ECONOMIE/ A Treia Forta: Economia libertatii (V). Luminita de la capatul tunelului
Autori:
Race Mathews
,
Thomas Storck
10.11.2009
Continuam publicarea de fragmente din antologia intitulata
"A Treia Forta: Economia libertatii - Renasterea Romaniei
profunde" in pregatire la Editura Logos. Antologia va fi
lansata, in prezenta coordonatorului ei, profesorul si economistul
american John Medaille, pe 26 noiembrie 2009, la Sala Rapsodia din
Bucuresti, in completarea spectacolului "Toti cinci" al Companiei
Dan Puric. Cartea schiteaza doctrina economica a miscarii
personalist-conservatoare si este rodul mai multor autori de
prestigiu. (Pentru usurarea lecturii, am eliminat notele de
subsol).
Mondragon si criza economica globala
Race Mathews
Prezenta criza economica nu va fi fost cu totul zadarnica daca
le va aminti oamenilor ca initiativele pornite de la firul ierbii
pot invinge si cele mai teribile adversitati.
In 1941, dupa
ravagiile suferite de tara Bascilor in timpul Razboiului Civil din
Spania, un tanar preot, Don Jose Maria Arizmendiarrieta, a fost
trimis de episcopul sau in micul oras industrial Mondragon.
Arizmendiarreta, de curand eliberat dintr-un lagar, fusese cat pe
ce sa fie executat de regimul lui Franco. In Mondragon, de-a lungul
a cincisprezece ani, Arizmendiarreta a pus bazele unui complex
industrial, agricol, de comert, constructii si servicii in care cei
260 de lucratori erau in acelasi timp si proprietari. Printr-o
activitate pastorala sustinuta, o organizare eficienta "la firul
ierbii" si o munca de educatie care viza dezvoltarea simtului
comunitar si ridicarea nivelului profesional, Arizmendiarreta a
reusit sa creeze complexul de cooperative si entitati asociate
cunoscute astazi in toata lumea drept Corporatia Cooperativele
Mondragon (CCM).
De la infiintarea sa, in 1956, pana la mijlocul anului 2008,
CCM s-a dezvoltat intr-atat incat a ajuns, ca marime, al saptelea
grup de afaceri din Spania. Vanzarile anuale au crescut intre 2006
si 2007 cu 12,4%, cifrandu-se la circa 20 de miliarde de dolari,
iar forta de munca a crescut cu 24%, de la 83.601 la 103.731 de
persoane. Exporturile industriale au crescut cu 8,6% si atingeau
56,9% din vanzarile cooperativelor. Corporatia Cooperativele
Mondragon detine, in nume propriu sau in parteneriat, 114 firme, pe
teritoriul Spaniei sau in strainatate.
Ca si alte firme, cooperativele Mondragon au fost puternic
afectate de criza mondiala. In prezent, membrii lor strang cureaua
si recurg la actiunile de solidaritate care le-au permis in trecut
sa infrunte crize economice majore. De exemplu, in 2008, lucratorii
proprietari ai cooperativei Fagor au decis sa renunte la prima de
Craciun si sa-si micsoreze salariul lunar cu opt la suta. Dupa cum
a declarat Mikel Zabala, directorul de Resurse Umane al CCM:
"Suntem companii private care functioneaza pe piata, ca toata
lumea. Suntem expusi acelorasi conditii ca si competitorii nostri".
Care sunt atunci atributele succesului remarcabil inregistrat de
cooperativele Mondragon?
Cooperativele industriale
Pietrele de temelie ale CCM sunt cooperativele industriale.
Cooperativele industriale sunt operate de lucratorii in a caror
proprietate se gasesc. Lucratorii isi impart in mod egal
profiturile obtinute de cooperative - la nevoie si pierderile - si
participa in mod egal la administrarea lor. Acest lucru este
posibil datorita structurilor si sistemelor unice de administrare
si management financiar pe care le-au dezvoltat cooperativele. In
domeniul administrarii, lucratorii isi spun cuvantul in primul rand
in Adunarea Generala, unde se discuta performantele cooperativei si
se stabilesc directiile ei de dezvoltare. Lucratorii aleg de
asemenea Consiliul director, care conduce afacerile cooperativei
intre adunarile generale, si o Comisie de cenzori - cunoscuta si
sub numele de "Comitetul de supraveghere" - care monitorizeaza
tranzactiile financiare si modul de aplicare a directiilor si
strategiilor deja stabilite. Doar membrii cooperativei - cu totii,
lucratori - pot vota, fiecare membru dispunind de un singur
vot.
Candidatii sunt alesi pe patru ani si nu primesc compensatii
pentru munca lor din Consiliu, continuand sa incaseze salariile
normale. sedintele de Consiliu se tin de obicei inainte de
inceperea zilei de munca. Consiliul desemneaza un manager al
cooperativei pe baza unui contract pe patru ani, care poate fi
reinnoit dupa o analiza obligatorie, intreprinsa de catre Consiliu,
a activitatii sale. Managerul poate sa participe la sedintele
Consiliului in calitate de consultant, dar nu este nici membru al
acestuia si nici nu poate vota. Exista un Consiliu managerial, unde
se intalneste lunar conducerea executiva a cooperativei. Separarea
dintre Consiliul director si Consiliul managerial reflecta in mod
clar distinctia pe care o fac cooperativele intre functia de
conducere, care este prerogativa membrilor ei, si desfasurarea
operatiunilor care intra in responsabilitatea managementului.
Un organism de decizie - Consiliul social - este ales anual,
de catre si dintre membrii unor grupuri de douazeci, treizeci de
lucratori angrenati direct in productie. Membrii Consiliului social
sunt alesi pe termen de doi ani si pot fi realesi. Consiliul social
este o structura care se remarca in mod deosebit prin contributia
sa la bunastarea cooperativei. Consiliul director ii reprezinta pe
membrii unei cooperative in primul rand in calitatea lor de
coproprietari, iar Consiliul social ii reprezinta in primul rand ca
lucratori. De fapt, Consiliul social include functia sindicala,
ceea ce le permite membrilor sa monitorizeze, sa puna sub semnul
intrebarii si - daca este necesar - sa se opuna politicilor
stabilite de Consiliul director si de manangement. Consiliul social
este o structura consultativa pe langa Consiliul director si se
ocupa de problemele de productie si personale - de exemplu, durata
zilei de lucru, evaluarea si clasificarea functiilor, protectia
muncii -, probleme pe care Consiliul director trebuie sa le ia in
consideratie inainte de hotari in privinta lor. In ultimii ani,
unele cooperative au imputernicit Consiliile sociale sa-i
reprezinte pe membrii lor la negocieri cu Consiliile
directoare.
Castigurile unei cooperative Mondragon revin exclusiv
membrilor. In loc de salariu, membrii sunt platiti cu avansuri
lunare din venitul pe care cooperativa anticipeaza ca-l va obtine.
Exista si doua avansuri exceptionale, dictate de traditia spaniola,
pentru Craciun si pentru perioada vacantei de vara. Cooperativele
respecta un "principiu al solidaritatii externe" potrivit caruia
nici un avans nu trebuie sa depaseasca, decat intre limite bine
stabilite, salariile platite de firmele private din vecinatate
pentru o munca similara. Nivelul avansului platit fiecarui membru
este determinat in primul rand de valoarea muncii pe care Consiliul
social o atribuie fiecarei post. Diferenta maxima care poate exista
intre cel mai mare si cel mai mic avans este de opt la unu. Din
1956 pana in anii 1990, s-a calculat ca puterea de cumparare a
membrilor cooperativelor Mondragon a crescut cu aproximativ
250%.
O alta parte din veniturile cooperativei le revine membrilor
sub forma de capital. Structura capitalului a fost gandita in asa
fel incat sa-l constientizeze, in cel mai inalt grad, pe fiecare
membru cu privire la calitatea sa de actionar al cooperativei. Ca o
conditie a intrarii in cooperativa, fiecare membru trebuie sa aduca
un capital propriu, actuala "taxa de intrare" fiind de 12.500 de
dolari. Platile se fac pe baza unei contributii initiale de 25%,
urmate de rate lunare. Apoi cooperativa creeaza pentru noul membru
un cont de capital in care se varsa 70% din contributia initiala.
Sumele din contul de capital cresc datorita dobanzii convenite si
in urma creditarii lor anuale cu - sa spunem - 40% din profitul
cooperativei, repartizat membrilor in functie de treptele de
salarizare si de orele lucrate. Membrii cooperativei pot sa ridice
dobanda acumulata in cont sau o pot folosi drept garantie pentru a
obtine imprumuturi pentru nevoi personale, dar capitalul de baza nu
poate fi in general retras decat in caz de demisie sau pensionare.
Circa 50% din surplusul cooperativei merge la fondul permanent de
rezerva - in timp ce legea spaniola cere ca doar 10% din profit sa
fie pus deoparte pentru scopuri sociale si educationale.
Cooperativa care inregistreaza pierderi poate sa le ceara membrilor
sa reinvesteasca avansul pentru Craciun si cel pentru vacanta de
vara. Sau poate sa le ceara membrilor sa renunte la dobanda pe care
o primesc pentru capitalul lor. In cazuri extreme, valoarea
capitalului detinut de fiecare membru poate fi diminuata sau redusa
drastic.
Nu este de presupus ca modelul Mondragon poate fi transplantat
integral in alte tari. Sa luam doar mesajul de speranta pe care
ni-l transmite si sa studiem, cu mintea deschisa, acele aspecte ale
experientei Mondragon care s-ar potrivi cu nevoile si
circumstantele noastre. Arizmendiarrieta a rezumat filozofia
Mondragon: "Construim calea pe care mergem". Problema care se pune
in aceste timpuri grele este daca ne vom construi viitorul pe care
ni-l dorim - daca vom restaura controlul asupra vietilor si
destinelor noastre prin mijloacele fratietatii cooperatiste, a
caror aplicabilitate Mondragon a demonstrat-o cu prisosinta - sau
ii vom lasa pe altii sa ne decida viitorul.
(Trad. de Ovidiu Hurduzeu)
Race Mathews: economist australian, fost parlamentar si
ministru in cateva cabinete laburiste. Actualmente este
Senior Research Fellow la Facultatea de Business si Economie
a Universitatii Monash. Numeroase articole si lucrari in
colaborare. Volume: "Australia's First Fabians:
Middle-Class Radicals", "Labour Activists and the Early Labour
Movement" (1994), "Jobs of Our Own: Building a
Stakeholder Society "(1999)
Un nou drum pentru economie?
Thomas Storck
(Textul acesta a fost scris special pentru aceasta traducere
in romaneste)
Daca atat comunismul, cat si capitalismul sunt acum
discreditate, exista oare alte cai de a organiza activitatea
economica? In ce directie sa ne indreptam pentru a gasi un raspuns?
Exista totusi o metoda care este conforma atat cu natura umana cat
si cu justa intelegere a libertatii si binelui intregii societati.
Aceasta este distributismul - un mod de organizare a
economiei care cauta sa puna proprietatea privata in serviciul
adevaratului bine, cel care este atat in folosul proprietarilor cat
si al comunitatii. Distributismul promoveaza o larga raspandire a
proprietatii productive, cautand, atat cat permite practica reala,
ca activitatea economica, toate functiile noastre productive si
comerciale sa fie duse la implinire de catre operatori-proprietari.
Aceasta situatie promoveaza binele in mai multe feluri.
Acolo unde o tara are norocul ca proprietatea rurala sa fie in
mare masura dispersata, cum este Romania, exista deja o excelenta
baza pentru distributism. Continuand ideile unor personalitati
precum Mihalache si Maniu, se poate promova si reinsufleti procesul
unei redistribuiri a proprietatii, acolo unde procesul a fost
slabit sau eliminat, dupa care buna distribuire a proprietatii se
poate extinde si la alte regiuni. Fara a ne pronunta in calitate de
specialisti ai economiei bazate pe asa-zisa revolutie
informationala din ultimele decenii - ma gandesc in primul rand la
Internet - putem totusi remarca faptul ca revolutia informationala
a creat posibilitatea unei organizari descentralizate a vietii
comerciale - descentralizare nu numai a locurilor de munca. Este
vorba de existenta si interactiunea dintre mii de firme mici.
Pentru a transforma o asemenea economie distributista in realitate,
ce este de facut in domeniul juridic dar, mai ales, in sfera
culturala?
In ceea ce priveste ordinea juridica, modelul economic
dominant in Occident este cel al marilor corporatii care, datorita
marimii si puterii lor financiare, pot sa exercite o considerabila
influenta asupra politicienilor si mediilor de informare. Legea
tinde sa favorizeze aceste mari entitati. Astfel, asa cum si-au dat
seama si reformatorii agrarieni, legea trebuie sa-i favorizeze in
mod explicit pe micii intreprinzatori. Iata ce scria I. Mihalache:
"Legislatia noastra agrariana este inspirata din idealul unei
Romanii taranesti… cu mici proprietati in calitate de agenti
tipici; proprietatea mijlocie va putea exista intr-o masura
limitata iar marea proprietate va fi abolita". Este de la sine
inteles ca aceste idealuri pot fi adaptate dupa necesitate si
transferate in alte sectoare ale economiei. Totusi, daca ordinea
legislativa nu sprijina aceste notiuni, un sistem de proprietati
bine distribuite va fi intotdeauna instabil si in pericol de a fi
rasturnat de o invazie de mari capitaluri autohtone sau straine.
Unui guvern n-ar trebui sa-i fie rusine sa adopte un asemenea
obiectiv, chiar daca este privit drept "perimat" de statele mai
puternice.
Toate acestea aduc in discutie problema culturii. Care sunt
idealurile culturale ale unei natiuni? De unde provin? Se trag ele
dintr-o conceptie justa asupra naturii umane si din cele mai bune
traditii ale acelei natii? Nu cumva deriva dintr-un ideal cultural
exportat in mod agresiv de alte tari, mai ales de acele tari care
isi ascund deseori profundele dificultati sociale si economice sub
poleiala unei culturi trufase? Foarte mult depinde de recastigarea
rapida a increderii in propria cultura, o incredere care sa le
permita oamenilor sa-si mentina traditiile si felul lor de viata si
gandire. De-a lungul timpului, acestea si-au dovedit justetea desi
acum importante forte economice si politice vor sa le distruga. Una
dintre modalitatile prin care o tara confruntata cu aceste forte
ostile isi poate reafirma increderea in propriile sale traditii
este sa se alature acelor curente culturale care au existat in
trecut chiar in tarile care acum predica altceva. De exemplu,
intreaga Europa a avut candva o economie asemanatoare celei
distributiste. In fata atator patologii ale vietii moderne, cine
ar putea spune ca Europa a facut o alegere inteleapta? Pana in 1950
chiar si Franta a fost o societate formata din mici ferme si
ateliere. Europa n-ar mai fi Europa fara un asemenea trecut si o
mare parte din ceea ce este caracteristic si fermecator in cultura
europeana se datoreste supravietuirii unor elemente de viata
distributista.
Daca romanii vor cu adevarat, au posibilitatea sa
impamanteneasca distributismul in tara lor. Si vor dori doar daca
se vor convinge ca-i lucrul cel mai bun de facut, ca vor putea fi
invinse toate obstacolele ce le stau in cale. Dar nici Romania si
nici alta tara care o va lua pe calea cea dreapta nu va permite
celor tematori si celor care-si urmaresc doar interesul sa le
incurce planurile si sa-i intoarca din drum. Orice actiune in
numele unui adevarat bun uman nu este doar in interesul unui singur
popor, ci si al intregii umanitati, al tuturor oamenilor plamaditi
de Dumnezeu din tarana.
(Trad. de Ovidiu Hurduzeu)
Thomas Storck: economist si ganditor catolic. Sute de
articole in prestigioase publicatii catolice. Volume: "The
Catholic Milieu" (1987),
"Foundations of a Catholic Political Order"(1998),
"Christendom and the West" (2000).
Fragmente din A Treia Forta: Economia libertatii - Renasterea Romaniei profunde, antologie in pregatire la Editura Logos.