SIMEZE/ Cronica anonimilor cu identitate certa
Autor:
Sebastian Amza
10.11.2009
Câteodata, când agerimea vietii ne cade intr-un pes, când vine
buclucul de nimeni nu mai câstiga nimic, fiecare pierzând
gospodareste in dauna celorlalti si când rasuflam din greu la
urcusul ultimei nadejdi, cum ca, pe latineste vorbind, "est modus
in rebus", ei bine, taman atunci, de unde-de neunde, gasim resurse
si punem mâna de mâna sa stabilim fara nicio ezitare ca sigur cea
mai logica si mai corecta cauza a unui efect (mai ales unul a carui
noima se zamisleste in ceata!) este intâmplarea. Prin urmare, asa
cum sade bine unui popor ca al nostru, aflat intr-o vesnica
hârjoana cu absolutul, deci, stând noi comod in hamacul metafizic
al niciunei raspunderi, apoi sa stiti, boieri dumneavoastra, ca
lesnicios tare ne-a fost noua sa punem in spinarea hazardului
resturile a ceea ce ramâne pe margini din necuprinsul mintii
noastre!
Exista, totusi, si exceptii; mai ales in rândul oamenilor
frumosi sufleteste, fiindca aceia, cu precadere, se aduna laolalta
fara sa fie impinsi de la spate de nimereala. Este cazul a cinci
artisti plastici, reuniti acum mai bine de un deceniu intr-un grup
si ale caror discretie si cumpatare i-au indemnat sa lase in aer
orice incercare de a-l denumi in vreun fel. De aceea, el se
"numeste", simplu, Grupul fara nume*. De-o anonimitate
exagerata.
Floarea Peia, Nicolae Badiu, Marian Dobre, Cristian Ditoiu si
Valeriu Paladi erau acum 11 ani (sa nu se supere!) mai tineri cu
exact tot atâta timp cât s-a scurs. Pare banal, dar nu e asa. Caci
semnele maturitatii lor erau vizibile inca de atunci. S-au strâns
fara platforma-program, fara apel catre..., ci doar pe masura
nevazuta a unei sfieli nedeclarate, a afinitatilor comune si
aspiratiilor poate marturisite, poate nu, dar, in orice caz,
simtite. Numai asa a fost posibila obtinerea acestei omogenuitati -
omogenitate plus ingenuitate! - surprinzatoare pe aceste vremuri,
in care egoul artistic, in general, se gonfleaza mai dihai ca un
zeppelin. S-ar zice ca nu-s cele mai potrivite timpuri pentru
adunare. Si totusi, cei numiti de catre mass-media, la inceput,
dintr-o eroare, Grupul "Punct" au demontat prin perseverenta lor
(ca sa nu-i zicem de-a dreptul incapatânare!) toate mecanismele
prejudecatii ca numai singur se poate reusi...impreuna! Neindoios,
pomana exceptiei lor, darul artistic al lui Dumnezeu cu care ei se
infatiseaza in lume nu vine din exclusiv statutul grupului.
Artistii - de altfel, fiecare dintre ei fiind o personalitate
foarte expresiva - doar pun la mijlocul mesei (pardon, al masei!)
critice convingerile, gândurile, credintele si ethosul personal.
Iar, daca toate acestea la un loc se asimileaza mai bine decât
individual, creând vârful de extensie a regulii, asta ramâne la
latitudinea timpului. Din summa sa faca summum. Deocamdata, insa nu
stim daca va fi asa sau va fi altminteri.
Reuniunile publice de pâna acum ale grupului - expozitiile
"Gradinarul" (Curtea Veche, 2006), "Un timp pentru toate" (Apollo,
acelasi an), "Numarul de aur" (Caminul Artei, 2007) - n-au stat
degeaba, ci au fost tot atâtea prilejuri de a gravita impreuna in
jurul unei teme comune, spre dezbatere unica, dar - scuzati
alunecarea in antinomie! - cu mijloace proprii, personale. De aici,
din acest val oximoronios (de altfel, artistii insisi au un aer
foarte serios si grav!), vine si valoarea unei autentice unitas
multiplex, indusa unui grup despre care se poate spune orice, numai
ca este alcatuit din anonimi, nu!
Pretextul celei mai recente intâlniri a grupului este de asta
data "interferenta". Secanta cu prerogative poate chiar usor
sintetice. Conexiunile vizibile. Punctele comune. Incrucisarile
nedeclarate. Combinarile nevanitoase. Aceste abilitati apartin in
primul rând luminii. Dar ele sunt si ale fiecarui artist in parte,
de a descoperi in felul lui cum cade lumina pe brâul lumii. Si cade
in frumoase potriveli!
Lumina agatatoare pe care o descopera Floarea Peia, lumina
alunecos-ofidiana care se acroseaza de o bolta de vita sau de o
rezervatie de nalbe, care se infasoara perfid in jurul unei scari
cu trandafiri sau al unei terase cu vita de vie, ori se tolaneste
pe un colt de peisaj de la Brebu. Lumina energica, nervoasa, ce-i
umple ochii lui Nicolae Badiu, atât de compacta, incât poate fi
desfacuta in fâsii fibroase, fiindca ea se ascunde in spatele
gardurilor fixate intr-o cromatica viguroasa (desi sunt construite
dintr-un vegetal presupus mort, gardurile lui Badiu sunt imaginea
unor organisme incurajator de vii, de aceea, este mai mult ca sigur
ca el nu face disectii, ci vivisectii... pe lemn deschis!). Apoi,
lumina alba, transparenta, a lui Cristian Ditoiu, o lumina celesta,
nelumeasca, ce poleieste incet (cu migala cu care iconarul
zamisleste sau curata de fumul vremii pagâne o icoana!) universul
artistului. Adica toate gradinile din lume, toate terasele cu flori
posibile, curtea mânastirii de la Pasarea, centimetru cu
centimetru, ori casele din Venetia ce stau aliniate, la rând, ca sa
se inece. Cumintenia sufletului si curatenia privirii, cu care
Ditoiu se asaza in fata pânzei, pur si simplu o sacralizeaza. Dupa
aceea, lumina slaba a lui Marian Dobre, o lumina de sanatoriu,
diluata, anemica, stinsa, coscovita, de un cenusiu albicios,
ruinant de-a dreptul, inchide ca intr-un clopot de sticla impura o
lume fara puteri, devitalizata, speriata de propriul ei chip zarit
intâmplator in oglinda ochilor artistului. Dar, sub aparenta
decrepitudinii si a declinului, se ascund frumusetile abia decelate
ale unor crini al caror parfum greu parca il simti in nari, fiorul
unei gradini etajate pe rafturi, pusa la adapost de iarna ori
bizareriile mofturoase ale unui copac trasnit (la figurat!). Si, in
fine, o alta lumina, cea pe care o simte Valeriu Paladi, o lumina
difuza, totusi curata, acvaficata, care face ca toate contururile
obiectelor sa tremure si sa faca din tinutul Comanei (artistul nu
iese din cuvântul acestui neobosit Centru magic!) o forma de
evanescenta a unei lumi care se intoarce, atât de curios, mereu si
mereu, inspre sine.
Toate aceste lumini interfereaza si apoi se impletesc in
fuioare de liniste adânca. O liniste de referinta ce trebuie
gustata cu aceeasi bucurie cu care, uneori chiar trebuie!, ne dam
jos din hârzobul indolentei si ne imprilejim inversunati in contra
intâmplarii.
*) Interferente, pictura si desen, "Grupul fara nume"
- Floarea Peia, Nicolae Badiu, Cristian Ditoiu, Marian Dobre,
Valeriu Paladi - Galeria Veroniki Art
SEBASTIAN AMZA este pseudonimul de cronicar
de arta al lui Florin Toma, scriitor si jurnalist. Acesta este
autor, printre altele, al volumelor "Peisaj cu fluturi noaptea" -
nuvele (1986), "Mostenirea Familiei Bildungsroman" - roman (2005),
"Trei nuvele sexemplare" (in curs de aparitie), al editiei "Petru
Comarnescu - KALOKAGATHON" (ingrijita impreuna cu acad. Dan
Grigorescu) (1986), al câtorva carti de interviuri, precum si
colaborator al unor publicatii din tara si
strainatate.