BULETIN DE STIRI/ Cum a traversat Oceanul Atlantic o carte din Romania

Autor: Pop Ioan 10.11.2009
La New York cu Andrei Oisteanu
Anul acesta a apărut in SUA, la University of Nebraska Press, cartea lui Andrei Oişteanu, "Inventing the Jew: Antisemitic Stereotypes in Romanian and Other Central-East European Cultures" (traducerea volumului "Imaginea evreului in cultura română", Editura Humanitas, 2004). Pe coperta a patra a cărţii sunt prezentări elogioase semnate de Norman Manea, Andrei Codrescu şi Moshe Idel (semnatarul prefeţei). Recent, cartea a fost lansată la New York, printre vorbitori numărându-se Vladimir Tismăneanu, Randolph Braham, M. Idel şi autorul (foto 1). Cartea (foto 2) este foarte bine primită in presa occidentală, una dintre recenzii fiind semnată de V. Tismăneanu in "Times Literary Supplement".
Spectacolul Revoluţiei: după 20 de ani
Festivalul "Performing Revolution in Central and Eastern Europe" a debutat recent la New York şi propune o amplă serie de evenimente ce se vor desfăşura până in martie 2010. Festivalul a fost iniţiat de New York Public Library for the Performing Arts şi e organizat in colaborare cu o serie de asociaţii americane şi institute culturale est-europene, printre care şi Institutul Cultural Român de la New York. Weekend-ul inaugural (6-7 noiembrie) a fost rezervat unui maraton muzical intitulat "Rebel Waltz: Muzica underground din spatele Cortinei de Fier". Din România, Timpuri Noi a intregit un line-up din care au mai facut parte: cehii de la Psi Vojaci, supravegheaţi de poliţia secretă incă de la primul lor concert din 1979, foştii lor compatrioţi, slovacii de la Bez Ladu a Skladu, legendara trupă punk din Polonia Dezerter şi maghiarii de la Kontroll Csoport. Şirul de evenimente ce vor avea loc in perioada noiembrie 2009 - martie 2010 include: lecturi publice cu participarea scriitorilor Dan Sociu şi Matei Vişniec, o prezentare autobiografică performativă a dramaturgului Saviana Stănescu şi a patra ediţie a Festivalului de Film Românesc de la New York (4-6 decembrie), care se va deschide cu documentarul de montaj "Videograme dintr-o Revoluţie", de Andrei Ujică şi Harun Farocki. Piesa de rezistenţă a intregului festival este elaborata expoziţie intitulată "Revolutionary Voices: Performing Arts in Central & Eastern Europe in the 1980s". Pentru a pune in evidenţă contextul românesc, ICR New York a produs şi prezintă următoarele exponate: o broşură/ziar care include scurte texte despre cenzura in teatrul românesc din anii 70-80; fragmente video şi afişul spectacolului "Dimineaţa pierdută", după Gabriela Adameşteanu, dramatizare şi regie Cătălina Buzoianu; fragmente video despre scena muzicală underground din România, explicitate prin fragmente video din concertele formaţiei Timpuri Noi; un fragment din concertele găzduite de Club A in anii 80 (foto 3); un montaj video despre spectacolele artistice de larg consum patentate de regimul comunist, o lucrare video din 1978 a artistului vizual Ion Grigorescu. Expoziţia "Revolutionary Voices" va fi deschisă in perioada 18 noiembrie 2009 - 20 martie 2010.
Blog the Theatre
Teatre din Austria şi Italia participa, intre 13 şi 16 noiembrie, la Festivalul "Blog the Theatre", organizat de Teatrul Bulandra din Capitală, in cadrul programului "Bulandra Underground". In urma iniţiativei teatrului bucurestean şi a board-ului Uniunii Teatrelor din Europa (UTE), cele mai apreciate producţii europene născute din texte de blog vor fi prezentate publicului. Proiectul işi propune să cerceteze felul in care simte şi gândeşte generaţia internetului din ţările partenere şi să investigheze locurile comune, diferenţele, pretenţiile, intrebările care există in diversele comunităţi din noua sferă europeană, transformând texte de blog in piese de teatru. Alături de iniţiatori şi de Teatrul Bulandra, alte trei mari teatre europene au răspuns provocării de a transforma texte de blog in teatru veritabil: Orkeny Istvan Theatre din Ungaria, Teatro Garibaldi di Palermo (Italia) şi Narodowy Stary Teatr din Cracovia (Polonia).
Ecouri la final de festival
Concursul şi Festivalul Naţional al Liedului Românesc de la Braşov s-au incheiat, publicul aclamându-i pe toţi participanţii la Concertul de Gală, in primul rând pe laureaţii Premiului I, soprana Luiza Fatyol, tenorul Ştefan Pop şi baritonul Mihail Dogotari (foto 4). «Concursul, a declarat Mariana Nicolesco, creatoarea acestei manifestări importante a muzicii româneşti, a confirmat nivelul excepţional la care s-au ridicat cei mai mulţi dintre tinerii artişti. Din 2003 incoace Festivalul şi Concursul Naţional al Liedului Românesc pun in lumină minunatele lieduri ale compozitorilor români, o adevărată comoară naţională fondată pe vechiul cântec de dor. In entuziasmul general, demonstrând vitalitatea la noi a acestui gen muzical, extrem de rafinat, câştigătorii Premiului I au interpretat creaţii semnate de Paul Constantinescu, celebrând 100 de ani de la naşterea compozitorului, sau de Carmen Petra-Basacopol şi Adrian Pop, prezenţi in sală.»
Regândind anul 1989 la Roma
Accademia di Romania din Roma, Universitatea "La Sapienza" din Roma şi CeSEO (Centro Studi sull'Europa Orientale, Universitatea din Genova) au organizat, in 9, 10 si 11 noiembrie, colocviul internaţional "Ripensando il 1989: la fine dell'egemonia sovietica in Europa orientale"/ "Regândind anul 1989: sfârşitul hegemoniei sovietice in Europa de Est". Au participat la colocviu Roberto Sinigaglia (Univ. di Genova), Fulco Lanchester (Univ. "La Sapienza", Roma), Sergio Bertolissi (Univ. di Napoli "L'Orientale"), Jerome Heurtaux (Univ. Paris-Dauphine), Francesco Dante (Santa Sede/ Sfântul Scaun), Matteo Pizzigallo (Univ. Federico II, Napoli), Pasquale Fornaro (Univ. di Messina), Giuseppe Rutto (Univ. di Torino), Nadege Ragaru (CERI-Paris), Grigore Arbore Popescu (CNR - Venezia), Lauro Grassi (Univ. degli Studi, Milano), Vasile Puşcaş (Univ. Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca), Marcela Sălăgean (Univ. Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca), Virgil Ţârău (Univ. Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca), Marius Bucur, (Univ. Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca), Umberto Ranieri, fost preşedinte al Comisiei pentru Afacerile Externe a Camerei Deputaţilor din Italia.
La o sută de ani de la naşterea lui Yannis Ritsos
Fundatia Culturala Greaca a organizat pe 10 noiembrie, la Muzeul Naţional "George Enescu" din Capitala, un eveniment menit să cinstească memoria marelui poet grec Yannis Ritsos, la o sută de ani de la naşterea acestuia. Momentul a fost marcat prin prezentarea antologiei poetice publicate de Editura Omonia, in traducerea neoelenistului Tudor Dinu, şi prin concertul susţinut de Aliki Kagialoglou, care a interpretat, acompaniată la pian, piese muzicale pe versuri de Yannis Ritsos. La eveniment a participat si actriţa Adela Mărculescu, care a recita in limba română poeme de Yannis Ritsos cuprinse in antologie.
A numi lucruri care incă nu există
ICR Madrid participă la cea de-a II-a ediţie a Festivalului Internaţional de Gravură Contemporană "Ingrafica", desfăşurat la Cuenca in perioada 6 noiembrie - 13 decembrie 2009, cu expoziţia "Naming Things That Do Not Yet Exist"/ "A numi lucruri care incă nu există" a lui Sebastian Moldovan. Sub titulatura "Realitate sau ficţiune", Ingrafica 2009 găzduieste propuneri expoziţionale inedite, menite să indemne la reflecţia publică asupra gravurii şi graficii ca discipline artistice ale secolului XXI. ICR Madrid a iniţiat colaborarea cu festivalul incă de la prima ediţie, in 2008. Cuenca este un oraş istoric cu rezonanţe artistice, declarat Patrimoniu al Umanităţii UNESCO in 1996, un spaţiu al avangardei artistice spaniole din anii '60 transformat in centrul artei abstracte spaniole. Sebastian Moldovan s-a născut in 1982 in Baia Mare. A studiat la Universitatea de Artă şi Design din Cluj-Napoca si la Ecole Regionale des Beaux-Arts, Nantes.
EuroThalia debuteaza in capitala Banatului
Teatrul German de Stat Timişoara organizează in orasul de pe Bega, prima editie a Festivalului de Teatru "EuroThalia" (foto 5), eveniment ce se va desfasura intre 15 şi 22 noiembrie. Selecţia spectacolelor a stat sub semnul confluenţelor şi al dialogului intercultural, producţiile urmand sa se joace in limbile română si germană, dar si in alte limbi. Toate reprezentaţiile se vor traduce pentru spectatori. Regizori precum Alexandru Dabija, Radu Afrim, Radu Alexandru Nica, dar şi Grigore Gonţa, Szabo K. Istvan sau Sorin Militaru sunt reprezentaţi, prin spectacolele pe care le-au montat, la ediţia din acest an a festivalului. Alături de trupe din Romania a fost invitat şi Teatrul Biel-Solothurn din Elveţia, cu adaptarea după piesa lui Wolfram von Eschenbach "Parzival sRaubkopiet", precum şi proiectul independent de teatru-dans "...Before the end after..." sub conducerea tinerei regizoare şi coregrafe Baczo Tunde. Criticul de teatru Mircea Morariu va prezenta in cadrul festivalului volumul său recent apărut, "Cu Ion Caramitru de la Hamlet la Hamlet şi mai departe".
Povestea unui destin in 60 de tablouri
O retrospectivă dedicată pictorului Octav Angheluţă (1904-1978) este găzduită, intre 10 şi 30 noiembrie, la Muzeul Municipiului Bucureşti. Manifestarea aduce in prim-plan peste 60 de tablouri provenind din Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul Brăilei, Muzeul de Artă Vizuală din Galaţi şi colecţii particulare. Unele dintre aceste lucrări nu au mai fost prezentate in expoziţii de peste cinci decenii. Absolvent al Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti in anul 1927, sub indrumarea lui G.D. Mirea şi Camil Ressu, Octav Angheluţă a obţinut primele premii ca pictor in 1929. A fost director al Pinacotecii Statului şi fondator al Asociaţiei Pictorilor şi Sculptorilor români, alături de personalităţi precum Dumitru Ghiaţă, Ion Ţuculescu, Alexandru Moscu, Alexandru Ciucurencu, Lucian Grigorescu. Lui Octav Angheluţă i se datorează mutarea şi salvarea fondului de patrimoniu din muzeele bucureştene in timpul bombardamentelor din cel de-dl doilea Război Mondial. A fost, de asemenea, profesor la catedra de pictură a Institutului de Arte Plastice "Nicolae Grigorescu" din Bucureşti.