FESTIVAL/ SoNoRo vivace si SoNoRo cantabile
Autor:
Parau Oltea Serban
10.11.2009
Poate va imaginati ca este vorba despre unul dintre titlurile concertelor atât de ingenioase inventate de organizatorii Festivalului international de muzica de camera SoNoRo.
Daca ati crede asa ceva, v-ati insela. Este vorba despre
faptul ca, intr-un efort tot mai imaginativ de marketing, la a
patra editie a sa, sunt prezentate in afara de concerte si doua
sortimente de vin create special "pentru a reda spiritul
festivalului prin calitatile lui": SoNoRo Vivace (vin alb) si
SoNoRo Cantabile (vin rosu).
Concertele s-au chemat "Souvenir de Florence",
"Prayers and dreams", "Serenade", "Sans
Orchestre", "Maestri germani", "Matinee - Muzica de
camera a la carte", "Finale", "Interferente"
si "Festivalul SoNoRo On Tour". Aceasta betie de
denumiri, insotita de o autentica luxurianta vizuala - site
internet, program de sala, brosuri, spot video - definesc efortul
organizatorilor festivalului SoNoRo si a directorul sau, Razvan
Popovici de a demonstra prin 11 concerte la Bucuresti, Cluj si
Iasi, intre 1 si 13 noiembrie, ca Festivalul SoNoRo poate "sa
stârneasca pasiuni, sa incânte, sa vrajeasca".
In afara de muzica de camera, la editia 2009 ne intâlnim tot
mai consistent cu artele vizuale: proiectia documentarului
"Pianomania - In cautarea sunetului perfect" (un film
premiat la Festivalul de la Locarno, tribut adus muzicii clasice,
calatorie plina de umor in lumea secreta a sunetelor), expozitia de
fotografie semnata de serban Mestecaneanu (Galeria Point
Contemporary) sau proiectiile video live.
Am ales din intregul afis unul dintre concertele de la Palatul
Bragadiru, cel in cadrul caruia au fost interpretate Uvertura pe
teme evreiesti de Prokofiev si cvintetul Prayers and Dreams
of Isaac the Blind de Osvaldo Golijov pentru clarinet klezmer
si cvartet de coarde, insotite de proiectiile video live ale
VJ-ului Andu Dumitrescu, interpreti fiind Diana Ketler - pian, Chen
Chalevi - clarinet, Daishin Kashimoto - vioar", Alexander
Sitkovetsky - vioar", R"zvan Popovici - viola si Bernhard Naoki
Hedenborg - violoncel.
Am avut bucuria de a asculta muzica de calitate, interpretari
pasionale, pline de caldura, care suplineau astfel temperatura
scazuta din eleganta sala de la Palatul Bragadiru, care ne amintea
de situatia generala din salile de spectacol bucurestene de acum 20
de ani. S-a cântat bine si cu entuziasm la acest festival, care
si-a construit publicul sau, care nu-mi dau seama câte zile la rând
ar putea umple o sala precum cea a Ateneului sau Sala Radio, dar
care a adus un tineret prizonier al internetului si al culturii
underground catre muzica de camera.
Prin proiectul SoNoRo - INTERFERENTE, festivalul a oferit in
cursul anului 21 de burse celor mai talentati tineri muzicieni
români, cei mai buni dintre acestia putând fi ascultati in concerte
dedicate exclusiv lor, la Muzeul National "George Enescu" si la
Centrul Ceh.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie
1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef
al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de
7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in
continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si
Adevarul literar. Activitatea ei publicistic"
cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa,
majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio
si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara
traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru
Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu
sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra
a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania.
A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul
pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National
al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al
Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in
2006.