Cu ce se aseamana si ce le diferentiaza pe cele mai mari malluri din Bucuresti si din tara: Cotroceni Park si Iulius Mall Timisoara

Autor: Cristi Moga 13.11.2009

Ieri, la Timisoara, omul de afaceri Iulian Dascalu a inaugurat extinderea proiectului Iulius Mall, care a devenit cele mai mare mall din afara Capitalei, la mai putin de o luna dupa ce in Bucuresti a fost deschis proiectul Cotroceni Park, cel mai mare mall de acest gen din Romania.



Amandoua au atributul de "cel mai mare mall" - Cotroceni Park in Bucuresti (76.000 mp suprafata inchiriabila) si Iulius Mall Timisoara in afara Capitalei (64.000 mp suprafata inchiriabila) - dar asemanarile dintre cele doua proiecte se cam opresc aici si la o serie de chiriasi mari, precum Zara, Starbucks, Cinema City, Intersport, KFC sau Diverta, prezenti in ambele proiecte.

Trecand de aceste aspecte, proiectele sunt aproape complet diferite: Cotroceni Park are o forma destul de simpla - un triunghi pe laturile caruia se intind cele 220 de magazine, in timp ce proiectul lui Iulian Dascalu poate fi considerat "intortocheat", aceasta fiind chiar una dintre temele propuse arhitectilor, de a face spatiile sa semene cu un labirint.

Ideea poate fi riscanta, in conditiile in care o parte dintre cumparatori prefera formele simple, pentru a gasi mai usor magazinele preferate, dar reprezentantii mallului spun ca oamenii s-au obisnuit, iar surpriza de a gasi un nou spatiu pe care nu il cunosteai sau prezenta unor zone care ofera o intimitate mai mare compenseaza acest lucru. In plus, proiectul din Timisoara a fost dezvoltat in doua faze distincte, astfel ca cele doua zone vor fi mai greu asimilate drept un singur proiect de catre cumparatori.

Lemn vs. sticla

Spre deosebire de Cotroceni Park, unde spatiile sunt extrem de largi, iar numeroase zone au lumina naturala - cupola de sticla din centru, de 4,300 de metri patrati, reprezentand ea singura o atractie pentru vizitatori - in proiectele Iulius Mall, in schimb, domina ornamentele din lemn, iar spatiile sunt mai putin largi, in conditiile in care proiectul este dezvoltat pe trei niveluri supraterane.

"De ce este o atmosfera placuta in mall si oamenii vor sa revina, acestea sunt detalii si anumite secrete profesionale pe care nu doresc sa le spun. Pot sa va spun in schimb ca ne intereseaza crearea unei atmosfere placute, sa oferim servicii de calitate si un mix de profile mai complex in fiecare dintre mallurile noastre", a declarat Iulian Dascalu, proprietarul grupului Iulius, care detine patru malluri - in Iasi, Cluj, Suceava si Timisoara.

La Timisoara Iulian Dascalu a vrut sa duca mai departe decat alti proprietari locali de malluri conceptul de "city inside the city", aducand in cadrul proiectului o capela, o "Casa a Casatoriilor" si chiar institutii ale statului, precum directia de permise si inmatriculari auto sau serviciul public de pasapoarte. In schimb, Cotroceni Park are o mai bogata parte de entertainment, prin prezenta patinoarului acoperit, a salii de cinematograf IMAX, prima de pe piata locala, precum si a pistei de karting si a trenuletului pentru copii, aflate inca in lucru. Un plus pentru Iulius este spatiul mai mare de joaca destinat copiilor, precum si zona de food-court, unde in ziua deschiderii functionau aproape toate restaurantele, care isi propun sa satisfaca atat gusturile amatorilor de mancare cu specific grecesc, chinezesc, precum si fast-food. O decizie inspirata a fost relocarea acestei zone la etajul doi al noii aripi din Iulius Mall, motiv pentru care toti cei care vor dori sa manance vor fi nevoiti sa treaca prin dreptul magazinelor de la etajele inferioare, crescand astfel sansele de vanzari.

In ziua deschiderii inca se mai lucreaza

La fel ca toate centrele comerciale de pe piata locala, in ziua deschiderii mai erau o serie de lucruri de pus la punct: unele magazine nu au terminat de amenajat spatiile, la locul de joaca pentru copii inca se mai lucra, iar una dintre scarile rulante s-a blocat de mai multe ori din cauza numarului mare de vizitatori, care au fost nevoiti in unele cazuri sa se ingramadeasca in lifturi.

Situatia a fost asemanatoare si la deschiderea Cotroceni Park, unde la fel ca si la proiectul din Timisoara, o buna parte dintre muncitori erau asiatici.

Cand vine vorba de cifre, diferentele devin mult mai evidente intre cele doua malluri, incepand de la investitie si suprafata si terminand cu datele privind numarul vizitatorilor si veniturile obtinute din chirii. Ele se potrivesc din nou cand vine vorba de randamentul investitiei pentru dezvoltatori - de circa 10% anual -, tinand cont ca proprietarii Cotroceni Park spera la incasari anuale de circa 30 mil. euro, la o investitie de 300 de milioane de euro, in timp ce Iulian Dascalu anticipeaza ca proiectul din Timisoara ii va aduce in primul an integral de functionare 10,8 milioane de euro, in conditiile in care investitia totala s-a ridicat la 105 milioane de euro.

In ceea ce priveste traficul, in conditiile in care Iulius Mall nu are concurenta in Timisoara, proprietarii vizeaza o medie de 38.000 de vizitatori zilnic, circa 10% din populatia orasului, in timp ce media vizitatorilor pentru Cotroceni Park era estimata la 50.000 de oameni. Pe banii de cumparaturi ai celor doua milioane de bucuresteni insa "se lupta" acum circa 10 centre comerciale medii si mari.

Odata cu inaugurarea extinderii de la Timisoara, sezonul din acest an al deschiderilor de centre comerciale a fost inchis, dupa ce numeroase proiecte de acest gen au fost blocate, iar o parte au fost amanate pentru prima parte a anului viitor.

Cartile sunt acum pe masa, iar dezvoltatorii si retailerii lucreaza la strategiile de convingere a populatiei sa nu renunte la cumparaturile de sarbatori nici in acest an dificil.