Kaufland devine al doilea cel mai expansiv retailer din acest an, cu investitii de 50-60 de milioane de euro

Autor: Mihaela Popescu 15.11.2009

Daca anul trecut lupta pentru primul loc pe piata de profil a impins investitiile Real si Carrefour la 150 mil. euro, in acest an Kaufland vine puternic din urma cu 6 unitati noi si investitii mai mari decat liderul hipermarketurilor.

Retailerul german Kaufland, care opereaza la nivel local 43 de hipermarketuri cu politica de discount, va ajunge la finele anului la investitii totale de 50-60 mil. euro in extindere, fiind devansat doar de Real cu 84 mil. euro.

Reteaua s-a extins pana acum in patru locatii noi in 2009, in orasele Bucuresti, Resita, Slobozia si Onesti, si planifica alte doua inaugurari in ultimul trimestru, la Miercurea-Ciuc si Baia Mare, potrivit datelor furnizate de Kaufland.

"Prin deschiderile din 2009 s-au creat in fiecare locatie in medie 140 de locuri de munca permanente. Mai mult, pe perioada construirii magazinului au fost create indirect peste 450 de locuri de munca temporare (pe o perioada de aproximativ 4-6 luni)", au precizat reprezentantii Kaufland Romania.

Compania investeste in medie 8-10 mil. euro in fiecare unitate nou deschisa. Anul trecut, germanii au finalizat investitii similare in expansiunea in Romania, prin inaugurarea a 7 magazine.

Kaufland si Auchan sunt singurele retele de hipermarketuri care au continuat sa se extinda in acest an pastrand nivelul investitiilor din 2008.

Retailerul francez Auchan a avut insa un ritm mai redus, comparativ cu Kaufland, anuntand doar doua deschideri in ultimii doi ani.

Hipermarketurile reduc viteza

Liderul pietei de hipermarketuri, Carrefour, si-a incetinit brusc expansiunea in 2009, dupa ce anul trecut si-a dublat reteaua la nivel local prin investitii estimate la peste 150 mil. euro.

Compania franceza a finalizat pana acum investitii estimate la 40 mil. euro in doua hipermarketuri, in schimb a reluat expansiunea pe segmentul supermarketurilor cu Carrefour Market.

Reteaua nu a anuntat deschideri de hipermarketuri pentru trimestrul al patrulea. Doua dintre proiectele in lucru pentru 2009, in Deva si Drobeta-Turnu Severin, au avut intarzieri care au amanat inaugurarile pentru 2010.

La randul sau, Real, cel mai mare competitor al Carrefour, va finaliza in acest an investitii estimate la 84 mil. euro, in scadere fata de valoarea de anul trecut, de 120-140 mil. euro.

Incetinirea ritmului de dezvoltare a segmentului hipermarketurilor vine pe fondul inghetarii majoritatii proiectelor de parcuri de retail si centre comerciale din tara. In plus, operatorii de profil au reanalizat planurile de investitii in 2009, primul an in care se lovesc de scaderi in consum pe piata locala. De partea cealalta, magazinele discounter mentin ritmul de expansiune, dupa ce in primul semestru au fost singurii retaileri alimentari care au raportat cresteri de vanzari in termeni comparabili (fara a lua in calcul expansiunea).

Segmentul supermarketurilor ar putea castiga si el teren in 2009, datorita cresterii numarului de unitati noi la nivelul celor mai mari retele straine active pe piata.

Aduc hipermarketurile in orasele mici

Kaufland opereaza in acest moment 43 de magazine cu suprafete de vanzare cuprinse intre 3.000 si 5.000 de metri patrati, fiind cea mai extinsa retea de hipermarketuri dupa numarul de locatii.

Anul trecut compania a raportat la Ministerul de Finante o cifra de afaceri de 778 de milioane de euro, cu 39 de unitati operationale. Reprezentantii Kaufland Romania nu au dat detalii despre dinamica vanzarilor din acest an.

Kaufland este divizia de hipermarketuri cu discount a grupului german LIDL & Schwartz. Reteaua germana, care a intrat in Romania in 2005, s-a impus pana acum pe piata datorita ritmului accelerat de expansiune, insa a mizat foarte putin pe promovare, spre deosebire de principalii sai competitorii Carrefour si Real.