BULETIN DE STIRI/ Cum a traversat Oceanul Atlantic o carte din Romania
Autor:
Pop Ioan
10.11.2009
La New York cu Andrei
Oisteanu
Anul acesta a apărut in SUA, la
University of Nebraska Press, cartea lui Andrei Oişteanu,
"Inventing the Jew: Antisemitic Stereotypes in Romanian and Other
Central-East European Cultures" (traducerea volumului "Imaginea
evreului in cultura română", Editura Humanitas, 2004). Pe coperta a
patra a cărţii sunt prezentări elogioase semnate de Norman Manea,
Andrei Codrescu şi Moshe Idel (semnatarul prefeţei). Recent, cartea
a fost lansată la New York, printre vorbitori numărându-se Vladimir
Tismăneanu, Randolph Braham, M. Idel şi autorul (foto 1).
Cartea
(foto 2) este foarte bine primită in presa occidentală, una dintre
recenzii fiind semnată de V. Tismăneanu in "Times Literary
Supplement".
Spectacolul Revoluţiei: după
20 de ani
Festivalul "Performing
Revolution in Central and Eastern Europe" a debutat recent la New
York şi propune o amplă serie de evenimente ce se vor desfăşura
până in martie 2010. Festivalul a fost iniţiat de New York Public
Library for the Performing Arts şi e organizat in colaborare cu o
serie de asociaţii americane şi institute culturale est-europene,
printre care şi Institutul Cultural Român de la New York.
Weekend-ul inaugural (6-7 noiembrie) a fost rezervat unui maraton
muzical intitulat "Rebel Waltz: Muzica underground din spatele
Cortinei de Fier". Din România, Timpuri Noi a intregit un line-up
din care au mai facut parte: cehii de la Psi Vojaci, supravegheaţi
de poliţia secretă incă de la primul lor concert din 1979, foştii
lor compatrioţi, slovacii de la Bez Ladu a Skladu, legendara trupă
punk din Polonia Dezerter şi maghiarii de la Kontroll Csoport.
Şirul de evenimente ce vor avea loc in perioada noiembrie 2009 -
martie 2010 include: lecturi publice cu participarea scriitorilor
Dan Sociu şi Matei Vişniec, o prezentare autobiografică
performativă a dramaturgului Saviana Stănescu şi a patra ediţie a
Festivalului de Film Românesc de la New York (4-6 decembrie), care
se va deschide cu documentarul de montaj "Videograme dintr-o
Revoluţie", de Andrei Ujică şi Harun Farocki. Piesa de rezistenţă a
intregului festival este elaborata expoziţie intitulată
"Revolutionary Voices: Performing Arts in Central & Eastern
Europe in the 1980s". Pentru a pune in evidenţă contextul românesc,
ICR New York a produs şi prezintă următoarele exponate: o
broşură/ziar care include scurte texte despre cenzura in teatrul
românesc din anii 70-80; fragmente video şi afişul spectacolului
"Dimineaţa pierdută", după Gabriela Adameşteanu, dramatizare şi
regie Cătălina Buzoianu; fragmente video despre scena muzicală
underground din România, explicitate prin fragmente video din
concertele formaţiei Timpuri Noi; un fragment din concertele
găzduite de Club A in anii 80 (foto 3); un montaj video despre
spectacolele artistice de larg consum patentate de regimul
comunist, o lucrare video din 1978 a artistului vizual Ion
Grigorescu. Expoziţia "Revolutionary Voices" va fi deschisă in
perioada 18 noiembrie 2009 - 20 martie 2010.
Blog the
Theatre
Teatre din Austria şi Italia
participa, intre 13 şi 16 noiembrie, la Festivalul "Blog the
Theatre", organizat de Teatrul Bulandra din Capitală, in cadrul
programului "Bulandra Underground". In urma iniţiativei teatrului
bucurestean şi a board-ului Uniunii Teatrelor din Europa (UTE),
cele mai apreciate producţii europene născute din texte de blog vor
fi prezentate publicului. Proiectul işi propune să cerceteze felul
in care simte şi gândeşte generaţia internetului din ţările
partenere şi să investigheze locurile comune, diferenţele,
pretenţiile, intrebările care există in diversele comunităţi din
noua sferă europeană, transformând texte de blog in piese de
teatru. Alături de iniţiatori şi de Teatrul Bulandra, alte trei
mari teatre europene au răspuns provocării de a transforma texte de
blog in teatru veritabil: Orkeny Istvan Theatre din Ungaria, Teatro
Garibaldi di Palermo (Italia) şi Narodowy Stary Teatr din Cracovia
(Polonia).
Ecouri la final de
festival
Concursul şi Festivalul Naţional
al Liedului Românesc de la Braşov s-au incheiat, publicul
aclamându-i pe toţi participanţii la Concertul de Gală, in primul
rând pe laureaţii Premiului I, soprana Luiza Fatyol, tenorul Ştefan
Pop şi baritonul Mihail Dogotari (foto 4). «Concursul, a declarat
Mariana Nicolesco, creatoarea acestei manifestări importante a
muzicii româneşti, a confirmat nivelul excepţional la care s-au
ridicat cei mai mulţi dintre tinerii artişti. Din 2003 incoace
Festivalul şi Concursul Naţional al Liedului Românesc pun in lumină
minunatele lieduri ale compozitorilor români, o adevărată comoară
naţională fondată pe vechiul cântec de dor. In entuziasmul general,
demonstrând vitalitatea la noi a acestui gen muzical, extrem de
rafinat, câştigătorii Premiului I au interpretat creaţii semnate de
Paul Constantinescu, celebrând 100 de ani de la naşterea
compozitorului, sau de Carmen Petra-Basacopol şi Adrian Pop,
prezenţi in sală.»
Regândind anul 1989 la
Roma
Accademia di Romania din Roma,
Universitatea "La Sapienza" din Roma şi CeSEO (Centro Studi
sull'Europa Orientale, Universitatea din Genova) au organizat, in
9, 10 si 11 noiembrie, colocviul internaţional "Ripensando il 1989:
la fine dell'egemonia sovietica in Europa orientale"/ "Regândind
anul 1989: sfârşitul hegemoniei sovietice in Europa de Est". Au
participat la colocviu Roberto Sinigaglia (Univ. di Genova), Fulco
Lanchester (Univ. "La Sapienza", Roma), Sergio Bertolissi (Univ. di
Napoli "L'Orientale"), Jerome Heurtaux (Univ. Paris-Dauphine),
Francesco Dante (Santa Sede/ Sfântul Scaun), Matteo Pizzigallo
(Univ. Federico II, Napoli), Pasquale Fornaro (Univ. di Messina),
Giuseppe Rutto (Univ. di Torino), Nadege Ragaru (CERI-Paris),
Grigore Arbore Popescu (CNR - Venezia), Lauro Grassi (Univ. degli
Studi, Milano), Vasile Puşcaş (Univ. Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca),
Marcela Sălăgean (Univ. Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca), Virgil Ţârău
(Univ. Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca), Marius Bucur, (Univ.
Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca), Umberto Ranieri, fost preşedinte al
Comisiei pentru Afacerile Externe a Camerei Deputaţilor din
Italia.
La o sută de ani de la
naşterea lui Yannis Ritsos
Fundatia Culturala Greaca a
organizat pe 10 noiembrie, la Muzeul Naţional "George Enescu" din
Capitala, un eveniment menit să cinstească memoria marelui poet
grec Yannis Ritsos, la o sută de ani de la naşterea acestuia.
Momentul a fost marcat prin prezentarea antologiei poetice
publicate de Editura Omonia, in traducerea neoelenistului Tudor
Dinu, şi prin concertul susţinut de Aliki Kagialoglou, care a
interpretat, acompaniată la pian, piese muzicale pe versuri de
Yannis Ritsos. La eveniment a participat si actriţa Adela
Mărculescu, care a recita in limba română poeme de Yannis Ritsos
cuprinse in antologie.
A numi lucruri care incă nu
există
ICR Madrid participă la cea de-a
II-a ediţie a Festivalului Internaţional de Gravură Contemporană
"Ingrafica", desfăşurat la Cuenca in perioada 6 noiembrie - 13
decembrie 2009, cu expoziţia "Naming Things That Do Not Yet Exist"/
"A numi lucruri care incă nu există" a lui Sebastian Moldovan. Sub
titulatura "Realitate sau ficţiune", Ingrafica 2009 găzduieste
propuneri expoziţionale inedite, menite să indemne la reflecţia
publică asupra gravurii şi graficii ca discipline artistice ale
secolului XXI. ICR Madrid a iniţiat colaborarea cu festivalul incă
de la prima ediţie, in 2008. Cuenca este un oraş istoric cu
rezonanţe artistice, declarat Patrimoniu al Umanităţii UNESCO in
1996, un spaţiu al avangardei artistice spaniole din anii '60
transformat in centrul artei abstracte spaniole. Sebastian Moldovan
s-a născut in 1982 in Baia Mare. A studiat la Universitatea de Artă
şi Design din Cluj-Napoca si la Ecole Regionale des Beaux-Arts,
Nantes.
EuroThalia debuteaza in
capitala Banatului
Teatrul German de Stat Timişoara
organizează in orasul de pe Bega, prima editie a Festivalului de
Teatru "EuroThalia" (foto 5), eveniment ce se va desfasura intre 15
şi 22 noiembrie. Selecţia spectacolelor a stat sub semnul
confluenţelor şi al dialogului intercultural, producţiile urmand sa
se joace in limbile română si germană, dar si in alte limbi. Toate
reprezentaţiile se vor traduce pentru spectatori. Regizori precum
Alexandru Dabija, Radu Afrim, Radu Alexandru Nica, dar şi Grigore
Gonţa, Szabo K. Istvan sau Sorin Militaru sunt reprezentaţi, prin
spectacolele pe care le-au montat, la ediţia din acest an a
festivalului. Alături de trupe din Romania a fost invitat şi
Teatrul Biel-Solothurn din Elveţia, cu adaptarea după piesa lui
Wolfram von Eschenbach "Parzival sRaubkopiet", precum şi proiectul
independent de teatru-dans "...Before the end after..." sub
conducerea tinerei regizoare şi coregrafe Baczo Tunde. Criticul de
teatru Mircea Morariu va prezenta in cadrul festivalului volumul
său recent apărut, "Cu Ion Caramitru de la Hamlet la Hamlet şi mai
departe".
Povestea unui destin in 60 de
tablouri
O retrospectivă dedicată pictorului Octav Angheluţă (1904-1978)
este găzduită, intre 10 şi 30 noiembrie, la Muzeul Municipiului
Bucureşti. Manifestarea aduce in prim-plan peste 60 de tablouri
provenind din Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul Brăilei,
Muzeul de Artă Vizuală din Galaţi şi colecţii particulare. Unele
dintre aceste lucrări nu au mai fost prezentate in expoziţii de
peste cinci decenii. Absolvent al Academiei de Arte Frumoase din
Bucureşti in anul 1927, sub indrumarea lui G.D. Mirea şi Camil
Ressu, Octav Angheluţă a obţinut primele premii ca pictor in 1929.
A fost director al Pinacotecii Statului şi fondator al Asociaţiei
Pictorilor şi Sculptorilor români, alături de personalităţi precum
Dumitru Ghiaţă, Ion Ţuculescu, Alexandru Moscu, Alexandru
Ciucurencu, Lucian Grigorescu. Lui Octav Angheluţă i se datorează
mutarea şi salvarea fondului de patrimoniu din muzeele bucureştene
in timpul bombardamentelor din cel de-dl doilea Război Mondial. A
fost, de asemenea, profesor la catedra de pictură a Institutului de
Arte Plastice "Nicolae Grigorescu" din Bucureşti.