Trainingul care nu poate fi oprit de criza

Autor: Adelina Mihai 15.11.2009

Pe o piata a trainingului blocata, unde cel mai pesimist scenariu pentru acest an, care prevedea un declin mai mare de 50%, pare sa se adevereasca, exista inca un segment de programe de instruire care merge, si inca destul de bine.



Firmele de audit si consultanta de pe piata locala au continuat sa-si trimita si in acest an o parte din angajati la cursuri de calificare ACCA, destinate "contabililor". Acesta pare sa fie unul dintre singurele programe de instruire la care angajatorii nu pot renunta.

Daca anul 2008 a fost "anormal de bun" pentru piata de training, estimata la 40 - 50 mil. euro, in 2009 o parte din furnizorii de programe de instruire nu au mai avut cui sa-si ofere serviciile. Insa este aproape imposibil sa opresti programele de instruire pentru contabili, pentru ca aceste calificari trebuie sa existe, indiferent de contextul economic.

"Aproximativ 20% din companiile multinationale au redus bugetul de training anul acesta semnificativ, chiar pana la jumatate din valoarea celui de anul trecut. Exista un numar foarte mic de clienti care au inghetat de tot bugetul pentru instruire", sustine Matilda Crossman, managing director al firmei britanice de training The Exp Group, prezenta pe piata locala de la inceputul acestui an.

Compania ofera solutii de training si calificari profesionale recunoscute international pentru angajatii din middle si top managementul multinationalelor, avand in portofoliul de clienti peste 150 de companii transnationale.

Firmele care vor sa le ofere sansa de promovare angajatilor de pe pozitii de entry-level pe functii de manager investesc anual zeci sau chiar sute de mii de euro pentru a-si trimite angajatii la certificari de tipul ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), o asociatie profesionala din Marea Britanie care ofera calificari profesionale financiare si de business in peste 170 de tari.

Cu toate acestea, investitiile din acest an au fost mai reduse decat in anii precedenti, acest lucru fiind o urmare a scaderii numarului de noi angajari si astfel nevoia de instruire a fost mai mica.

"In cadrul companiilor din Big Four (PricewaterhouseCoopers, Deloitte, Ernst & Young si KPMG - n.r.), de exemplu, exista politici foarte clare de dezvoltare profesionala. Cand incepi ACCA-ul, esti la un nivel relativ junior, ai un an sau doi de experienta, iar promovarea in cadrul firmelor este deseori conectata si conditionata de trecerea cu succes a examenelor ACCA. In general, nu poti, de exemplu, sa ajungi senior manager, fara sa finalizezi ACCA-ul", adauga Crossman.

350 de studenti ACCA in 2009 numai de la Deloitte si PwC

In cadrul companiei Deloitte, in prezent sunt 150 de studenti inscrisi pentru programul ACCA, in diverse etape.

"Numarul de angajati inscrisi la ACCA in cursul acestui an a fost semnificativ mai redus decat anul trecut, din cauza numarului mai scazut de angajari pe pozitii de intrare", sustine Silviu Badescu, senior coordinator in cadrul departamentului de resurse umane al Deloitte. Certificarea ACCA este obligatorie pentru angajatii din divizia de audit, astfel incat toti cei din acest departament sunt inscrisi la program inca din primul an de activitate.

Si in cadrul companiei PwC un numar de 198 de angajati au urmat sau inca urmeaza in acest an cursurile de pregatire profesionala de tip ACCA, majoritatea participand la cate trei sesiuni pe an.

"Anul trecut, numarul cursantilor a depasit 200", spune Alexandra Iorgulescu, lider resurse umane in cadrul PwC.

De asemenea, un numar de 50 de absolventi recrutati in acest an de KPMG au inceput deja programe de ACCA. In prezent, KMPG numara 650 de angajati in Timisoara, Cluj-Napoca, Iasi, Constanta si Chisinau.

Deloitte investeste peste 100.000 euro pe an pentru ACCA

Aproape toti participantii care urmeaza cursuri de calificare ACCA in cadrul firmei de training The Exp Group sunt sponsorizati de catre companiile multinationale, care investesc zeci sau sute de mii de euro anual pentru a oferi aceste certificari angajatilor.

"Pretul intregii calificari ACCA pentru 14 examene cu 6 zile de training pentru fiecare examen si toate manualele acreditate international incluse este de aproximativ 15.000 de euro", adauga Crossman. Pretul unui singur curs costa, in medie, 700 de euro.

In cazul companiei Deloitte, pretul unui program complet oferit angajatilor poate varia in functie de numarul de examene si de numarul de cursuri si este cupins intre 2.000 si peste 10.000 de euro.

"Investitia Deloitte in programul ACCA depaseste 100.000 de euro anual", mai spune Badescu.

Absolvirea unui ACCA este si o cerinta a pietei, nu numai a companiei

In cadrul companiei de audit si consultanta BDO Romania, numarul de angajati trimisi sa obtina certificari ACCA variaza de la an la an, insa depinde si de dinamica angajarilor din companie. In general, este bine ca un angajat sa acceseze un program de certificare ACCA inca de pe o pozitie de junior, deorece absolvirea acestuia contribuie la dezvoltarea lui profesionala.

"La un moment dat, evolutia profesionala in sine este conditionata de obtinerea unei certificari ACCA, nu neaparat ca si o conditie a companiei, ci a pietei", sustine Sorin Faur, HR Services Director in cadrul BDO Romania.

BDO ofera pachete angajatilor pentru finantarea cursurilor si ii ajuta pe acestia cu studiul individual, oferindu-le timp liber, in functie de anumite criterii. In prezent, BDO Romania are peste 150 de angajati (consultanti si auditori) si 11 parteneri.

Promovarea sau cresterile salariale nu sunt direct legate de obtinerea certificarii ACCA, ci de performanta. Desi absolvirea programului este o dovada a capacitatii profesionale a angajatului, promovarile se fac numai in cazul in care angajatul reuseste sa transpuna in practica noile competente.

"In mod clar, certificarea ACCA contribuie la dezvoltarea profesionala a angajatilor si ii ajuta semnificativ in cariera, in sensul avansarii spre pozitii mai inalte si de mai mare responsabilitate si complexitate, cu salariul lor aferent", spune Smaranda Streanga, training director in cadrul BDO.

Nu garanteaza o crestere salariala

Absolvirea unui program ACCA nu garanteaza o crestere salariala sau o promovare nici in cadrul companiei Deloitte, unde majorarile salariale se acorda pe baza performantelor profesionale, si nu educationale.

In cadrul companiei PwC, absolvirea unui program de ACCA este o conditie esentiala pentru a putea promova pe pozitia de manager. Mai mult de o treime din cei 650 de angajati ai PwC, care lucreaza in departamentul de audit, au luat parte sau urmeaza in prezent acest tip de program.

"Angajatii din departamentul de audit se afla in diferite stadii ale programului: 75 au obtinut deja calificarea, iar restul inca urmeaza programul de pregatire. Obtinerea calificarii ACCA este o conditie pentru promovarea la nivel de manager", mai spune Iorgulescu.

Perioada medie in care angajatii din firmele de audit si consultanta finalizeaza programul este de 4- 5 ani, intrucat numarul anual de examene pentru care firma acorda sprijin este limitat. Pentru fiecare angajat al Deloitte, de exemplu, compania finanteaza si acorda concediu de studiu pentru un anumit numar de examene pe an.

"Procesul de selectie a angajatilor care participa la programe este foarte dur. Companiile din Big Four au o baza mult mai mare de studenti ACCA decat orice alte companii, dat fiind numarul mare de auditori care au nevoie directa de acest program. Numai in programul ACCA, Big Four investeste pentru un numar de peste 100 de studenti anual", explica Crossman. Si companiile care furnizeaza acest tip de programe manifesta o flexibilitate mai mare in ceea ce priveste preturile.

"De exemplu, in cazul in care un client cu care expertii nostri au lucrat consecvent in tara respectiva, ne spune ca a inghetat bugetul de training sau ca l-a redus cu 20%, vom face tot posibilul sa-i oferim flexibilitate in acest sens, dar desigur ca aceasta flexibiliate este limitata de structura de costuri pe care le avem si noi la randul nostru", conchide Crossman.

De ce nu poate fi oprit trainingul pentru contabili