Mallul Plaza face loc brandurilor straine: „Cand am intrat pe piata marcile straine erau aproape inexistente”

Autor: Cristina Stoian 11.11.2009

Expirarea contractelor de inchiriere a spatiilor comerciale intr-un mall poate fi "o gura de aer" pentru brandurile care nu au inregistrat vanzarile prognozate si care pot renunta la magazin, o alternativa de a schimba pozitia cu un alt retailer a carui chirie este mai redusa sau optiunea de a pastra locul, mai ales daca este central si genereaza cel mai mare trafic.



In centrul comercial Plaza Romania, daca faci o plimbare de 15 minute pe coridoarele mallului nu iti ajung degetele de la o mana sa numeri spatiile goale, acoperite cu bannere pe care scrie mare "Aici se va muta in curand Jack & Jones", Pieces sau Vero Moda, iar lista poate continua, in functie de etajul la care te afli.

Au trecut cinci ani de la deschiderea Plaza Romania, cand marile branduri, fie ca erau autohtone, fie ca intrasera de curand la nivel local anticipand potentialul mare al pietei, au semnat contracte de inchiriere a unui spatiu comercial in cel de-al doilea mall deschis in Capitala. Astazi, contractele au expirat.

Aduc branduri internationale

"Incercam sa schimbam mixul de magazine in functie de cerintele clientilor. In general ne este data aceasta ocazie o data la cinci ani, aceasta fiind in general perioada pe care incheiem contractele de inchiriere. Plaza Romania este un centru comercial care s-a inchiriat in perioada 2002-2004, cand interesul pentru piata de retail din Romania era scazut, iar numarul de branduri internationale aproape inexistent", a declarat pentru ZF Radu Tanasescu, COO al companiei Anchor Grup, care insa nu a dat detalii in legatura cu numarul magazinelor care se afla in acest moment in renovare.

Primul mare brand intrat anul acesta in Plaza Romania a fost Gap, la jumatatea acestui an grecii de la Marinopoulos alegand o suprafata de 700 de metri patrati pe care pana atunci o operase un magazin No. 36 al companiei J&R Enterprises detinuta de Joseph Seroussi. Negocierile l-au trimis pe Seroussi intr-un alt spatiu, de 200 de metri patrati si poate nu atat de bine plasat, dar mai ieftin, tinand cont de dimensiunea mai mica.

In prezent, toti retailerii care au discutat de la inceputul anului scaderea nivelului chiriei cu majoritatea dezvoltatorilor, multi dintre ei anuntand ca rezultat diminuarea acesteia intre 25% si 40%, si-au incercat norocul si la Plaza Romania, peste zece dintre acestia obtinand alte spatii, de cele mai multe ori de dimensiuni asemanatoare vechilor magazine, dar plasate fie in extensia din zona Atrium, fie pe arterele laterale de la etajul unu.

Leonardo, cel mai mare retailer de incaltaminte din Romania, cu afaceri de 136 mil. euro in 2008 si circa 200 de magazine, a inclus in programul de reorganizare, creionat dupa intrarea sa in insolventa luna trecuta, si schimbarea spatiului de cateva sute de metri patrati de la parterul mallului Plaza, cu unul mai mic, de circa 140 mp, la etajul doi al magazinului unde pana acum erau comercializate produse S'Oliver de catre Peeraj Group, care detine si franciza pentru brandul spaniol Mango.

"Am ales pentru S'Oliver un alt spatiu, mai bine plasat, la parterul centrului comercial", spun reprezentantii Peeraj. Cu doua etaje mai sus s-au mutat, intr-o singura locatie, si magazinele Otter si Geox, ambele detinute de compania Otter Distribution. Noul magazin are 130 de metri patrati, intrucat "vechile spatii erau prea mici si nu corespundeau cu imaginea actuala a brandurilor", dupa cum spune Ioana Stan, director de marketing al Otter Distribution.

In locul celor care au renuntat definitiv la spatiile din mall, dezvoltatorul a facut loc altor branduri, de aceasta data internationale. "Pentru a introduce branduri noi ai nevoie sa inchizi altele vechi care nu si-au dezvoltat conceptele si nu s-au adaptat cerintelor pietei, aflata in continua schimbare", spune Tanasescu.

La inceputul lunii noiembrie s-a deschis primul magazin Sasch, in urma unei investitii de 650.000 de euro, in locul magazinelor Prestige si TinaR, care s-au relocat la alte etaje.

"Plaza Romania vrea sa atraga companii care sa investeasca in imagine, in campanii de marketing, care sa aiba un anumit standard. Cred ca la parter vor ramane doar branduri cu putere financiara, capabile sa genereze trafic, iar pana in decembrie nu va mai exista niciun spatiu liber", afirma Lucio Manfreda, managing director al companiei Via Firenze Trendy, prin care este adus Sasch. Din decembrie, potrivit conducerii mallului, se vor deschide noi magazine, ca Jack & Jones, Pieces sau Vero Moda, cel din urma in locul lui Stefanel si un restaurant Ruby Tuesday.

Au renuntat definitiv la mall

Magazine ca The Body Shop, Stefanel sau Castro nu au mai renegociat contractele, preferand sa deschida in alte malluri, ca in cazul The Body Shop, fie sa se retraga definitiv de pe piata ca in cazul Castro. "Am profitat de expirarea contractului, care a coincis cu deschiderea centrului comercial AFI Cotroceni si am inchis buticul de 50 mp pentru a-l redeschide in Cotroceni putin mai mare. Ne-am mutat din teama ca noul mall va canibaliza vanzarile din Plaza", explica Dana Tudorache, directorul executiv al companiei de cosmetice.

Si Solmar, care detine franciza Castro, a decis sa renunte la brand, urmand ca pana la sfarsitul anului sa inchida magazinul din Plaza Romania. "Suntem in lichidare de stoc, ceea ce inseamna ca legal nu putem sa mai avem magazinul deschis decat 60 de zile. Cel mai probabil vom inchide la sfarsitul anului si vom renunta la spatiu", spun reprezentantii Solmar, companie care inchiriase magazinul Castro de 311 metri patrati langa unitatea Mango, pe care o opereaza de asemenea.