Facem eforturi pentru a vinde ca in 2008, spune seful Pangram

Autor: Diana Tudor Stoica 15.11.2009

Compania din Resita a disponibilizat anul acesta peste 20 de persoane din sectia de ambalare in urma achizitiei de noi utilaje.



Ioan Popa, directorul general si actionarul minoritar al producatorului de paste fainoase Pangram Resita, companie care a rulat anul trecut afaceri de 18 mil. euro, sustine ca anul acesta a reusit cu greu sa mentina vanzarile companiei la nivelul anului 2008 dupa ce criza economica a inceput sa se resimta si in industria alimentara.

"Facem eforturi enorme pentru a vinde la nivelul anului trecut. Pana la finalul lunii august, vanzarile au fost la acelasi nivel cu cele din 2008. Incepand cu luna septembrie insa am inregistrat o scadere de 7-8% a vanzarilor, ceea ce per total inseamna o scadere de 1% de la inceputul anului", spune Ioan Popa. El a adaugat ca marja de profit a companiei a inregistrat de asemenea in primele noua luni ale acestui an o scadere de 5% fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Popa, 41 de ani, este fondatorul Pangram si detinatorul a 20% din titlurile companiei in urma vanzarii pachetului majoritar de actiuni (60%) catre producatorul italian de croissante FoodCo, parte a grupului Colussi, una dintre cele mai mari companii din industria alimentara a Italiei.

Mult mai atenti la cifre

Directorul general al companiei sustine ca se astepta ca Pangram sa treaca printr-o perioada dificila anul acesta, de aceea a luat mai multe masuri pentru a minimiza efectele crizei economice asupra vanzarilor companiei.

"Am coborat pretul net cu 10% la paste, in conditiile in care materia prima s-a ieftinit anterior cu 16 - 18%, iar ponderea materiilor prime reprezinta jumatate din pretul final al produselor", spune el.

Pangram a disponibilizat anul acesta peste 20 de persoane din sectia de ambalare in urma achizitiei de noi utilaje, a redus forta de vanzari, a reorganizat rutele agentilor de vanzari ramasi si a fost mult mai atent la numarul de clienti din portofoliu. Tot anul acesta, producatorul de paste a infiintat un punct de lucru in Serbia, deoarece intentioneaza sa creasca exporturile la 25% din cifra de afaceri in urmatorii doi ani.

Vrea sa dezvolte distributia in retailul traditional

Popa declara insa ca nu intentioneaza sa mai extinda portofoliul de produse, mentionand ca recent chiar a renuntat la o parte din acestea, dupa ce portofoliul companiei din Resita a crescut in ultimii doi ani cu circa 100 de produse, la aproximativ 270.

"Eu estimez ca ritmul de dezvoltare al retailului modern va incetini in urmatorii doi-trei ani, in timp ce piata traditionala se va fortifica. De aceea, unul dintre obiectivele companiei este de a realiza o trecere de la distributia directa, realizata prin 14 depozite, catre platformele logistice ale lanturilor de magazine ale retailerilor moderni, pentru ca distributia proprie a Pangram sa poata acoperi mai mult comertul traditional", a spus Popa, adaugand ca aceasta schimbare va ajuta compania sa reduca scaderea vanzarilor.

Aproximativ 45% din vanzarile companiei fiind realizate prin comertul modern si 55% prin cel traditional.

"Daca vom finaliza 2009 la acelasi nivel din 2008 este un castig, deoarece volumele vor fi cu 10% mai mari pe fondul reducerii preturilor. Sper ca marja de profit sa nu coboare mai mult de 5% (pana la finalul anului - n.red.)", a spus Popa.