Unde s-au construit drumuri? Vanzarile de agregate folosite pentru pavarea drumurilor au scazut cu 50%

Autor: Catalin Lupoaie 10.11.2009

Consumul de agregate, o piata de circa 500-600 mil. euro in 2008 care se adreseaza in principal lucrarilor de infrastructura (rutiera si feroviara), a inregistrat anul acesta cea mai drastica scadere din ultimii cinci ani, ajungand la jumatate din nivelul de anul trecut.

Agregatele includ nisip, pietris si balast. Cauzele semnalate de principalii producatori sunt reducerea numarului de proiecte de infrastructura fata de anii precedenti si lipsa unei monitorizari a sectorului din partea autoritatilor care a condus la intensificarea competitiei neloiale.

Consumul de piatra de cariera a ajuns anul trecut la un volum de 80-100 de milioane de tone, la un pret mediu de 6-7 euro/tona, iar anul acesta a scazut in valoare cu circa 50%, pana la 300 mil. euro, potrivit informatiilor din piata.

Guvernul a anuntat la inceputul anului ca are ca prioritate lucrarile de infrastructura si ca va aloca 10 mld. euro anul acesta, insa producatorii de agregate nu au resimtit investitiile, desi lucrarile de terasamente sunt primele derulate pentru modernizarea si construirea de autostrazi si cai ferate.

Totusi jucatorii de pe piata prognozeaza o revenire usoara a pietei in 2010. "Piata oficiala a scazut cu peste 50%, o parte din scadere fiind cauzata de transportul ilegal, prin supraincarcarea camioanelor. Speram intr-o crestere de 5-10% anul viitor, in special a doua jumatate, daca se vor finanta proiecte de infrastructura si se vor face controale eficiente pentru transport", a declarat Catalin Gariuta, director general al Carpat Agregate, cu afaceri anuale de 29,5 mil. euro si o productie de peste 3 milioane de tone de agregate pe an.

90% din transporturi sunt ilegale

Transporturile ilegale au fost resimtite si de grupul francez Lafarge, care activeaza pe aceasta piata prin intermediul firmelor Lafarge Agregate Betoane si Cariere Plus, avand o capacitate de productie de peste 5 milioane de tone pe an.

Potrivit datelor Lafarge, majoritatea companiilor, circa 90% din piata, nu respecta legislatia privind limita maxima admisa la transportul rutier al produselor, in conditiile in care piata de agregate este una cu rate mici de profitabilitate, iar cheltuielile de transport reprezinta aproximativ 50% din totalul costurilor.

"De fiecare data cand vezi un camion din Romania ca transporta agregate, este supraincarcat. Incarcatura nu ar trebui sa fie vizibila", a declarat recent Adam Paczoska, seful segmentului de agregate din Romania al producatorului francez de materiale de constructii Lafarge. Anul acesta Lafarge a livrat agregate doar catre doua proiecte de infrastructura feroviara - tronsonul Bucuresti-Constanta si Campina-Predeal, iar vanzarile de agregate ale francezilor in Romania ar putea scadea in 2009 cu 55-65%, peste corectia de 40% a segmentului de piata, tocmai din cauza competitiei neloiale din partea competitorilor, urmand ca in 2010 vanzarile sa ramana la acelasi nivel.

Una dintre solutiile propuse de Lafarge pentru inasprirea controalelor este cedarea unei cote din redeventa platita statului catre autoritatile locale din zona de exploatare, care devin direct interesate de legalitatea si profitabilitatea respectivelor activitati.

Potrivit jucatorilor de pe piata, Guvernul a reusit anul acesta sa imbunatateasca conditiile de piata prin aprobarea in aprilie a unei ordonante de urgenta prin care modul de calcul al redeventelor pentru o serie de resurse minerale, cu exceptia petrolului si gazelor, a fost schimbat din cota procentuala din valoarea productiei in plata unor sume fixe. Cei mai importanti jucatori de pe piata de agregate sunt Carpat Agregate, Strabag, Grandemar Cluj, Tarmack sau Holcim.

Drumuri stricate de camioane

Supraincarcarea camioanelor cu agregate este una dintre principalele probleme care au condus la afectarea infrastructurii de transport si la cresterea necesarului de fonduri pentru reparatii.

La jumatatea lunii aprilie, ministrul transporturilor Radu Berceanu a declarat ca va propune Guvernului masuri "foarte neplacute", care vor merge pana la confiscarea autovehiculului care circula cu greutatea mai mare decat cea de 40 de tone admisa de lege. Cu toate acestea, declaratia a ramas doar la nivel de intentie pentru ca nu a fost pusa in aplicare.