CINEFLASH/ Woodstock, nasterea unui fenomen

Autor: Andreea Chiriac Hentea 10.11.2009
Pornit in cautarea originilor unui eveniment precum Festivalul de la Woodstock, care a schimbat nu doar istoria muzicii, ci si cultura pop a Americii, noul film al lui Ang Lee - Bine ati venit la Woodstock!/ Taking Woodstock - surprinde si relaxeaza, dezamageste si amuza spectatorii in egala masura. Cei care afla din prezentarile eronate aparute deja in reviste ca filmul este o comedie muzicala asteapta in van, pe tot parcursul sau, sa asiste la secvente din istoricul concert gazduit intre 15 si 18 august 1969 la aproximativ 70 de km de Woodstock. In fapt, filmul lui Ang Lee este o fictiune extrem de atent reconstituita (dupa fapte reale) de scenaristul James Schamus, pornind de la cartea Taking Woodstock: A True Story of a Riot, a Concert, and a Life, scrisa de Elliot Tiber si Tom Monte. In 1969, tânarul Elliot Tiber, un designer de interioare care decoreaza baruri in Greenwich Village, New York si viseaza sa-si construiasca o cariera in California, se intoarce in mica asezare natala Catskills pentru a-si salva de la faliment parintii si micul lor motel aflat in ruina. Filmul intra cu o lentoare cam exagerata - chiar si pentru un asemenea preambul necesar - in atmosfera deprimanta a motelului "El Monaco", o darapanatura care zace in plin soare, fara clienti, cu usile vraiste si podelele scârtâind, ai carui eventuali clienti rataciti prin zona sunt alungati de rapacitatea proprietaresei motelului, care cere un dolar in schimbul unui prosop curat. In acest context, cu directorul bancii pe urme, pe care il implora sa-i mai acorde familiei o pasuire, Elliot isi pune la bataie toata bunavointa, creativitatea si restrânsa influenta pe care o are la Camera de Comert zonala pentru a iesi din datorii, dar nimic nu pare sa miste in acest loc unde nu se intâmpla nimic, in afara de o trupa de teatru famelica adapostita in sura. Momentul de izbucnire (cam expediat, dupa toata acea tergiversare studiata) este o stire de ziar din care Elliot afla (si, odata cu el, spectatorii) ca un orasel din apropiere a refuzat gazduirea unui festival de muzica hippy. Ca in cazul tuturor filmelor despre vreo idee stralucita care a strafulgerat vreodata mintea unui american, apar, pe rând, un fost vecin din copilarie al lui Elliot, Michal Lang, contactat telefonic, care se va dovedi energicul promotor al festivalului, apoi proprietarul cirezii din vecinatate, care ii ofera terenul lui cu iarba grasa, mirosind o afacere in stil mare, apoi investitorii care ii sprijina financiar substantial, precum si concetatenii lui Elliot, in parte prieteni gata sa-i intinda o mâna de ajutor, in parte dusmani fatisi, hotarâti sa se opuna cu indârjire invaziei hipiote care le ameninta orasul. Ceea ce nu banuiesc nici unii, nici altii, este afluenta covârsitoare de tineri care sosesc in valuri spre Woodstock pentru "trei zile de muzica, pace si iubire" si care vor transforma locul in ceea ce stie toata lumea astazi ca a fost. In trei saptamâni, o jumatate de milion de oameni se indreapta spre motel si spre pajistea din apropiere, iar Elliot si prietenii lui se trezesc in miezul unui fenomen care avea sa defineasca o generatie si sa schimbe definitiv cultura Americii. Punctul forte al filmului lui Ang Lee este performanta de a stabili, cu precizie de documentar, atmosfera, costumele si culorile Woodstock-ului. Iar daca i s-a reprosat ca nu a reconstituit deloc secvente din concertele de rasunet de atunci, ca nu i-a aratat deloc pe Creedence Clearwater Revival (primii care au semnat contractul pentru a aparea la Woodstock, tragând dupa ei numerosi alti artisti), pe Jimmy Hendrix, The Band ori Joan Baez, filmul ne aduce drept argument faptul ca evenimentul este reconstituit prin ochii personajului Elliot Tiber, care n-a apucat sa zareasca nici macar o secventa din concert. A apucat, totusi, sa se infuzeze cu energia si vibratia sutelor de mii de tineri de acolo, iar filmul ne aduce in fata ochilor ritmurile de atunci, costumele inflorate si masinile pictate, pancartele cu mesaje pacifiste, dragostea libera practicata peste tot, chicotelile din tufisuri, dansul la lumina stelelor, viziunile psihedelice, pajistile calcate in picioare, joint-urile si derdelusul nu prin zapada, ci prin noroaiele ivite dupa ploaia interminabila. Ca dupa o petrecere cu efecte definitive si ireversibile, locul care a gazduit Woodstock-ul a gazduit un fenomen cu reverberatii de netagaduit in istoria Americii. Iar filmul lui Ang Lee, cu caldura si ezitarile, cu secventele lui pline de energie, dar si cu delicatetea, sfiala si prospetimea prezente aproape intotdeauna in filmele regizorului (Sense and Sensibility, The Ice Storm, Crouching Tiger, Hidden Dragon, Brokeback Mountain) reuseste din plin sa evoce Woodstock-ul. Si ar mai fi ceva. Pe lânga scenografia teribila, scenaristul James Schamus si regizorul Ang Lee, "inarmati" cu o distributie perfecta, reusesc sa creeze o serie de personaje absolut cuceritoare. De la Liev Schreiber, magnific in rolul unui travestit, fost soldat in Marina SUA, la impresionantul Henry Goodman in rolul tatalui lui Elliot, la seraficul Jonathan Groff (mai cunoscut ca actor de teatru), care reuseste un personaj memorabil din câteva accente subtile, in rolul producatorului Michael Lang, si la totdeauna excelentii Eugene Levy sau Imelda Staunton (desi personajul ei - mama lui Elliot - este cam sarjat conceput fata de finetea acestei mari actrite), toti actorii investesc filmul cu gratia autenticitatii si cu placerea de-a juca sub indrumarea unui regizor de clasa. Nu pierdeti, deci, spectacolul revigorant al Woodstock-ului, Ang Lee l-a inviat cu adevarat!
Bine ati venit la Woodstock!/ Taking Woodstock Productie SUA, 2009. Regia: Ang Lee. Cu: Demetri Martin, Henry Goodman, Imelda Staunton, Eugene Levy, Jonathan Groff, Liev Schreiber, Emile Hirsch, Skylar Astin, Paul Dano, Kelli Garner, Jeffrey Dean Morgan. Premiera: 30 octombrie. Distribuit de: Ro Image 2000, Prorom.

ANDREEA-LAURA CHIRIAC (n. 21 ianuarie 1970, Bucuresti), absolventa (1994) a Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti. A fost redactor cultural la "Tineretul Liber", "Cotidianul" si "Ziarul de Duminica", specializându-se in critica de film, semnând si in publicatii de specialitate precum "Pro Cinema", "Re:publik", "Apropo", "ProTV Magazin", "The One", "Playboy". A facut parte din staff-ul TIFF - editiile din 2007 si 2008 - ca redactor principal al caietului festivalului. Din 2009 colaboreaza tot la o rubrica de film la Radio România Cultural.