elimina posibilitatea ca axul rotilor sa se rupa in vreme ce
camionul traverseaza o portiune de drum cu bolovani sau alte
obstacole.
Suspensiile folosite in cazul acestor camioane reprezinta o
versiune usor modificata a unor amortizoare pe care Oshkosh a
inceput sa le utilizeze inca din 1998 pentru tancuri si mai apoi
pentru masinile de pompieri.
Pentagonul va mai cheltui inca 146 mil. dolari (100 mil. euro)
pentru instalarea acestor suspensii-minune pe 2.400 de camioane mai
vechi, ce urmeaza a fi mutare din Irak catre Afganistan.
Contractele cu autoritatile americane ofera o gura de aer proaspat
companiei Oshkosh, ce parea sortita sa falimenteze in urma cu un
an. Vanzarile de echipamente pentru constructii scazusera anul
trecut cu 70 pana la 80%, iar compania fusese nevoita sa concedieze
2.500 de angajati, respectiv 12% din forta totala de munca de care
dispunea, in conditiile in care isi restransese cheltuielile cu 200
mil. dolari (137 mil. euro).
Actiunile Oshkosh, care au atins un maxim istoric de 65,76 dolari
(44,9 euro) pe titlu in 2007, s-au prabusit pana la 3,92 dolari
(2,68 euro) fiecare in noiembrie 2008. Dupa ce in martie compania a
reusit sa-si renegocieze termenele de rambursare a unor datorii de
3,1 mld. dolari (2,12 mld. euro), actiunile au inceput sa se
aprecieze.
440.000 de dolari pentru un camion cu suspensii
independente
In special datorita recentelor contracte militare incheiate,
compania a anuntat la inceputul lunii revenirea pe profit, dupa
trei trimestre consecutive de pierderi, anticipand totodata ca va
avea rezultate financiare pozitive si anul viitor. In urma acestui
anunt, actiunile Oshkosh au urcat cu 10,9%, pana la 35,29 dolari
(24,10 euro) pe titlu.
"Noile tipuri de suspensii au fost o mana cereasca pentru compania
noastra", marturiseste directorul executiv al Oshkosh, Robert G.
Bohn.
Interesul pentru camioanele dotate cu suspensii independente a
debutat pentru Oshkosh in urma cu un an, cand pierdea licitatia
pentru un contract extrem de important cu armata americana.
Kenneth Juergens, colonel in rezerva ce colaboreaza cu Oshkosh,
spune ca imediat si-a dat seama de oportunitatile imense pe care le
oferea combinarea suspensiilor produse de companie cu o serie de
dispozitive de ultima generatie create de o firma israeliana.
Chiar daca din punct de vedere financiar compania nu dispunea de
prea multe resurse, Bohn a acceptat sa investeasca cateva milioane
de dolari pentru a participa la o licitatie organizata de Pentagon
si pentru a produce cinci camioane dotate cu aceste suspensii pe
care armata americana sa faca teste.
Un astfel de camion costa 440.000 de dolari, pretul fiind relativ
modest comparativ cu celelalte oferte de pe piata, spune James
McAleese, consultant pe probleme milittare din statul american
Virginia.
Hummer dispare de pe segmentul militar
Brandul Hummer, candva vedeta trupelor americane, a pierdut in
ultimii ani teren in fata altor producatori de autovehicule
utilitar-militare. Primul model, Hum-Vee, a fost produs in mai
multe versiuni, adaptate pentru fiecare tip de structura militara.
Initial detinut de compania AM General si mai apoi de colosul
american General Motors, Hummer a fost vandut la inceputul lunii
iunie companiei chineze Sichuan Tengzong, in urma unei tranzactii
de circa 150 mil. dolari. Cu toate acestea, viitorul Hummer in
industria militara pare a fi pecetluit, intrucat odata cu
achizitia, Sichuan nu a putut prelua si know-how-ul productiei de
autovehicule militare, detinut exclusiv de AM General, nu si de
General Motors.