Care sunt cele mai economice automobile de pe piata

Autor: Bogdan Alecu 15.11.2009

Alaturi de pretul de achizitie, pe lista criteriilor in cazul achizitiei unui autoturism este si consumul de combustibil, alaturi de costurile de mentenanta. Cele mai economice masini se mentin cele de oras, alaturi de hibride.



Consumul scazut de combustibil este influentat in principal de doi factori - marimea motorului si greutatea automobilului. Din acest motiv, cel mai economic automobil disponibil pe piata locala este un smart fortwo echipat cu un motor diesel de 0,8 litri si 45 CP.

Pe de alta parte, in cazul motorizarilor pe benzina, cel mai mic consum mediu declarat de producator il are Toyota Prius, cel mai ieftin full-hybrid (automobil care poate fi pus in miscare exclusiv cu ajutorul motorului electric) disponibil pe piata locala, urmat de smart fortwo cu motor pe benzina.

Smart fortwo diesel dispune de un motor de 0,8 litri si 45 CP care consuma in medie 3,3 litri/100 km "Consumul de combustibil este un element important in momentul achizitiei unui automobil. Daca ne uitam la piata locala, vom vedea ca cele mai ridicate vanzari le au modelele ieftine cu preturi de aproximativ 10.000 de euro. Si daca la achizitie bugetul este unul redus, la fel este si cel de utilizare", a spus Marius Carp, analist al pietei auto si fost director in cadrul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Pentru masinile mici se prefera benzina

In primele noua luni ale acestui an, ponderea motorizarilor pe benzina a crescut pana la 68% din totalul autoturismelor comercializate pe piata locala, in timp ce la nivelul lunii septembrie, ponderea acestora a urcat la peste 70%.

Spre comparatie, in 2008 dieselul detinea 38% din vanzarile de masini, in timp ce daca se iau in calcul doar importurile ponderea depasea pragul de 42%.

In 2007, cand piata auto locala a inregistrat cel mai ridicat nivel din istorie, motorizarile diesel au urcat pana la 44% din totalul autoturismelor comercializate.

In ceea ce priveste vanzarile pe piata locala, automobilele de clasa mini si mica sunt vandute aproape exclusiv cu motorizari pe benzina datorita pretului de achizitie.

"In special la capitolul masini de oras, din clasa mini si mica, clientii opteaza pentru motorizarile pe benzina deoarece intotdeauna sunt mai ieftine decat dieselurile", a spus seful unui dealer auto din Capitala.

Potrivit jucatorilor din piata auto, in general clientii se orienteaza catre motorizari pe benzina, deoarece sunt mai ieftine si se platesc taxe mai mici datorita propulsoarelor de cilindree mai scazuta.

Motorizarile diesel pierd teren

In cazul unu Citroen C1 diferenta de pret intre dieselul de 1,4 si motorul pe benzina de 1,0 litri este de peste 2.000 de euro, in conditiile in care diferenta intre consumurile medii ale celor doua este de 0,4 litri/100 km.

"In general consumul indicat de catre producatori este inselator deoarece nu intotdeauna dieselul este mai economic decat un motor pe benzina. Economia realizata din consumul mai mic se realizeaza numai daca se parcurg anual peste 20.000 km. Altfel nu se va amortiza diferenta de pret, mai ales ca in cazul unui diesel vorbim si de o asigurare mai scumpa determinata de pretul mai mare, dar si revizii mai scumpe", a spus Carp.

Scaderea ponderii motorizarilor diesel va continua, potrivit jucatorilor din piata, pe masura ce constructorii vor lansa noi motorizari pe benzina mai economice si mai accesibile.

"Dieselul va pierde teren din trei motive - primul il reprezinta faptul ca motorina si benzina au aproximativ acelasi pret, nemaiexistand astfel avantajul pretului, al doilea il reprezinta pretul de achizitie, cu cel putin 1.500 de euro mai mic in cazul modelelor pe benzina, iar al treilea il reprezinta noile tehnologii dezvoltate de constructorii auto care au redus consumul motoarelor pe benzina", a subliniat Marius Carp.