FESTIVAL/ SoNoRo vivace si SoNoRo cantabile

Autor: Parau Oltea Serban 10.11.2009

Poate va imaginati ca este vorba despre unul dintre titlurile concertelor atât de ingenioase inventate de organizatorii Festivalului international de muzica de camera SoNoRo.



Daca ati crede asa ceva, v-ati insela. Este vorba despre faptul ca, intr-un efort tot mai imaginativ de marketing, la a patra editie a sa, sunt prezentate in afara de concerte si doua sortimente de vin create special "pentru a reda spiritul festivalului prin calitatile lui": SoNoRo Vivace (vin alb) si SoNoRo Cantabile (vin rosu).
Concertele s-au chemat "Souvenir de Florence", "Prayers and dreams", "Serenade", "Sans Orchestre", "Maestri germani", "Matinee - Muzica de camera a la carte", "Finale", "Interferente" si "Festivalul SoNoRo On Tour". Aceasta betie de denumiri, insotita de o autentica luxurianta vizuala - site internet, program de sala, brosuri, spot video - definesc efortul organizatorilor festivalului SoNoRo si a directorul sau, Razvan Popovici de a demonstra prin 11 concerte la Bucuresti, Cluj si Iasi, intre 1 si 13 noiembrie, ca Festivalul SoNoRo poate "sa stârneasca pasiuni, sa incânte, sa vrajeasca".
In afara de muzica de camera, la editia 2009 ne intâlnim tot mai consistent cu artele vizuale: proiectia documentarului "Pianomania - In cautarea sunetului perfect" (un film premiat la Festivalul de la Locarno, tribut adus muzicii clasice, calatorie plina de umor in lumea secreta a sunetelor), expozitia de fotografie semnata de serban Mestecaneanu (Galeria Point Contemporary) sau proiectiile video live.
Am ales din intregul afis unul dintre concertele de la Palatul Bragadiru, cel in cadrul caruia au fost interpretate Uvertura pe teme evreiesti de Prokofiev si cvintetul Prayers and Dreams of Isaac the Blind de Osvaldo Golijov pentru clarinet klezmer si cvartet de coarde, insotite de proiectiile video live ale VJ-ului Andu Dumitrescu, interpreti fiind Diana Ketler - pian, Chen Chalevi - clarinet, Daishin Kashimoto - vioar", Alexander Sitkovetsky - vioar", R"zvan Popovici - viola si Bernhard Naoki Hedenborg - violoncel.
Am avut bucuria de a asculta muzica de calitate, interpretari pasionale, pline de caldura, care suplineau astfel temperatura scazuta din eleganta sala de la Palatul Bragadiru, care ne amintea de situatia generala din salile de spectacol bucurestene de acum 20 de ani. S-a cântat bine si cu entuziasm la acest festival, care si-a construit publicul sau, care nu-mi dau seama câte zile la rând ar putea umple o sala precum cea a Ateneului sau Sala Radio, dar care a adus un tineret prizonier al internetului si al culturii underground catre muzica de camera.
Prin proiectul SoNoRo - INTERFERENTE, festivalul a oferit in cursul anului 21 de burse celor mai talentati tineri muzicieni români, cei mai buni dintre acestia putând fi ascultati in concerte dedicate exclusiv lor, la Muzeul National "George Enescu" si la Centrul Ceh.
OLTEA SERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog si critic muzical, actualmente redactorul-sef al postului public Radio Romania Cultural, dupa ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semneaza in continuare rubrici saptamanale in Ziarul de Duminica si Adevarul literar. Activitatea ei publicistic" cuprinde peste 2.000 de articole aparute in presa scrisa, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni si programe de radio si numeroase emisiuni si aparitii TV. Este semnatara traducerii si a articolelor privind compozitorii romani pentru Larousse - Dictionar de mari muzicieni, si responsabila cu sectiunea muzical" a Dictionarului enciclopedic. Este membra a Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania. A fost distinsa cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului National al Audiovizualului in 2002 si Premiul pentru Publicistica al Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania in 2006.